• Sandr0o

Kan man reagera på laktosfri mjölk?

Min dotter är strax över två år. Vi har precis börjat använda laktosfria produkter hemma då karln i hushållet behöver det. Efter första gången vi använde laktosfria produkter i maten vaknade dottern på morgonen efter och spydde. Sedan följde två spyor under förmiddagen.
    Hon fick inge mer laktosfritt och en dag gick utan spyor. Imorse vaknade vi av att hon spydde (inga stora mängder) och då talar karln om för mig att hon fick smaka lite gröt av honom med den laktosfria mjölken igår.

Kan man reagera på laktosfriaprodukter? Eller har vi nå annat som spökar tro.

Mvh Sandra

• Svar på tråden Kan man reagera på laktosfri mjölk?
  • Guld gossarnas Super Mamma

nä...låter ju mkt märkligt om hon tål vanlig mat med mjölk/grädde i men att hon skulle reagerat så på det lactosfria,isf skulle hon inte heller kunna äta vanlig mat med  mjölk i,för det är själva mjölk proteinet som man kan reagera på.

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • pp08

Har inte hört av någon annan. Klarar hon av vanliga mjölkprodukter?
    Kanske ovanligt men hon tål kanske inte det spjälkade mjölksockret (det är skillnaden mellan laktosfri mjölk och vanligt; att laktosen redan är spjälkat innan).

Har ni provat annat märke? Tex Valio resp. Arla använder olika metoden för att få sin mjölk laktosfri.

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • lia76

Kan hon vara mjölkallergiker då och inte laktosintolerant kanske?
    Är det bara mjölk hon reagerar på? Eller är det andra mjölkprodukter med?

(=
  • Sandr0o

Hon är varken laktosintolerant eller laktosallergiker. Hon har inga problem med "mjölkprodukter" alls utan det är pappan i familjen som vi tror "blivit" lite känslig för det. Så för att slippa laga olika mat till familjen gjorde vi mat på laktosfriaprodukter och det var alltså efter det hon reagerade med att spy. På de laktosfriaprodukterna och inte vanlig mjölk osv. 

Jag tänkte om det finns något i den laktosfriamjölken tex som inte finns i vanlig mjölk? Som man kanske kan reagera på? Som det där spjälkade mjölksockret kanske. Vad vet jag? :)

Eller så har det bara varit en oturlig slump.

• Sandr0o

Magsjuka hade vi för två månader sedan och jag misstänkte det först när det kom tre kräkningar tätt inpå varandra. Men har uteslutit det nu då hon inte alls är "medtagen" som hon var sist, utan hon är lika skojfrisk som vanligt.

• pp08

Istället för "laktosfria" mjölkprodukter skulle ni kunna använda havreprodukter ("imat" och "solhavre" tror jag de heter). Försök undvika sojaprodukter då små barn kan utveckla allergi. Se om kräkningarna försvinner. Prova om ett tag igen, och om den enda förändringen då är laktosfri mjölk då är det just den hon inte tål.

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • Kinya

Det sägs att alldeles för många använder laktosfria produkter. Många fler än de som verkligen behöver det. Man kan tydligen skapa en laktosintolerans genom att undvika produkter med laktos i. Jag hade nog gett mitt barn vanlig mjölk att dricka (eller yoghurt att äta osv) i det läget ni är i nu som komplement till den i övrigt laktosfria kost ni äter hemma.  

Svar på tråden Kan man reagera på laktosfri mjölk?