• Anonym (ts)

Vad är det för fel på mig? Psykiskt eller fysiskt?

Jag känner att någonting har hänt, något som kommit krypandes det senaste året. Det började en fruktansvärd trött- och orkeslöshet. Var på VC och tog massa blodprover, men de hittade ingenting konstigt. Jag började också gå ner i vikt -till att börja med avsikligt, men sedan har det fortsatt. Nu har jag gått ner totalt 20 kg.

Jag har tappat möjligheten till att koncentrera mig, kan glömma saker på bara några minuter. (T ex om någon ringt och sökt nån på jobbet, så glömmer jag namnet osv). Tappar lätt saker som jag har i handen, är allmänt klumpig och slår i saker osv. Har stora problem med sömnen, kan inte varva ner och somna -även fastän jag är jättetrött. Har problem med ena handen -den känns liksom konstig (det är oftast därför jag tappar saker, tror jag). Den känns liksom stelare i rörelserna. Jag har ibland upplevt att det krampar till i bakhuvudet, förut var det bara på ena sidan, men nu kan det komma på fler ställen.

Jag har fruktansvärt svårt att varva ner överhuvudtaget, känner mig otålig och rastlös. Har jag t ex mailat om någonting så sitter jag och kollar efter svar hela tiden. Tar det flera dagar utan svar, kan jag inte låta bli att tänka på det.

Jag har också märkt på andra, att de ibland inte hör vad jag säger (det är olika personer, så tror inte det handlar om hörselproblem från deras sida ). Jag vet inte om jag börjat mumla ovanligt mycket, eller kanske pratar lägre än förut. Ibland vet jag att jag dock uttrycker mig otydligt, så att folk inte förstår hur jag menar. Jag tänker liksom rätt -men sedan kommer det ut helt annorlunda i orden.

Jag börjar nu undra vad tusan som har hänt, om det kan ha fysiska eller psykiska orsaker? Tycker inte direkt att vården tagit mig på allvar, så jag vet inte hur jag ska gå vidare. Men jag känner inte igen mig själv längre. Skriver ofta fel osv.. När jag var liten (och under mina ungdomsår) hade jag jättelätt för mig i skolan och hade oftast bäst resultat i prov osv.

• Svar på tråden Vad är det för fel på mig? Psykiskt eller fysiskt?
  • MizzTez

Har du funderat något i stress banor??
    Har själv åkt på panikångest som en åkomma från stress och jag har en massa konstiga fysiska symptom.
    Orkar inte rabbla upp alla men jag tycker du ska gå in på sjukvårdsrådgivningens hemsida och läsa på om stress.
    Hade åxå svårt med att varva ner och jag tror att det är jättefarligt för kroppen när man inte gör det! Hur sover du?? Jag hade massor med jobbiga mardrömmar i ca 1 års tid

• Anonym (ts)
    MizzTez skrev 2011-04-08 13:40:35 följande:
    Har du funderat något i stress banor??
    Har själv åkt på panikångest som en åkomma från stress och jag har en massa konstiga fysiska symptom.
    Orkar inte rabbla upp alla men jag tycker du ska gå in på sjukvårdsrådgivningens hemsida och läsa på om stress.
    Hade åxå svårt med att varva ner och jag tror att det är jättefarligt för kroppen när man inte gör det! Hur sover du?? Jag hade massor med jobbiga mardrömmar i ca 1 års tid
    Jag har jättesvårt att somna.. Och när jag somnar vaknar jag oftast flera gånger. (Har dock en liten tjej, som mer eller mindre sover på mig!)...

Jo, visst har jag funderat i de banorna. Men de här krampsmärtorna jag får i huvudet ibland gör mig lite orolig. Ibland känns det som en del av ansiktet domnar bort också... Har du upplevt någonting sådant?
  • Litet My

Låter som stressympton/utmattningsymptom

Fick samma sak för ett tag sedan.

• MizzTez
    Anonym (ts) skrev 2011-04-08 14:07:50 följande:
    Jag har jättesvårt att somna.. Och när jag somnar vaknar jag oftast flera gånger. (Har dock en liten tjej, som mer eller mindre sover på mig!)...

Jo, visst har jag funderat i de banorna. Men de här krampsmärtorna jag får i huvudet ibland gör mig lite orolig. Ibland känns det som en del av ansiktet domnar bort också... Har du upplevt någonting sådant?
    Ja det där med domningar har jag, halva ansiktet brukar krypa iväg på mig. Svårt att beskriva men det känns som det börjar vid käkbenet på vänstersida och sen vandrar det upp emot pannan. Hur menar du med krampsmärtor? Jag får ilningar från nacken upp i skallen eller i tinningen.. Grymt obehagligt.
  • Anonym (ts)
    Lilla My21 skrev 2011-04-08 14:11:08 följande:
    Låter som stressympton/utmattningsymptom

Fick samma sak för ett tag sedan.
    Hur gör man för att bli "frisk" då?
  • Anonym (ts)
    MizzTez skrev 2011-04-08 14:12:16 följande:
    Ja det där med domningar har jag, halva ansiktet brukar krypa iväg på mig. Svårt att beskriva men det känns som det börjar vid käkbenet på vänstersida och sen vandrar det upp emot pannan. Hur menar du med krampsmärtor? Jag får ilningar från nacken upp i skallen eller i tinningen.. Grymt obehagligt.
    Det kan hugga till ordentligt, på vänster sida bakhuvud (ibland mitt ovanpå huvudet, vänster sida). Ibland krampar det liksom till, svårt att förklara. Kommer och går.

