Ok med barn på krogen?
Förra veckan var min väninna ute och drog barnvagnen med en kompis i Stockholm. De hade med sig sina tvååriga söner och tänkte att det skulle sitta bra med en öl i värmen. Det var tidig kväll och de tänkte inte stanna länge eller bli berusade (självklart) utan bara sitta och prata en stund på en uteservering. Ändå var det några andra gäster som ironiskt kommenterade: "Ja, det här skulle socialstyrelsen gilla! Barnen vill säääkert vara med!"
En annan bekant till mig gick på en stillsam restaurang med sin åttaåriga son och blev tillsagd av personalen att lämna lokalen eftersom de ansåg att små barn inte skulle vara ute efter 20.00.
Är det bara jag som tycker att det är otroligt inskränkt att reagera på det viset när det är ett trevligt ställe utan 'bus' och föräldrarna uppenbarligen är nyktra och 'skötsamma'? Jag har svårt att tänka mig samma scenario i övriga Europa eller någon annanstans i världen där man inte anser att barn måste leva i en censurerad dagisvärld med färgglada flodhästar för att inte bli traumatiserade.
Personligen tror jag att vi har så mycket problem med 'krogbus' just p.g.a. vårt samhälles ålderssegregation. Det blir en helt annan stämning när alla generationer, från två till nittio år, finns representerade på en restaurang eller bar. Om alla sköter sig och inte blir redlöst berusade tycker ju barnen bara att det är kul att få vara med och samtidigt lär de sig umgås med alla sorters människor. Själv fick jag följa med på restauranger, 'vuxenfester' och vernisage etc när jag var liten och det var bara spännande, inte ett dugg otäckt, och jag blev varken alkoholist eller kriminell ;)
Hur resonerar ni som har eller planerar barn? Skulle ni ta med småttingarna på en trevlig krog?