• JJSSOCH

Konstiga utslag och kliande hårbotten

Hej!

Min son på 22 månader har haft klåda i hårbotten i 2 veckor nu. När det började bli sår för ca 1 ½v sen så gick jag till BVC med honom. Hon tyckte jag skulle pröva fungoral mjällschampo och smörja in honom med miniderm kräm 2ggr dagligen och inte använda barnolja.
    Sagt och gjort och bara några timmar efter att vi använt mjällschampot och miniderm krämen så blev det mycket värre än innan! Nu fick han utslag på hela kroppen och hårbotten klia som aldrig förr. Ännu mer sår alltså...
    Så jag duscha honom med det schampot vi brukar använda och då slutade han klia lika mycket. Nu ser det ut som att hårbotten är torr och flagnar. Innan såg man ingenting förutom några sårskorpor.
    Vi tog bort miniderm krämen också. Vågade inte smörja honom med den mer. Har prövat locobase repair och den reagerar han inte på men det blir inte bättre.
    Utslagen la sig lite efter några dagar men dom är ännu där. Under fötter och på fötterna. Ena handen är helt röd på sidan och kliar. På sidan, mellan mage och rygg är han helt prickig.
    Hårbotten ser fnasig och torr ut.

Vet inte vad jag ska göra... bvc sa att jag skulle höra av mig 2v efter jag varit hos henne men jag vill inte vänta längre... hur gör jag? Vad kan det vara? Har inte bytt varken tvättmedel eller schampo. Han fick några jordbubbar förra veckan men är de allergi så borde de väl ändå inte sitta i ännu?
  • Svar på tråden Konstiga utslag och kliande hårbotten
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter som att han fått nässelutslag. Dessvärre brukar det vara svårt att veta orsaken då det kommit och gått under så lång tid. Normalt är det helt ofarligt och går bort av sig självt. Många barn kan dock behöva få klådstillande medicin för att uthärda och inte klia sönder sig fullständigt. Att smörja med mjukgörande kan också hjälpa, men är inte lika effektivt.

Jag tycker att du skall kontakta sjukvården (VC eller barnläkarmottagningen) för att fastställa vad det rör sig om.

MVH Christine

Svar på tråden Konstiga utslag och kliande hårbotten