Har problem med höger hand, avdomningarna i ansiktet sitter alltid på vänster sida. Mest runt munnen.
  • Anonym (ts)

Googlade lite och fann detta utdrag ur en text:

1982 fick jag en ”stresskollaps” med en otäck kramp i huvudet. Jag hade mycket besvär med krampen i vänstra sidan av huvudet och det blev mycket nervigt och psykiskt i min kropp.

Så ni kanske har rätt angående stress...

• Lindreas

Visst kan det vara stress, men det kan lika gärna handla om en vitaminbrist. När var du hos läkaren? Tog de prover och kollade efter brist på folsyra, b12 och liknande? Kollade de sköldkörteln? Hur låg de värdena?

• Litet My
    Anonym (ts) skrev 2011-04-08 14:12:34 följande:
    Hur gör man för att bli "frisk" då?
    man söker hjälp, ser till att bli sjukskriven om man jobbar, försker vila och tagga ner på alla "krav" i hemmet.

A & O är absolut vila, ofta sover man många många timmar per dygn, jag fick dock insomningstabletter för jag hade ingen för måga att somna.

En del behöver även en samtalskontakt alt terapi.
  • Anonym (ts)
    Lindreas skrev 2011-04-08 14:18:54 följande:
    Visst kan det vara stress, men det kan lika gärna handla om en vitaminbrist. När var du hos läkaren? Tog de prover och kollade efter brist på folsyra, b12 och liknande? Kollade de sköldkörteln? Hur låg de värdena?
    I våras och i höstas togs en del prover. Sköldkörteln är kollad. Vitaminer tror jag att de kollade (nämnde för dem att jag tidigare haft brist på b12 och folsyra så..). Fick svar att allt såg okej ut.
  • Anonym (ts)
    Lilla My21 skrev 2011-04-08 14:19:35 följande:
    man söker hjälp, ser till att bli sjukskriven om man jobbar, försker vila och tagga ner på alla "krav" i hemmet.

A & O är absolut vila, ofta sover man många många timmar per dygn, jag fick dock insomningstabletter för jag hade ingen för måga att somna.

Har precis fått ett helt nytt jobb, så känns ju lite dumt om jag måste vara hemma :S
  • Litet My
    Lilla My21 skrev 2011-04-08 14:19:35 följande:

Dessutom utan att vara expert eller läkare så har det gått rätt långt i ditt fall när du fått domningar och annat och det kan bli allvarligt om du inte får rätt hjälp nu.
  • Lindreas
    Anonym (ts) skrev 2011-04-08 14:21:33 följande:
    I våras och i höstas togs en del prover. Sköldkörteln är kollad. Vitaminer tror jag att de kollade (nämnde för dem att jag tidigare haft brist på b12 och folsyra så..). Fick svar att allt såg okej ut.
    Be att få lämna nya prover, och be också om att få ut provsvaren i siffror, inte bara ett omdöme om dem. Just sköldkörteln är bökig ibland, ett provsvar som ligger inom referensvärdena kan fortfarande vara dåligt för just dig. Men annars lutar det åt att det är stress...
  • Anonym (ts)

Har fyllt i ett kontaktformulär till min VC nu, står att de kontaktar en inom 5 arb.dagar. Min läkare brukar vara lite svår att nå så... Förklarade kort en del av problemen och bad om en tid. Man kunde bara skriva 200 tecken, så det var ju inte lätt att dra alltihopa..

• Anonym

Låter precis som hypertyreos. Jag har haft det själv och opererade bort min skölkörtel för ett tag sedan. Ta absolut om proverna.

• Anonym

TS: Hur har det gått????

Jag har också domningar i halva kroppen sen 1 1/2år sedan.
    Har också minnessvårigheter, trötthet, sluddrar, förvirrad, tappar ord, glömmer.

Har tagit en hel del blodprover - vet inte vilka, men tror ämnesomsättning, B12 osv.
    Går i samtal men tycker än så länge inte att det hjälper alls - mer gör mig mer förvirrad.
    Men kanske man ska ge det tid??? Har gått kanske 5ggr...

Jag har inte ångest och inte smärta - men är gravt kognitivt funktionshindrad.
    Och trött trött trött....

Vill bara bli FRISK!!!! 

• Anonym (ts)

Hej! Har inget hört. Hoppas de skickar en kallelse i veckan... Är trött, har liksom tappat all ork och lust. Jobbigt att inte kunna tänka klart. Vissa dagar funkar bra, men bara korta stunder...

Svar på tråden Vad är det för fel på mig? Psykiskt eller fysiskt?