• Anonym (rädd och ledsen)

Panikångest som återkommit. Någon annan?

Hej alla! Hoppas någon orkar läsa igenom allt, är verkligen i stort behov av stöd och råd nu!
    Dryga, otrevliga kommenatrer undanbedes, då jag redan är på botten som det är.

Ska försöka fatta mig kort:

Drabbades av någon form av panikångest för några år sen, det pågick under ca ett halvår. Värsta tiden i mitt liv.
    Fick Sertralin som till slut verkade hjälpa. Gick på det ett bra tag, och trappade ner förra våren, efter att ha varit frisk ett tag. Det gick bra och jag har varit frisk sen dess -  fram tills idag. Panikångesten kom som en blixt från klar himmel, och jag känner mig så rädd och besviken ! Trodde verkligen att det var slut på det här och att jag skulle slippa det i fortsättningen.

Orsaken till att det blev så här tror jag är för att jag har vääldigt mycket i skallen just nu. Vi ska bland annat flytta snart, till en annan kommun, vilket ska bli roligt men en stor omställning. Funderar också mycket på att göra mig av med min hund, av olika skäl, så jag tänker mycket på det. Min sambo och jag har bråkat mer än vanligt (och mer allvarligt) och det känns bara som att det har blivit för mycket för mig, och att det är därför panikångesten har kommit tillbaka, men jag vet inte, vad tror ni ?

Jag undrar också om någon får liknanade symptom som mig, då jag har rätt ovanliga symptom vid panikångest (har nästan aldrig hört någon annan som har det).

Mina symptom är iallfall:

* Yrsel
    * Ostadighet
    * Stark svimningskänsla
    * Stark overklighetskänsla (känns som att man är med i en slow-motion film)
    * Jag blir lite frånvarande när attackerna kommer
    * Känns som att man ska dö

Dessa attacker pågår mellan 20-60 sekunder ungefär, sedan går det över och allt blir normalt, förutom att jag är darrig, svag och RÄDD.

Är det någon annan som också har det såhär ?

Känner mig ensamnast i hela världen! Så liten, ynklig och rädd. Varför ska detta drabba just mig?!  *gråter*.

Vill inte prata med vänner om familj om detta, eftersom att det känns som att ingen förstår..

Snälla hjälp mig någon :( allt känns så skit just nu :(

• Svar på tråden Panikångest som återkommit. Någon annan?
  • Anonym

Jag min panikångest kommer tillbaka efter ca 1 år efter jag slutat med mediciner, så har jag bestämt att fortsätta med dem ett bra tag nu. Läkaren säger att jag nog har nåt fel i hjärnan, på signalsubstanserna.

• Anonym
    Försök att tänka bort panikångesten, ersätt den med orden påslag eller något annat mindre laddat som du kan hitta på. Du säger till dig själv när du får en attack"jaha, nu är det ett litet påslag igen men det går fort över". Pratar av egen erfarenhet, jag har haft tusentals attacker under mitt liv, men de finns där. Jag vet att jag överlever, för de är bara ett litet påslag.
    Anonym skrev 2011-04-08 19:54:01 följande:
    Försök att tänka bort panikångesten, ersätt den med orden påslag eller något annat mindre laddat som du kan hitta på. Du säger till dig själv när du får en attack"jaha, nu är det ett litet påslag igen men det går fort över". Pratar av egen erfarenhet, jag har haft tusentals attacker under mitt liv, men de finns där. Jag vet att jag överlever, för de är bara ett litet påslag.
    tack! ska försöka, är så jäkla svårt dock.. men kan det bero på att jag har mycket i mitt liv just nu ? som jag skrev..

tänk om jag aldrig blir frisk igen!!! ingen annan som kan dela med sig ? behöver allt stöd jag kan få!
  • Anonym

Nä nä nä, tänk tänk NÄR jag blir frisk igen. Man fattar inte vilken skillnad det gör om man byter ur små ord och ersätter de med andra.
    Lycka till

• Lyckligajag78

Jag skulle nog säga så här... Jag tror att det hade varit konstigare om du INTE hade reagerat som du gör, det är kroppens sätt att säga stopp och belägg, jag hänger inte med här. Lugna ner dig!

Det är oerhört vanligt med de symptomen som du beskriver. Vissa människor klarar omställningar och tiden innan en omställning hyfsat bra, andra får ostadighetskänslor och verklighetsuppfattningen ändras. Det är inte farligt, det är som jag hörde en sa, det är ju bara ett litet påslag, okej världen är under förändring, men det är i ditt huvud som katastroftankarna formas och man känner så här. Inget konstigt alls. Du ska vara snäll mot dig själv, prata med din sambo om hur du känner så tror jag det går mycket lättare.
    Lycka till! 

