• Indigo

Ok med barn på krogen?

Förra veckan var min väninna ute och drog barnvagnen med en kompis i Stockholm. De hade med sig sina tvååriga söner och tänkte att det skulle sitta bra med en öl i värmen. Det var tidig kväll och de tänkte inte stanna länge eller bli berusade (självklart) utan bara sitta och prata en stund på en uteservering. Ändå var det några andra gäster som ironiskt kommenterade: "Ja, det här skulle socialstyrelsen gilla! Barnen vill säääkert vara med!"
    En annan bekant till mig gick på en stillsam restaurang med sin åttaåriga son och blev tillsagd av personalen att lämna lokalen eftersom de ansåg att små barn inte skulle vara ute efter 20.00.
    Är det bara jag som tycker att det är otroligt inskränkt att reagera på det viset när det är ett trevligt ställe utan 'bus' och föräldrarna uppenbarligen är nyktra och 'skötsamma'? Jag har svårt att tänka mig samma scenario i övriga Europa eller någon annanstans i världen där man inte anser att barn måste leva i en censurerad dagisvärld med färgglada flodhästar för att inte bli traumatiserade.
    Personligen tror jag att vi har så mycket problem med 'krogbus' just p.g.a. vårt samhälles ålderssegregation. Det blir en helt annan stämning när alla generationer, från två till nittio år, finns representerade på en restaurang eller bar. Om alla sköter sig och inte blir redlöst berusade tycker ju barnen bara att det är kul att få vara med och samtidigt lär de sig umgås med alla sorters människor. Själv fick jag följa med på restauranger, 'vuxenfester' och vernisage etc när jag var liten och det var bara spännande, inte ett dugg otäckt, och jag blev varken alkoholist eller kriminell ;)
    Hur resonerar ni som har eller planerar barn? Skulle ni ta med småttingarna på en trevlig krog?

• Svar på tråden Ok med barn på krogen?
  • Mumin

Nej men herregud finns det folk som beter sig så? Jag har haft med min ett-åriga dotter på uteserveringar tidigt på kvällen och som tur är har ingen kommenterat det. Vi har druckit lite öl och käkat och sånt.

När vi var på Gran Canaria för en månad sen hade vi alltid med Johanna när vi var ute och åt på kvällen - och det var ungefär 2 timmar efter läggdags! Hon sov i vagnen hela tiden. Det hade kanske inte gått här i Sverige?

Det enda vi undviker är alltför rökiga lokaler. Nu på sommaren är det perfekt om det är bra väder och man kan sitta ute.

Jag har också alltid fått följa med på vuxenfester och restauranger och har inte fått några men. Det jag fått däremot är vana och lätt att umgås med människor i olika ålder och en sund syn på alkohol och festande.

Jag hade aldrig kunnat drömma om att folk skulle kommentera att man har barnet med på krogen. Jo, om man var full och gick på nattklubb och dansade...

Är det så illa i vårt land? Usch...

• My 2

Jag tycker det beror på, har sett hyfsat små barn (5-6) på krogen vid 23-snåret och då har man såklart undrat om inte det barnet hade mått bättre hemma i sin säng...

Med lite sunt förnuft är det klart att barn kan följa med nästan vart som helst skulle dock själv undvika nattklubbar, stökiga/rökiga pubar med hög musik samt väldigt "lyxiga" restauranger.

Dock tycker jag att föräldrarna måste ta extra hänsyn till övriga gäster på t.ex. en restaurang - många föräldrar blir ju lite "hemmablinda" efter ett tag och tycker kanske inte det är så farligt med mat i håret på sig själva *ler* men andra gäster kanske inte uppskattar det ... så kan man bara "hålla styr" på sitt barn tycker jag inte att en restaurang kan neka att servera ett barn.
    /my

• Alsephine

Åh jisses, studiebesök i England kanske vore intressant!?

• snusfia

håller med alsephine
    bor oxå i england och här är det jättevanligt.
    har själv gjort det ett antal ggr.
    så länge barnen sköter sig och ma inte super sig redlös så tycker jag det är helt ok

• AmandaPitkänen

Vad menar ni med krogen? Jag menar mina föräldrar tog med mig på uteserveringar restauranger pizzerior m,m och drack lite och jag har aldrig lidigt av det! Krogen tänker jag på typ nattklubb och där kommer väl inte barnen in? Så länge föräldrarna inte blir apraka, utan bara har det trevligt över ett par öl är det helt ok tycker jag!

• morotsland

Klart man ska kunna ta med barnen på krog/uteservering! Jag blir alltid så glad när jag ser folk ha med sina barn, det ger hopp om att man kan leva ett kul normalt liv även som förälder. Men jag tror det finns mer fördomsfullhet än man tror, även gentemor gravida som går ut. Jag är på krogen 1-2 gånger i veckan (har rätt stor mage) och märker att en del stirrar och en dam frågade faktiskt vad jag gjorde ute och menade att jag var en oansvarsfull mor! Som om man måste sitta hemma och virka bara för att man är gravid

• Kakmonstret

Om det är tidig kväll tycker jag det är ok, men inte om man har med sig en liten, miljön är rökig och hög ljudvolym (alltså krogen för mig ) och klockan bärjar närma sig midnatt. Det är säkerligen dubbelmoral så det skriker om det, men det är så jag tycker.

• LillaSnigel

Håller med vad de andra sagt,, helst då på nån uteservering.. Innom rimliga tidsramar .. Klart mammor måste få ta en öl....

• therreh

jag skulle aldrig ta med mitt barn ut när jag drack. ALDRIG!

• miya

Vi va inne i GBG och hade varit så hela dagen, vi hade just flyttat ca 4½ mil utanför så vi hade en bit hem.
    Så tänkte vi att det kunde vara mysigt att sätta oss och äta innan vi åkte hem. Det va torsdag klockan va ca 19.30 och vi hade med oss Mikaela som då va runt 9-10 månader och satt i sin vagn.
    Vi blev bokstavligen stoppade i dörren och fick inte komma in med henne på restaurangen i fråga. Vi förklarade att vi bara ville äta, inte dricka någon alkohol bara ett glas cola var, men vi va inte välkomna.
    Dom hänvisade oss till McDonalds eller PizzaHut....för dom gästerna som brukar gå till denna restaurangen på kvällarna vill inte se ett barn därinne och dom får inte lov att ha minderåriga i lokalen efter kl 20 stog han och sa....

Therreh;
    Jag skulle inte heller ta med mig barnen om jag skulle dricka men att gå in och äta tycker jag är väldigt mysigt...inte ens det får man på vissa ställen!

Vi har varit mycket i Danmark och där höjer man inte ens på ögonbrynet om nån har med sig barnen ut på kvällen för att äta...behöver inte åka längre för att se skillnader i den sociala acceptansen...

Svar på tråden Ok med barn på krogen?