• chatnoir

Quick-fix för gräsmatta!

Har en gräsmatta som inte är så roligt varken att se eller gå på... Glest med gräst och när det regnar blir den lerig och ful. Nu undrar jag om man helt enkelt kan luckra upp gräsmattan med en kratta och sedan så gräsfrön av en tålig sort för att ge den ett litet lyft? Det är inte läge just nu att lägga om hela gräsmattan, men vore skönt om den blev lite grönare...

• Svar på tråden Quick-fix för gräsmatta!
  • chatnoir

Har googlat lite och kommit fram till att vi nog ska topdressa. Ska man göra det innan regn, eller kan man göra det när som helst?

• vivianne

Min är också rätt tråkig. Jag tänkte gödsla den och sen kasta på lite gräsfrön, stödså eller något

Kan jag låna tråden för en kompletteringsfråga. Kan man gödsla och stödså samtidigt eller ska man göra det ena först, i så fall vilket och hur länge ska men sen vänta till nästa moment?

• chatnoir

Vi har toppdressat nu. Topdress är en blandning av torv, sand och gödsel som man sprider ut på gräsmattan. Det jämnar ut och ger näring. Sedan sår man gräsfröna och håller fuktigt tills fröna gror. Det blir spännande att se hur resultatet blir!

• Spoky

Hade också en torr och tråkig gräsmatta med kala fläckar. Åkte till Plantagen och köpte några säckar toppdressing samt en rejäl påse gräsfrön.

Ut med ett lager toppdressing över hela gräsmattan, på med ordentligt med gräsfrön och så lite toppdressing på det. Allt jämt fördelat.

Vattnade sedan lite vajre kväll i ett par veckor och gräsmattan blev snyggast i hela radhuslängan.

Detta räddade vår gräsmatta!

Ska göra om samma manöver i år igen när gräset börjar spira.

• chatnoir
    Spoky skrev 2011-04-11 22:22:18 följande:
    Hade också en torr och tråkig gräsmatta med kala fläckar. Åkte till Plantagen och köpte några säckar toppdressing samt en rejäl påse gräsfrön.

Ut med ett lager toppdressing över hela gräsmattan, på med ordentligt med gräsfrön och så lite toppdressing på det. Allt jämt fördelat.

Vattnade sedan lite vajre kväll i ett par veckor och gräsmattan blev snyggast i hela radhuslängan.

Detta räddade vår gräsmatta!

Ska göra om samma manöver i år igen när gräset börjar spira.
    Hoppas vi får samma resultat!
  • SysterYster76

Jag har en mkt liten gräsplätt som ärligt talat består mest av ogräs/lerfläckar... Kort och gott områdets skamfläck min lilla tomt. :(

Ska jag behandla bort ogräset innan jag topdressar och stödsår nytt? Och vad är effektivast att få bort det med i så fall?

• vetvadjagvill
    SysterYster76 skrev 2011-04-27 23:05:12 följande:
    Jag har en mkt liten gräsplätt som ärligt talat består mest av ogräs/lerfläckar... Kort och gott områdets skamfläck min lilla tomt. :(

Ska jag behandla bort ogräset innan jag topdressar och stödsår nytt? Och vad är effektivast att få bort det med i så fall?
    algomin tar bort mossa.

http://www.algomin.se/tips/lyckas-med-grasmattan/mossa
Svar på tråden Quick-fix för gräsmatta!