• HardrockGoddess

Borsta tänderna på katten? Tandköttet är rött!

Hejsan!

De sista veckorna har jag märkt att min ena katt Bambi har dålig andedräkt. Så igår tittade jag i munnen på honom och lade märke till att tandköttet nämast tänderna var väldigt rött jämfört med resten av tandköttet i överkäken. (Kom inte åt att titta på underkäken då han slingrade sig loss).

Hur gör jag nu? Bambi fyller två år om 1½ månad och är i övrigt frisk. Till rasen är han siames. Han äter bra foder, James Wellbeloved och ibland Royal Canins siameskattmat. Har två andra katter och de har inte dessa problem.

Har hört talas om att det finns tandkräm till katter med leversmak. Kan detta bli aktuellt tror ni? Jag kommer givetvis ringa vår veterinär på måndag, men tänkte höra med er läsare där ute om vad ni har för erfarenheter.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Borsta tänderna på katten? Tandköttet är rött!
  • IceJossan

Tandborstning kan vara aktuellt, men se vad veterinären säger på måndag, en besök hos denne är förmodligen på sin plats. Kanske är det infektion som måste antibiotikabehandlas först.

• HardrockGoddess
    Rigmor Mortis skrev 2011-04-11 11:16:48 följande:
    Hur ser tänderna ut i övrigt?
    Tänderna är jättefina. Han har ingen tandsten eller karies vad jag kan se, men detta får ju givetvis veterinären bedömma. 
  • Tuesday

En av våra katter hade problem med tänderna och tandköttet, hon fick en enzympasta som man strök på tänder och tandkött, den smakade fisk och det var inga problem, efter ett tag var hon fin i munnen igen. Det bästa är ju förstås att någon tittar på honom, det är förhoppningsvis lättbehandlat.

• nemo1

Katten kan ha någon inflammation i tandköttet och då kan man få dra ut tanden på den platsen. Min ena katt fick väldigt dålig andedräkt och veterinären hittade en liten inflammation i tandköttet, hon ryckte den tanden och sa att det då inte behövdes antibiotika.

• Rigmor Mortis

Förresten TS, godkänn inte en FORL-diagnos utan röntgen, det känns som om det har blivit en slaskdiagnos precis som FIP numera ("vi hittar inget så det måste vara...")

• HardrockGoddess
    Tuesday skrev 2011-04-11 11:27:56 följande:
    En av våra katter hade problem med tänderna och tandköttet, hon fick en enzympasta som man strök på tänder och tandkött, den smakade fisk och det var inga problem, efter ett tag var hon fin i munnen igen. Det bästa är ju förstås att någon tittar på honom, det är förhoppningsvis lättbehandlat.

Ja, jag läste något om sådan pasta faktiskt nu i helgen. Skall ringa veterinären på telefontiden.

nemo1 skrev 2011-04-11 11:29:22 följande:
    Katten kan ha någon inflammation i tandköttet och då kan man få dra ut tanden på den platsen. Min ena katt fick väldigt dålig andedräkt och veterinären hittade en liten inflammation i tandköttet, hon ryckte den tanden och sa att det då inte behövdes antibiotika.
    Det är rött runtom hela käken, inte bara vid en enda tand :/
    Rigmor Mortis skrev 2011-04-11 11:33:47 följande:
    Förresten TS, godkänn inte en FORL-diagnos utan röntgen, det känns som om det har blivit en slaskdiagnos precis som FIP numera ("vi hittar inget så det måste vara...")
    Rigmor Mortis skrev 2011-04-11 11:28:27 följande:
    Det står lite om gingivit på pawpeds: pawpeds.com/pawacademy/health/teeth/index_se....

Tack för tipsen, bra att veta! :)

• HardrockGoddess
    Rigmor Mortis skrev 2011-04-11 11:28:27 följande:
    Det står lite om gingivit på pawpeds: pawpeds.com/pawacademy/health/teeth/index_se....

Tack igen, det här läste jag på länken du angav:

"Om tandköttet är rött, svullet, känsligt och blöder lätt, kallas det gingivit. Det kan hända katter i alla åldrar. Gingivit kan orsakas av tandsten men det kan också uppstå spontant när tänderna är väl omhändertagna. Det finns många teorier om orsakerna till denna spontant förekommande tandköttsinflammation. Åsikterna om behandlingen är lika många.

Det första tecknet på gingivit är en tunn röd linje längs tänderna i tandköttet. I detta skede av processen kan det stoppas -speciellt när orsaken är plack eller tandsten- genom att rengöra tänderna omsorgsfullt. Den inflammation i tandköttet kommer att försvinna utan skador på tänderna."

Det jag markerat med fetstil är precis så det ser ut på katten! Vidare kan man läsa att detta måste stoppas i tid för att annars riskerar man att katten tappar tänderna. 

• Ranbaxy

Om det blir så att ni kommer få borsta hennes tänder så har jag ett tips. Min katt har tandköttsproblem ibland och då "borstar" jag tänderna på henne. Dock inte med en borste, utan det är som en liten strumpa man sätter på fingret och gnuggar försiktigt på tandköttet. Det funkar jättebra, försökte med en borste först men svårt att komma åt längst bak då iaf min katt inte är jätteförtjust i behandlingen. Har inte använt någon pasta då, utan bara ljummet vatten. Men pasta är säkert också bra =)

• Tuesday
    Ranbaxy skrev 2011-04-12 21:47:47 följande:
    Om det blir så att ni kommer få borsta hennes tänder så har jag ett tips. Min katt har tandköttsproblem ibland och då "borstar" jag tänderna på henne. Dock inte med en borste, utan det är som en liten strumpa man sätter på fingret och gnuggar försiktigt på tandköttet. Det funkar jättebra, försökte med en borste först men svårt att komma åt längst bak då iaf min katt inte är jätteförtjust i behandlingen. Har inte använt någon pasta då, utan bara ljummet vatten. Men pasta är säkert också bra =)
    Precis, en sån "strumpa" hade vi med. Först med vatten och sen den där pastan. Har det gått bra ts, vad sa veterinären?
  • HardrockGoddess
    Tuesday skrev 2011-04-13 08:18:32 följande:
    Precis, en sån "strumpa" hade vi med. Först med vatten och sen den där pastan. Har det gått bra ts, vad sa veterinären?

Veterinären sa vi skulle prova en vecka med Bucocat (eller hur det stavas) och sedan skall jag ringa tillbaka nästa vecka. Bucocat (stavning?) är den där enzympastan. Hoppas nu verkligen att det hjälper! Katten verkar i alla fall inte tycka att det smakar obehagligt i alla fall.

Håll tummarna! :)

Svar på tråden Borsta tänderna på katten? Tandköttet är rött!