• Anonym (orolig)

5 månaders går inte upp i vikt

Hej.

Vi har en 5,5 månaders bebis här hemma. Son nu har åkt på både öroninflammation och förkylningsastma. Detta gjorde att han hade svårt att äta och gick ner 300 g.
    Nu äter han kåvepenin och inhalerar luftrörsvidgande vid behov.
    Vi har vägt honom hemma och första dagen gick han upp 65 g, men nu har han gått ner igen och ligger på 8005 g.
    Det som gör mig lite orolig är att jag tycker ju att han äter jätte bra men går ändå inte upp?? det har inte gått 4 dagar bara.
    Men bör jag vara orolig? han kissar, bajsar och är väldigt glad och pigg i övrigt.

• Svar på tråden 5 månaders går inte upp i vikt
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att båda dessa tillstånd påverkar aptiten väldigt mycket och det kan ta några veckor tills de är återställda.

Från det du beskriver tycker jag inte att det finns något att oroa sig för, eftersom han verkar både pigg och äter bra igen. Så länge det är så är min uppfattning att han kommer komma ikapp, även om det kan ta tid. Upplever du dock att hans aptit blir sämre, så skall du inte tveka att höra av dig till sjukvården igen.

Jag utgår ifrån att ni fått tid för återbesök om någon månad eller två och vid det laget borde han absolut gått upp i vikt tillfredsställande.

MVH Christine

Svar på tråden 5 månaders går inte upp i vikt