• Spexig

Hyreslägenhet, vad är "normalslitage"?

Vad är det som gäller när man flyttar från en (kommunal) hyreslägenhet? 

Vi bor nu i en 3a hos LKF (Lunds kommumala fastighetsbolag), men kommer troligen flytta inom en överskådlig framtid.
    Min man är jätteorolig att vi ska behöva betala 5-siffriga belopp för det slitage vi gett vår lägenhet, men jag har för mig att de räknar med ett visst slitage som man inte behöver betala för.

Vår lägenhet tapetserades om -06 (så det var ju inte igår, direkt, men här får man omtapetserat var 12e år, så det är ju ett tag till dess).
    Vi har satt en hel del hål i väggarna (har tex skruvat fast alla bokhyllor i väggen), kökstapeten har fått några fettfläckar, ena sovrumstapeten har fått lite "hårfett"-fläckar, men inte mycket och parketten har blivit lite sliten där vi har skrivbordsstolen.

Hur har det  varit när ni flyttade ut? Har ni fått betala? Och i så fall för vad? Och hur mycket? Kommunal eller privat hyresvärd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-21 15:04
    Tack alla som svarat!

Det verkar som att det är rätt olika för olika hyresvärdar. Vi får hålla tummarna att vi får en snäll besiktningsman när den dagen kommer.

• Svar på tråden Hyreslägenhet, vad är "normalslitage"?
  • laural

Det beror nog på hur hårda ert bostadsbolag är.

• Viktorsmamma2010

För mig låter d som normalt slitage. men d e nog olika för hyresvärdarna. Jag har aldrig betalat nåt när jag flyttat ut.

• Queenie70

Vid besiktningen brukar man ju få chans att åtgärda saker som inte räknas som slitage själv, vilket brukar bli betydligt billigare än att låta värden göra det. När jag flyttade var det enorma fettfläckar vid sängen som inte haft nån gavel, men det behövde jag inte göra nåt åt. Ungen hade ritat på ett par väggar, där köpte jag ett par tapetvåder som lyckligtvis fanns i lager och smällde upp. Fettfläckarna i köket sa de inget om. Kommunal hyresvärd.

• ashera

Är ni oroliga så ring och fråga och fixa eventuella saker själva istället, det blir mycket billigare.
    Vi valde att fixa till lägenheten i samband med flytten. Men vi visste att vi hade saker vi var tvungna att åtgärda, bl a hade vi målat grönt i barnens rum, en lila fondvägg i vardagsrummet, massa fettfläckar på tapeten i köket (två barn som lärt sig äta där) och så hade ena katten rivit sönder tapet i sovrummet.
    Så vi köpte billig vit färg och spacklade och målade om i de rummen. Några femsiffriga belopp var det verkligen inte frågan om. Men jag tycker era saker verkar vara normalt slitage, men det bästa är nog att ringa dem.

• April Mamma

Hålen kan ni ju spackla igen lite lätt, fettfläckar kanske man får räkna med.
    Jag hade ingen sänggavel förut och hade en kort frisyr där jag hade vax i, ingen hit när det hamnade mot väggen...det var inte mycket men jag fick betala en 1000 lapp så dom kunde fixa den väggen,
    Det är nog olika hur hårda dom är. Fixa till det som ni kan. Det brukar ju gå att fixa det mesta till bättre skick.

Jag skulle vägra att bo i en lya med hål, fettfläckar osv så jag skulle själv ha tapetserat om lägenheten om den hade sett ut så, jag vill bo fint =)

• MattiasFru

fettfläckar får ni betala för, vi fick tapetsera om hela vardagsrummet för att vi hade lite fettfläckar i ett hörn där vi hade sängen (vi bodde i en etta), vi betalade 3000 nånting, har ni två rum så kan jag tänka mig dubbla iallafall.

• Spexig

Ojojoj, rätt olika svar. Tack allihopa!

Ja, det vettiga är nog att höra med dem på förhand. 

