• Hannah Graaf

Hämta tidigt förskolan = lyckligare barn?

Personligen tror jag nej. Så länge vi som föräldrar mår bra så mår oftast våra barn bra. Det handlar om huruvida barnen har det tryggt hemma och har en bra förskola. Jag har själv kroniskt dåligt samvete men det känns som om jag lider mer än barnen. Nej, våra barn blir lyckliga av att vi är det och älskar dem oavkortat. Mina barn har alltid trivts på förskolan, vilket jag är glad över, och de har nog roligare där med kompisar och pedagoger än att bli hämtad tidigare av en stressad mamma. Hur känner du? 

Kram

/Hannah 

• Svar på tråden Hämta tidigt förskolan = lyckligare barn?
  • Asfaltsblomman

Jag får jätteångest när jag kommer in på dagis och ser att det bara är mina barns ytterkläder som hänger kvar.
    Känner mig som värsta sämsta mamman.

• Hannah Graaf
    Asfaltsblomman skrev 2011-04-08 13:44:43 följande:
    Jag får jätteångest när jag kommer in på dagis och ser att det bara är mina barns ytterkläder som hänger kvar.
    Känner mig som värsta sämsta mamman.
    Jag tror tyvärr det är vanligt att man känner som du gör. Ibland förstår inte jag hur man ska få ihop det. Många som är anställda har 9-17 jobb, och somliga jobbar ännu senare, och då går det inte att hämta vid 15 varje dag. Själv har jag turen att kunna bestämma mina arbetstider men hade jag haft en anställning hade det inte fungerat. Jag är väldigt förvånad att det är så många som kan hämta tidigt.
  • Polly

Jag vet att min dotter har det jättebra på dagis, men det är självklart för mig att hämta så tidigt jag kan.

Jag jobbar väldigt oregelbundna tider, så min dotter hämtas inte samma tid varje dag. Att vara på dagis måste ju vara rätt utmattande vissa dagar. Det är lek, stim och stoj hela dagen.  jag hade inte orkat samma tempo tex 7,30-17,30 fem dagar i veckan. En del barn och vuxna har ju inget val när det gäller dagistiderna.  Min man tycker att jag ska byta jobb så jag slipper jobba helger och kvällar. Men jag vill inte ha ett 8-17 jobb, personligen vill jag inte att mina barn ska vara 7,30-17,30 på dagis.

• Miemi

Tack för att du tog upp detta. Jag har jätteångest inför dagisstarten i aug. Hurj ag än vrider och vänder på det så kommer min son att vara där 8 timmar. Och då har jag ändå ett fritt jobb där jag kan (om det funkar) gå vid 15 tiden och jobba hemma när min son har somnat istället. Men ändå, här i Stockholm har man ju oftast 45 min till 1 timmes resväg till jobbet också. Så även om man går ner i tid så fattar jag inte hur man ska hinna.

Tydligen så rekomenderar de att man bara har barnet där mellan 9-15 första halvåret... men vaddå? Vilka fixar det? Då kan man ju knappt jobba halvtid och hinna?

Så tack Hanna! Underbart att du tog upp detta. Nu sover jag bättre i natt

• Hannah Graaf
    Miemi skrev 2011-04-11 22:57:07 följande:

Tack för att du tog upp detta. Jag har jätteångest inför dagisstarten i aug. Hurj ag än vrider och vänder på det så kommer min son att vara där 8 timmar. Och då har jag ändå ett fritt jobb där jag kan (om det funkar) gå vid 15 tiden och jobba hemma när min son har somnat istället. Men ändå, här i Stockholm har man ju oftast 45 min till 1 timmes resväg till jobbet också. Så även om man går ner i tid så fattar jag inte hur man ska hinna.

Tydligen så rekomenderar de att man bara har barnet där mellan 9-15 första halvåret... men vaddå? Vilka fixar det? Då kan man ju knappt jobba halvtid och hinna?

Så tack Hanna! Underbart att du tog upp detta. Nu sover jag bättre i natt

Hej,

Det är lätt att glömma restiden när man bor i Stockholms-trakten. Vi flyttade utanför Stockholm för att barnen skulle få växa upp med skog och natur utanför dörren. Men eftersom de flesta jobben finns inne i Stockholm så blir det mycket tid i bilen. Tidigare hade vi, precis som du, en timme till jobbet och en timme från jobbet. Så för att hinna med att ha barnen på rekommenderad tid mellan 9-15 innebar det att vi i så fall skulle hitta ett jobb som började 10 och slutade 14. Låter visserligen som ett väldigt skönt jobb men för många går det inte att hämta tidigt, speciellt inte när man bor som vi gör.

Nu har vi turen att själva kunna styra tiderna och vi har flyttat vårt kontor från Stockholm. Men många som bor där vi bor arbetar inne i stan och har helt enkelt inget val. Tror ingen förälder vill att deras barn ska vara på dagis mellan 07.30 och 17.30 men somliga har faktiskt inget val.

/Hannah 
Svar på tråden Hämta tidigt förskolan = lyckligare barn?