• Ajlil

Varning för magneter som används som piercing i munnen!

Jag känner att jag vill dela med mig av den här händelsen och gå ut med en varning till er föräldrar. Vet inte riktigt vilken målgrupp jag ska vända mig till då jag läst en hel del artiklar om både små och stora barn i olika åldrar som drabbats av detta. Men den den nya målgruppen är kanske tonårstjejer! Att små barn svalt magneter från byggsatster är kanske inget nytt då man överallt på nätet kan läsa om hur farligt det är och de under flera års tid stått att de vill förbjuda magneter i leksaker. Det står på byggsatserna att de inte rekomenderas till barn under 8 år.

Den nya trenden som verkar funnits i USA ett tag är att äldre barn använder dessa magneter som efterliknar munpeircingar nu även kommit till Sverige. De har en enorm kraft och bl.a. min dotter använde dessa som peircing i både läppen och tungan för att imponera på sina kompisar. Man kan t.o.m. sätta en över och under fingret, sådan kraft har de och då förstår ni vilken skada de kan göra nere i tarmarna om de råkar hamna där.

Min 11åriga dotter svalde 2 st för ca 2 veckor sedan, eftersom de satt ihop och var små så tänkte vi inte så mkt på detta. Man tror ju att de ska komma ut den normala vägen. Däremot så förbjöd jag min dotter att använda dessa magneter som piercing. Jag sa att det var trams, även om det inte var riktigt piercing så sa jag åt henne att hon var för liten för att ens låtsas ha sånt skräp i ansiktet. Vi har inte själva dessa leksaker i hemmet utan har fått dem av en kompis. Vad jag inte visste var att hon använde det i skolan, och hade råkat svälja fler. Hon berättade det inte så klart!

En dag ringer hon i från skolan och har fruktansvärt ont i magen. Jag hämtar hem henne, tänker först att det kanske är någon maginfluensa, urinvägsinfektion eller mens som är på gång då hon är utvecklad för att kunna få det. Ger henne en panodil och ber henne vila en stund. Men ungen ligger bara och kvider sig och jag förstår att hon måste ha väldigt ont och börjar nu misstänka att hon fått blindtarmsinflammation så vi åker in med henne till sjukhuset.

Där visar inga prover några som helst tecken på vare sig infektioner eller inflammationer och symtomen känns inte riktigt som blindtarmen säger de. Hon läggs in fastande för observation, senare på kvällen förvärras magsmärtorna och hon har så ont så hon både skriker och spyr. Innan läkaren hinner komma, så lugnar allt ner sig och min dotter somnar och då ville han inte operera henne akut under natten (för blindtarmen som de åter tror). 

Nästa dag mår min dotter bättre, nya prover tas som fortfanade inte visar något och läkaren bestämmer sig då för att det inte kan vara blindtarmen. Hon för börja äta och observeras under dagen. Hon kan äta, sköta magen och har inte längre nga kramper som gör ont utan är mest öm. Plödsligt kommer jag på att hon svalde magneterna för 1 vecka sedan och då berättar min dotter att hon hade svalt 2 till dagen före. Trots detta överväger läkaren att inte röntga henne pga av att hon mår bra för tillfället. De första magneterna som svaldes för 1 vecka sedan borde ha hittat ut redan. Kändes som att de inte ens trodde att det var magneterna hon svalde dagen innan som orsakade smärtan (vilket jag dock känner mig säker på att det var). Så vi skickades hem men de bad oss komma tillbaka för en röntgenundersökning om hon får ont igen.

Det går ungefär en vecka hemma tills hon åter igen ringer från skolan och säger att hon har ont i magen. Så vi åker in med henne igen, hon känner sig själv väldigt orolig och säger att hon nu vill veta vad det är som gör så ont i magen. Träffar samma läkare på akuten som förra gången, som återigen börjar babbla om blindtarmsinflammtion så nya prover tas. Magneterna borde inte ha något med detta att göra och hon säger att vi röntgar inte barn i onödan. Dock bestämmer hon sig för en röntgen till slut som visar 4 st små magneter som hittat varandra och sitter ihop på rad någonstans i tarmen. Det tyder inte på att det är någon tarmvägg mellan magneterna. Vi läggs in igen under natten, dock rekomenderas min dotter att äta o dricka mycket för att ha fart på magen så skulle ny röntgen göras dagen efter för att se om de rörde sig i tarmen.