• Chockocola

Bor i göteborg och vi har vlu på våran lägenhet, så med andra ord så kan lägenheten se hur jävlig ut som helst, bara att ta den som den är eller tacka nej.... Skitdåligt:(

• Houdini

När vi flyttade ifrån en komunal hyreslägenhet Burlövsbostäder, var det att var mer än sex borrade hål per vägg fick man betala omtapetsering av rummet, likadant om det var fettfläckar i sovrummen. De rekomenderade huvudändar på sängarnana redan när vi flyttade in. Och hos dom hjälpte det inte att spackla igen hålen, för de kollade ju skadorna på tapeterna.

• bustjejen

Hålen i väggarna kan ni ju försöka snygga till så mycket som möjligt.

Hyresvärden har inte rätt att ta betalt för "normalt slitage",  dock kan han/hon kräva ersättning om ni har varit oförsiktiga. Tex om tapeten är sönderriven.
    Har ni gjort förändringar, som tex målat i väldigt avvikande färg, eller satt upp schabloner eller dylikt, kan ni bli skyldiga till att återställa i ursprungligt skick.

• St Augustine

Vi undrade samma sak när vi flyttade från vår hyresrätt (kommunalt bolag) för några månader sedan, men besiktningen tog max 5 minuter och vi behövde inte betala/åtgärda något alls. Vi hade inte förstört något, men lite märken i golv, hål i väggar och sånt fanns ju, det räknades som normalt slitage tydligen.

• hervor

De ska också ta hänsyn till hur länge man har bott i lägenheten och hur många som har bott där.

Stor skillnad om det handlar om 1 eller 5 personer, samt om det handlar om 1 eller 10 år.

En nyrenoverad lägenhet t ex, är ju inte nyrenoverad längre efter 10 år. Däremot får den ju inte se hur sliten ut som helst. Men mindre vägghål, fettfläckar, märken i golvet mm, räknas vad jag vet till normalt slitage. Vill de att man ska betala och man finner det tveksamt, ska man kunna få hjälp av Hyresgästföreningen. (Om man är medlem där.) De har jurister som  vet vad som gäller. 

• hervor
    St Augustine skrev 2011-04-15 11:12:44 följande:
    Vi undrade samma sak när vi flyttade från vår hyresrätt (kommunalt bolag) för några månader sedan, men besiktningen tog max 5 minuter och vi behövde inte betala/åtgärda något alls. Vi hade inte förstört något, men lite märken i golv, hål i väggar och sånt fanns ju, det räknades som normalt slitage tydligen.
    Ja, det du beskriver, räknas som normalt slitage.

Stora hål, förstörd tapet eller förstörd inredning, är sånt man kan få betala för. 
  • hervor

Dock ska man inte behöva betala för ytskiktsrenovering, om lägenheten i sig är sliten. (Och var det redan när man flyttade in).

Hyresvärden ska hålla en hyfsad standard och hyresgästen förväntas därefter hålla efter lägenheten så gott det går. 

• Stomp

Hej,

tänkte återge lite av vad som gäller beträffande normalt slitage.

Normalt slitage är försämringar på grund av ålder och bruk. När det gäller en permamentbostad, vilket jag antar är fallet, är det hyresvärden som är underhållsskyldig, detta följer av 12:15 JB. Underhållsskyldigheten beträffande bostad är preciserad i 12:15 2 st. Hyresvärden skall utföra "sedvanliga reparationer" (t.ex. ommålning och tapetsering) och dessa skall utföras med "skäliga tidsmellanrum", vilket innebär att hyresvärden inte är strikt schemabunden. Hur underhållsbehovet ser ut kan variera från fall till fall (hur stor är bostaden, hur många bor i bostaden).

Hoppas det löser sig.

Med vänlig hälsning 

• mikroE

Kolla med hyresvärden, på mitt bolags hemsida står det klart och tydligt att man får borra hål för tex tavlor eller för en bokhylla men om det är så många hål att tapeten blivit förstörd kan det ses som onormalt.

Svar på tråden Hyreslägenhet, vad är "normalslitage"?