• Fejdan

Tumör i hypofysen

Hej!

Jag söker och söker, men finner ingen i liknande situation (tur det förstås).

Jag blev av med min mens i april i år - den försvann spårlöst.
    I september började jag plöstligt läcka bröstmjölk. (Tilläggas kanske bör att jag aldrig ammade min son som föddes i juni 2004).

Jag gynundersöktes och det finns ingen aktivitet i mina äggstockar.
    Blodproverna visade på förhöjt prolaktinvärde, som kan bero på en tumör i hjärnan - hypofysen som får hypofysen att utsöndra fel hormoner (bröstmjölk). Jag går nu i väntan på en magnetröntgen, lagom oroad och med lite ångest till och från.

Tanken var att vi ville ha fler barn nu, men det går ju inte när jag inte fungerar, kroppen måste ju bli "normal" först och främst.

Undrar nu om det finns någon som upplevt något liknande eller så?

/Tina

• Svar på tråden Tumör i hypofysen
  • Idis 76

Har inget svar till doig men jag vill att du ska veta att vi håller tummarna för dig och att det inte kommer att vara något farligt!

• Maskrosen

Förhöjt prolaktinvärde kan bero på många fler saker än en tumör på hypofysen och det är för det mesta ganska lätt att medicinera ner så att allt återgår till det normala. De gånger det visar sig vara tumörer är de också väldigt sällan elakartade utan godartade och inte särskilt farliga. De vill dock alltid utesluta en tumör innan de går vidare med medicinering. Det mest sannolika är alltså att det finns en helt ofarlig förklaring till att ditt prolaktinvärde skjutit i höjden och att du enkelt kan medicinera ner det så att kroppen återgår till det normala och du därefter kan bli gravid igen!

Men det är jobbigt att gå och vänta på röntgen och innan man får besked. Jag hoppas mitt svar kan hjälpa dig att oroa dig lite mindre i alla fall!

Kram och lycka till!!!

• Matti2

Hej Fejdan,
    Jag går också och väntar på kallelse till magnetröntgen. Jag hade något förhöjt prolaktin-värde på flera blodprover och nu äter jag medicinen norprolac för att få ner mina värden. Prolaktin utsöndras från hypofysen och kan blockera/hämma ÄL och det är därför man oftast inte blir gravid då man ammar.
    Det är inget farligt med cysta/tumör på hypofysen och om dom ser några förändringar på min röntgen så kommer jag ändå bara att fortsätta med samma medicinering samtidigt som man kollar så att tumören går tillbaka.
    Det jobbiga kan vara att man inte får medicinera under graviditet, då kan tumören växa till och ibland trycka på synnerven och orsaka störningar, men det går tillbaka sedan när man börjar medicinera igen.
    Hoppas det inte är någon fara för dej! Lycka till!

• Fejdan

Tusen tack för era svar!
    Jag känner mig bra mycket lugnare nu, för efter att läkaren sa "tumör" så hörde jag inte mer, och på honom lät det som att det var den enda rimliga förklaringen.

Så tusen tack för lugnande svar!

• maja under eken

D e väl vid såna här resultat man blir så himla tacksam att FL finns!!! Vilka bra svar!

Tänk dom som inte vet om sidan o kan komma hit o få så bra svar! Stackars dom, klart man reagerar om man får höra ordet "tumör" när man e hos läkaren Usch!!

En stor eloge t er som svarat o ett stort LYCKA TILL Fejdan!!

kram på er!

• Mell

Min mamma hade en tumör på hypofysen när hon var 21-22, hon förlorade mensen, brösten läckte mjölk och hon fick synrubbningar eftersom tumören tryckte på synnerven.

Hon behandlades ett tag men innan hon var färdigbehandlad så blev hon plötsligt gravid med mig! Läkarna var helt förbryllade eftersom det inte skulle kunna gå att bli gravid, men det gick! :) Så jag är född på akademiska i Uppsala eftersom de inte visste hur mammas kropp skulle reagera på graviditeten, om den skulle sätta igång naturligt osv. Men allt gick bra & 2 år senare fick jag en lillebror!

• Ebba A

Om det skulle vara en tumor pa hypofysen, sa ar det med storsta sannoloikhet ett "prolaktinom" de ar sma, jatte sma tumorer som ej ar farliga. Oftast behovs ingen operation mot dessa, racker ofta med medicinering.
    Hoppas att allt ordnar sig!

• Fejdan

maja under eken > Ja, det här är helt otroligt. I två månader har jag letat info, skrivit i diverse diskusar, men ingen har hört talas om nåt liknande. Och här får jag FLERA lugnande, hjälpande, betryggande svar inom loppet av några timmar!

Tummen upp och familjeliv är mitt nya tillhåll!

• LiselottePCOS

jag hade själv högt prolaktinvärde.Läkaren talade om ofarlig hypofystumör. Ingene mens på 4 år och sedan fick jag behandling mot det höga prolaktinvärdet och det tog 4 månader så fick jag mens och efter 6 månder vart jag gravid tyvärr vart det mifall men jag forsatt medicinera och vart graviod. Efter gravidteten,under graviteten gjord jag uppehåll, kunde jag sluta med behanldingen.
    Det visade sig senare att jag hade PCOS. Vid PCOS är det vanligt med högt prolaktinvärde, men sällan så högt att det behöver behandlas.

• årstid

jag hade samma problem som dig & gjorde magnetröntgen. men det var INGET.man kan ha flytningar ändå. jag vet hur du känner, konstigt att du får vänta på röntgen. jag fick göra min omgående. aldrig varit så nervös i hela mitt liv när dom skulle ringa & meddela svaret. med allt var normalt.
    så ta det lugnt,om det nu skulle vara tumör så är den ju säkligen bara att ta bort. dom brukar ju inte vara elakartade.

• årstid

läckage kanske jag skulle kalla det inte flytningar

• Myelin

Jag fick svar från min gyn att även jag har för högt prolaktin värde, innebär det att ja med har en tumör på hypofysen. Jag undrar är det alltid diagnosen om värdena är för höga? Jag hade värde 38 och har för mig att "normalt" är 20 stämmer det?

• årstid

myelin
    det var ingen som skrev att man har tumör på hypofysen bara för att man har högt prolaktinvärde.så mej det har du nog inte. man kan även ha högt om man är stressad det höjer värdet så ta det lugnt du bara...

• Myelin

Jag har nämligen inte hört av min gyn doktor utan jag fick prata med en sköterska och det var det enda hon kunde säga, att jag hade för högt prolaktin värde. Jag hade det på känn att det skulle vara det. Väntar nu på svar från gyn på hur vi ska gå vidare. Jobbigt att allt tar sånt tid.

Svar på tråden Tumör i hypofysen