*PUTTAR LITE*

Ingen annan som vill svara ??? Kom igen nu :)

Kan man bli frisk utan att behöva ta medicin igen ? Vill verkligen klara detta utan det..

Det gick två dagar då jag inte hade panikattacker, men de kom tillbaka igen :( trodde för ett litet tag att det var slut på det, men icke..

• Ranbaxy

Jag har haft panikångest i 10 år. Så vitt jag vet så finns det två olika sorter, tillfällig och "kronisk". Tillfällig panikångest kan alla få när de får utstå mycket jobbigt på en gång, men denna form tenderar att gå över av sig själv efter ett tag. Detta gör inte den andra formen (som jag har). Sertralin botar ju inte PÅ utan det håller bara symtomen borta, så för mig är det inte så förvånande att det kommer tillbaka. Det finns dock hjälp att få, man kan bli frisk! Det finns sk KBT, kognitiv betende terapi, som är mycket effektiv mot PÅ. Jag har precis själv börjat, har velat göra det tidigare men av massor av olika skäl så har jag inte tagit tag i det. Terapin går helt enkelt ut på att man ska lära sig att sluta vara rädd för attackerna, då de framkallas av oss själva. Det är samma sorts terapi som används vid alla former av  fobier.

Många med PÅ är vad man kallar hypermedvetna om sina kroppar, dvs att jag hela tiden är medveten om allt som känns i kroppen oavsett vad jag gör. Detta tar oerhört mycket energi. En person utan PÅ får kanske en stickning i armen utan att ens reflektera över det medan jag tex får upp röda varningssingaler i huvudet som skriker "hjärtinfarkt!"

Får du attacker i några givna situationer?

• Anonym (r�dd och)
    Ranbaxy skrev 2011-04-14 21:50:30 följande:
    Jag har haft panikångest i 10 år. Så vitt jag vet så finns det två olika sorter, tillfällig och "kronisk". Tillfällig panikångest kan alla få när de får utstå mycket jobbigt på en gång, men denna form tenderar att gå över av sig själv efter ett tag. Detta gör inte den andra formen (som jag har). Sertralin botar ju inte PÅ utan det håller bara symtomen borta, så för mig är det inte så förvånande att det kommer tillbaka. Det finns dock hjälp att få, man kan bli frisk! Det finns sk KBT, kognitiv betende terapi, som är mycket effektiv mot PÅ. Jag har precis själv börjat, har velat göra det tidigare men av massor av olika skäl så har jag inte tagit tag i det. Terapin går helt enkelt ut på att man ska lära sig att sluta vara rädd för attackerna, då de framkallas av oss själva. Det är samma sorts terapi som används vid alla former av  fobier.

Många med PÅ är vad man kallar hypermedvetna om sina kroppar, dvs att jag hela tiden är medveten om allt som känns i kroppen oavsett vad jag gör. Detta tar oerhört mycket energi. En person utan PÅ får kanske en stickning i armen utan att ens reflektera över det medan jag tex får upp röda varningssingaler i huvudet som skriker "hjärtinfarkt!"

Får du attacker i några givna situationer?
    Tack för ditt svar! Finns KBT-behandling i alla städer ? För när jag hade PÅ sist, så fick jag bara prata med en kurator på vårdcentralen (bor i en liten håla).

Nej, jag kan få attacker när som helst i princip, förutom när jag kör bil, sitter vid datorn eller är ute och rider.. Har märkt ett litet mönster, och det är att jag får dom när jag är ensam, oftast hemma. Blir att jag går runt och spänner mig och känner mig orolig :(
  • Ranbaxy
    Anonym (r�dd och) skrev 2011-04-15 09:54:43 följande:
    Tack för ditt svar! Finns KBT-behandling i alla städer ? För när jag hade PÅ sist, så fick jag bara prata med en kurator på vårdcentralen (bor i en liten håla).

Nej, jag kan få attacker när som helst i princip, förutom när jag kör bil, sitter vid datorn eller är ute och rider.. Har märkt ett litet mönster, och det är att jag får dom när jag är ensam, oftast hemma. Blir att jag går runt och spänner mig och känner mig orolig :(
    Tror det enklaste är att kanske ta kontakt med vårdcentralen och fråga om du kan bli hänvisad till en KBT terapeut. Inte alla som arbetar med denna metoden. Sen så går det så klart att hitta det privat men det kostar ju därefter... Man ska ha en ganska intensiv samtalskontakt, typ en gång i veckan och då var privat aldrig ett alternativ för mig då det som sagt kostar mycket.

