• avilo

Kan man flytta syrenbuskar som är flera år gamla?

Någon som vet något om detta?

• Svar på tråden Kan man flytta syrenbuskar som är flera år gamla?
  • Miss Daisy

Ja, det kan man. När grannen grävde upp hans tomt så fick vi hans syrénbuskar som har stått där i minst 20 år.
    Det du ska göra är att dels vattna dem ordentligt och dels klippa ner dem ganska rejält så att de får chans att ta sig.

Har du stora plantor så kan du dela upp dem till mindre små, om du vill ha fler syréner i framtiden, för syréner slår ju rotstkott ganska snabbt och de tar sig på ett par år. Syréner är ganska härdiga så man ska ha ganska otur om man inte lyckats med att rota om den. De vi fick hade till och med legat ovan för mark ett helt dygn innan vi testade att plantera om dem och de tog sig hur fint som helst.

• avilo
    Miss Daisy skrev 2011-04-09 10:57:01 följande:
    Ja, det kan man. När grannen grävde upp hans tomt så fick vi hans syrénbuskar som har stått där i minst 20 år.
    Det du ska göra är att dels vattna dem ordentligt och dels klippa ner dem ganska rejält så att de får chans att ta sig.

Har du stora plantor så kan du dela upp dem till mindre små, om du vill ha fler syréner i framtiden, för syréner slår ju rotstkott ganska snabbt och de tar sig på ett par år. Syréner är ganska härdiga så man ska ha ganska otur om man inte lyckats med att rota om den. De vi fick hade till och med legat ovan för mark ett helt dygn innan vi testade att plantera om dem och de tog sig hur fint som helst.
    Tack för dittt svar!

Var det en rotklump med mycket jord på, då den hade legat ett helt dygn?
  • k girl

Vi har flyttat en flerårig syrén. Grävde upp den med en stor klump som vi var tvungna att lyfta med grävmaskin (har ingen aning om varför vi inte lät honom gräva upp den, men tanken slog oss aldrig). Vi klippte aldrig ner den. Vintern efter att den blivit flyttad knäcktes den av en traktor som skottade snö på gården. Men den har tagit sig fint, det har kommit en "ny buske" i busken, den  behöver dock klippas för den är ganska risig.

• Raskask

Enligt min erfarenhet överlever syrener vad som helst hur länge som helst. Jag hittade ett gäng hafsigt uppgrävda syrener, knäckta här och var, med minimala rötter som legat uppgrävda okänd tid som jag planterade rätt slarvig på min tomt. Första året växte de sparsamt, men efter ett par år var de så fina så. Jag klippte dom andra året.

• JuliaåRonjasmammis

Intressant! Då vet jag det. Solig Vi har några som skulle behöva flyttas, men vi har inte vågat.

k girl skrev 2011-04-09 11:14:14 följande:
    Vi har flyttat en flerårig syrén. Grävde upp den med en stor klump som vi var tvungna att lyfta med grävmaskin (har ingen aning om varför vi inte lät honom gräva upp den, men tanken slog oss aldrig). Vi klippte aldrig ner den. Vintern efter att den blivit flyttad knäcktes den av en traktor som skottade snö på gården. Men den har tagit sig fint, det har kommit en "ny buske" i busken, den  behöver dock klippas för den är ganska risig.
    Åh, då kanske en av våra som fick en tall över sig förra sommaren ändå tar sig till slut. Jag blev så ledsen, vi fällde träd och "någon" (med samma efternamn men inte förnamn som jagDrömmer) envisades med att inte lyssna på mina råd om vindriktning och annat. Resultatet blev en halvt mosad syren.Rynkar på näsan

Jag får hålla tummarna!

Don't mess with my integrity!
  • Miss Daisy
    avilo skrev 2011-04-09 11:07:44 följande:
    Tack för dittt svar!

Var det en rotklump med mycket jord på, då den hade legat ett helt dygn?
    Nä, det var mer eller mindre bara rötter. Kanske lite torkad jord. De var så torrt och varmt ute då så jag blötte ner dem rejält i en hink med vatten och sen vattnade jag i den grävda gropen innan jag planterade dem där i. Som sagt, syréner är jättetåliga.

Man behöver nog inte klippa ner dem men om man vill att de ska ta sig snabbt och bli kraftiga så är det bra att göra det. Eftersom man aldrig får med hela rotsystemet så tar de sig snabbare om rötterna bara behöver försörja en mindre bit löv och grenverk ovan mark.
  • avilo
    Miss Daisy skrev 2011-04-09 12:23:42 följande:
    Nä, det var mer eller mindre bara rötter. Kanske lite torkad jord. De var så torrt och varmt ute då så jag blötte ner dem rejält i en hink med vatten och sen vattnade jag i den grävda gropen innan jag planterade dem där i. Som sagt, syréner är jättetåliga.

Man behöver nog inte klippa ner dem men om man vill att de ska ta sig snabbt och bli kraftiga så är det bra att göra det. Eftersom man aldrig får med hela rotsystemet så tar de sig snabbare om rötterna bara behöver försörja en mindre bit löv och grenverk ovan mark.
    Tack!{#emotions_dlg.flower}  Då vet vi att det går.
Svar på tråden Kan man flytta syrenbuskar som är flera år gamla?