• tystlängtan

Hur gör du med matlådorna?

När du gör matlådor och ska sätta in dem i kylen/frysen, sätter du in dem direkt eller låter du dem stå och svalna en stund först? Varför?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gör du med matlådorna?
  • Dimitra

Jag låter dem svalna först, annars värmer de ju upp kylen/frysen.

The Dimitra universe.
  • Pickeli

De får såklart svalna först.

• Kimona

Jag låter de svalna först, dels för att de värmer upp kyl/frys men också för att en bekant ställde in det varmt i kylen och glashyllan sprack

• Lovey

De får svalna först ( en självklarhet för mig)

• Hannah76

Jag låter dem svalna först, annars värmer de ju upp kylen/frysen.

Fast jag "hjälper"  maten att svalan,. eftersom jag inte vill att det ska stå framme länge och vara ljummet.

• Izzziz

Svalna. Inte bra för varken kyl eller frys om man ställer in het el varm mat.

• Fidelis ad urnam

De får svalna först för att inte värma upp kyl/frys och göra att det dras onödig energi.

• tystlängtan

Verkar nästan bara vara jag som fått för mig att det är för matens skull man låter den svalna först. Det var någon som sa det typ när jag gick på mellanstadiet och det har suttit kvar. Läste bara för ett kort tag sedan att för matens skull ska man sätta in den direkt och att det är för att inte värma upp kylen/frysen man låter den svalna av först. Har iofs tänkt tanken att det inte är bra att kylen/frysen värms upp, men har aldrig trott att det gör någon större skillnad.

Nu är jag iaf visare, men det verkar vara en självklarhet för de flesta. Tur att inte alla är lika virriga som jag Skrattande

Svar på tråden Hur gör du med matlådorna?