Jag tror att KBT är mest effektiv när man har ett tydligt mönster när man får attacker, så jag tror att detta skulle kunna passa dig bra =)
  • Anonym

Hej fina du.
    Jag har varit i PRECIS samma situation som dig. För 5 år sedan dog en nära anhörig genom en olycka, fick en ny HEMSK chef på jobbet och min sambo o jag bråkade konstant.
    Jag blev helt lamslagen av min hemska ångest symtom som fög på mig. ( hade aldrig haft innan ) 
    Jag vågade knappt berätta dem för jag trodde jag höll på att bli tokig eller schizofren.

- Fick overklighetskänslor. Som att jag var instängd i min kropp på något ruskigt sätt.
    - Kunde ej varva ner, kroppen gick på högvarv.  Låg vaken i 2 dygn. Vilket ej gjorde saken bättre. Kunde inte tänka klart.
    -När jag åt var jag så stressad så jag spydde upp maten.
    Mådde VERKLIGEN skit.

Min förväntansångest gjorde så att jag inte kunde fungera. En dag kändes som ett helt år.
    Gick in i en depression. Blev sjukskriven ett par månader .
    Jag grät HELA tiden o tänkte att jag blir aldrig bra. Jag var verkligen helt övertygad om det. Jag kände att så här kan jag inte leva men jag ville inte heller dö. Älskade ju livet innan.

Tack o lov började jag med efexor. ( hade provat massa antideppressiva innan) Med denna medicin fick jag LIVET tillbaka. Ångesten försvann o efter det kunde jag börja leva igen.

Är dock livrädd nu, för jag är gravid o fick sluta direkt med min medicin förra veckan.. Har alltid känt att den är min räddning på något sätt. Har fått dålig självkänsla efter min depression även om det var länge sedan. Alltså jag tvivlar på mig själv om jag klarar av ett barn. har ni känt såhär. Eller är det bara glädje o rosen rött för alla nygravida? Vill ju så gärna ha barn men tvivlar på min förmåga. Arbetar med ett vårdande yrke o är duktig på det jag gör, har EMPATI för alla o ser mig som en godhjärtad person mot alla andra. Jag kanske är för hård när det handlar om mig? Har ni något förslag som gör mig starkare?

• backyardbiatch

Jag har oxå panikångest. Är gravid. Hade PÅ i min förra graviditet oxå. (har två användare här, glömde lösen osv, Zianah är den senaste jag gjorde, skrev om PÅ för några veckor sen)... Jag finns här om ngn behöver prata, kan va skönt att bolla idéer och så... Ba o dra iväg ett mail.. För er som vill.. Zianah@live.se sjukskriven, gravid i vecka 29, panikångest....

• Gabriella83

jag är gravid och känner att jag börjar få panikångest igen..hade förlossningsdepression senaste graviditeten,som aldrig blev riktigt utredd,nu har jag stöd och hjälp,men vill inte äta medicin igen..

• Duarinteensam
    Anonym (rädd och ledsen) skrev 2011-04-08 16:06:50 följande:
    Hej alla! Hoppas någon orkar läsa igenom allt, är verkligen i stort behov av stöd och råd nu!
    Dryga, otrevliga kommenatrer undanbedes, då jag redan är på botten som det är.

Ska försöka fatta mig kort:

Drabbades av någon form av panikångest för några år sen, det pågick under ca ett halvår. Värsta tiden i mitt liv.
    Fick Sertralin som till slut verkade hjälpa. Gick på det ett bra tag, och trappade ner förra våren, efter att ha varit frisk ett tag. Det gick bra och jag har varit frisk sen dess -  fram tills idag. Panikångesten kom som en blixt från klar himmel, och jag känner mig så rädd och besviken ! Trodde verkligen att det var slut på det här och att jag skulle slippa det i fortsättningen.

Orsaken till att det blev så här tror jag är för att jag har vääldigt mycket i skallen just nu. Vi ska bland annat flytta snart, till en annan kommun, vilket ska bli roligt men en stor omställning. Funderar också mycket på att göra mig av med min hund, av olika skäl, så jag tänker mycket på det. Min sambo och jag har bråkat mer än vanligt (och mer allvarligt) och det känns bara som att det har blivit för mycket för mig, och att det är därför panikångesten har kommit tillbaka, men jag vet inte, vad tror ni ?

Jag undrar också om någon får liknanade symptom som mig, då jag har rätt ovanliga symptom vid panikångest (har nästan aldrig hört någon annan som har det).

