Miemi skrev 2011-04-11 22:57:07 följande:
Tack för att du tog upp detta. Jag har jätteångest inför dagisstarten i aug. Hurj ag än vrider och vänder på det så kommer min son att vara där 8 timmar. Och då har jag ändå ett fritt jobb där jag kan (om det funkar) gå vid 15 tiden och jobba hemma när min son har somnat istället. Men ändå, här i Stockholm har man ju oftast 45 min till 1 timmes resväg till jobbet också. Så även om man går ner i tid så fattar jag inte hur man ska hinna.
Tydligen så rekomenderar de att man bara har barnet där mellan 9-15 första halvåret... men vaddå? Vilka fixar det? Då kan man ju knappt jobba halvtid och hinna?
Så tack Hanna! Underbart att du tog upp detta. Nu sover jag bättre i natt 
Hej,
Det är lätt att glömma restiden när man bor i Stockholms-trakten. Vi flyttade utanför Stockholm för att barnen skulle få växa upp med skog och natur utanför dörren. Men eftersom de flesta jobben finns inne i Stockholm så blir det mycket tid i bilen. Tidigare hade vi, precis som du, en timme till jobbet och en timme från jobbet. Så för att hinna med att ha barnen på rekommenderad tid mellan 9-15 innebar det att vi i så fall skulle hitta ett jobb som började 10 och slutade 14. Låter visserligen som ett väldigt skönt jobb men för många går det inte att hämta tidigt, speciellt inte när man bor som vi gör.
Nu har vi turen att själva kunna styra tiderna och vi har flyttat vårt kontor från Stockholm. Men många som bor där vi bor arbetar inne i stan och har helt enkelt inget val. Tror ingen förälder vill att deras barn ska vara på dagis mellan 07.30 och 17.30 men somliga har faktiskt inget val.
/Hannah