Mina symptom är iallfall:

* Yrsel
    * Ostadighet
    * Stark svimningskänsla
    * Stark overklighetskänsla (känns som att man är med i en slow-motion film)
    * Jag blir lite frånvarande när attackerna kommer
    * Känns som att man ska dö

Dessa attacker pågår mellan 20-60 sekunder ungefär, sedan går det över och allt blir normalt, förutom att jag är darrig, svag och RÄDD.

Är det någon annan som också har det såhär ?

Känner mig ensamnast i hela världen! Så liten, ynklig och rädd. Varför ska detta drabba just mig?!  *gråter*.

Vill inte prata med vänner om familj om detta, eftersom att det känns som att ingen förstår..

Snälla hjälp mig någon :( allt känns så skit just nu :(
    Hej vännen,
    Jag har också panikångest då och då. Mindre nu sen jag börjat med olika medicinska preparat. Jag tycker du ska kolla in min nya blogg om Depersonalisation där jag skriver lite om vad jag har gjort för att få hjälp och vad för hjälp jag sedan fått.
    Jag pratar gärna vidare med dig om detta om du känner att du vill. Du är inte ensam!
    depersonalisation.bloggproffs.se 
  • Anonym (Ångestfylld)

Har haft panikångest sedan jag var ungefär 13. Är idag 34. Har mått bra i långa perioder, men så har panikångesten kommit tillbaka. Och varje gång förvärrats ett snäpp. Åt mediciner i ca 10 år men hittade ingen som fungerade och jag gick upp ca 30 kg i vikt. När jag väl lyckades sluta med medicinerna för ca 10 år sedan försvann övervikten. Då gick det kanske 4 år när jag mådde jättebra, jag kände mig normal igen.

Blev gravid och fick en son för 4 år sedan, mådde toppen tills sonen skulle fylla 2 och han fick en hemsk feberkramp som varade i en timme. Efter det så har det hänt en massa jobbigheter. Min svärfar fick plötsligt från ingenstans en cancerdiagnos och dog för ett år sedan. Hans syster (min mans faster) fick från ingenstans diagnosen ALS (alla läkare hade hela tiden sagt att hennes symtom var psykiska) och dog även hon förra året. 

Sedan dess har min panikångest övergått till svår hypokondri. Jag kan inte släppa att det inte är ngt fel på mig.
    Alla andra dör (det känns som det) 

Går nu hos en KBT-terapeut under utbildning. Hon är skolpsykolog i grunden och vill nu vidareutbilda sig. 

De senaste 2 veckorna har jag haft 2 hemska panikattacker på jobbet där det känts som om jag håller på att dö. Jag får ingen luft och det känns som om jag håller på att kvävas. Det jobbiga är att symtomen är så verkliga, även om jag "vet" att det till 99% är panikångest så kan jag inte släppa att det kanske är en verklig sjukdom. Att det verkligen är farligt. Jag mår rent ut sagt SKIT! Jag vet inte hur jag ska ta mig ur detta, känns om om jag aldrig kommer att göra det.

Förlåt för ett deprimerande inlägg.  Men du ska veta att du inte är ensam även om det känns så (jag vet)

• Anonym (M)

Hej,

du är verkligen inte ensam. Jag har samma symptom som dig.

Jag drabbades för ca 4 år sedan och var väldigt dålig i två år. Nu kommer det tillbaka som du säger när det är mycket som händer runt omkring, stress osv. Och det är faktiskt inte så konstigt och stressa inte upp dig över det. Bara försök konstatera att "här kommer det igen", snart är allt lugnt igen och då kommer du må bra.
    Panikångest är ett helvete, men det är inte farligt. Jag har aldrig tagit medicin och har gått ifrån att inte kunna lämna lägenheten eller kunna följa med in på ICA till att bo ensam i en helt ny stad, resa själv över hela världen och känna mig fri. Visst, min panikångest hänger med, men man lär sig hålla den i schack. Ibland kommer den ändå, men då går det över... Det viktiga är att inte ge den för mycket utrymme.

• Anonym (L)

Jag har också panikångest. Har haft det sen jag var ca 14, med några års uppehåll. Kom dock tillbaka nu igen efter mitt andra barn fötts. Jag försöker ignorera och vissla eller sjunga och tänka att jag kommer inte att svimma och dö. Det är bara panik. Jag tar också en druvsockertablett och låssas att den är medicin. Jag har inte haft någon kontakt med vården eller tagit medicin. Varken när jag var liten eller nu.

Jag har det mest när jag är hemma själv eller när jag kör bil. Förhoppningsvis kommer jag inte få det på jobbet nu när jag börjar, men det verkar som det kommer när jag slappnar av.    

Svar på tråden Panikångest som återkommit. Någon annan?