Ny röntgen görs dagen efter. Min dotter har ingen feber och proverna är fortfarande helt normala. Hon kan dessutom äta och sköta magen som vanligt och har inte så ont längre. Magneterna hade inte flyttat något allas på sig. Pga av hennes allmäntillstånd så skickas vi hem, vi kan ändå inte göra så mkt här i helgen. De tror fortfarande på att magneterna är helt ofarliga och ska komma ut den normla vägen. Min man föreslår laxeringsmedel och jag ber om att få komma tillbaka om en vecka för ny röntgenundersökning. Det tycker inte läkaren. Så vi åkte hem och där är vi idag... ovetande. Min dotter mår bra för tillfället och jag känner mig därför relativt lugn men vågar inte tro på att allt är över ännu. Känner att läkrarna var nochalanta och kommer åka tillbaka bums om hon så mkt som gnäller över ont i magen igen. ´Jag kommer ringa till barnmottagningen på måndag och kräva en ny undersökning under veckan. VI VILL VETA om magneterna rör på sig i tarmen. VI VILL INTE gå ovetande och oroliga för att det ska vara farligt för vår dotter.

Hemma får man massa olika reaktioner av anhöriga och vänner och en bekant visar mig massa artiklar på nätet så jag börjar själv goggla och hittar alltså massa om sånt här. OM HUR FARLIGT DET ÄR!!

Därför vill jag varna andra för de här magneterna och jag har lärt mig att det är viktigt att stå på sig, känner att jag inte gjort det riktigt! Men jag ska som sagt gå vidare med detta. Jag kommer även prata med lärarna i skolan så de kan informera barnens föräldrar om hur farligt det kan vara! 

Jag känner mig ju väldigt säker på att det är magneterna som gör ont i min dotters mage även om läkrarna fortfarande verkar känna sig osäkra. Men varför väljer de att ta det osäkra före det osäkra? Så otroligt nochalant. Jag hoppas för deras eget bästa att magneterna kommer ut den normala vägen och att min dotter inte får mer ont i magen! Men en ny röntgenundersökning SKA VI HA!! 

Jag har inte lyckats hitta någon bild på exakt den leksak min dotter använts sig av men lovar att länka den direkt jag hittar något. Men det är tydligen någon byggsats med magneterna inuti, nga rör med olika färger. Magneterna har plockats ur de här rören tydligen, de är inte helt runda utan lite mer avlånga. Vet ni vad jag menar och har någon bild på dem så visa mig gärna så ska jag fråga min dotter om det är de.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-09 13:41
    Lite länkar att läsa.

www.dagensmedicin.se/asikter/blogg/gastbloggar/mats_reimer/2011/03/22/fatal-attraktion-mellan-sm/index.xml

www.dailymail.co.uk/news/article-1363915/Girl-13-nearly-dies-swallowing-magnetic-ball-bearings-used-fake-tongue-piercing.html Inte exakt dessa magneter min dotter använt sig utav men det spelar ju egentligen ingen roll.

www.konsumentverket.se/Nyheter/Varningar/Varningar-2008/Varning-for-magneter-som-kan-ge-allvarliga-skador/

archive.corren.se/ostergotland/norrkoping/

Ja finns mkt mer att läsa tyvärr :(
  • Svar på tråden Varning för magneter som används som piercing i munnen!
  • Tindragull

Helt otroligt dålig av läkren att inte vilja ha större koll på magneter i ett barns mage...
     Hoppas allt går bra!

• Ajlil

Ringde kirurgen i måndags... väntar fortfarande på att läkaren ska ringa upp!

Min dotter mår för tillfället bra men som sagt så vill ja ha en ny röntgenundersökning så vi säkert kan se att de flyttar på sig i tarmen eller det bästa somkan hända att de inte finns kvar där längre!

• Madreh

Hej!
    Är rätt säker på att jag hörde dig på radion för en stund sen och började googla jag med, men hittade inte så mycket (dåligt med tid). Har en son som gärna vill ha piercing men vi säger ju såklart nej, han är 14. Bra att du varnar för detta, för kommer han på det här så finns en viss risk skulle jag tro.

Hoppas det går bra för din dotter och magneterna kommer ut naturliga vägen och inget mer magont, eller komplikationer av något slag.
    Uppdatera gärna.

Madeleine

Kevin, Oscar, Noah och Filips mamma
  • Ajlil

Hej!

Japp jag var med på radion i onsdags förra veckan ang. detta p.g.a. fler fall i Sverige. Så jag fick vara med och berätta vad som hände oss. Min dotter mår idag bra och magneterna kom ut den normala vägen.

Det som är farligt är om man sväljer de här magneterna vid olika tillfällen och de söker sig till varandra i tarmen och det blir tarmvägg mellan. Har man då otur som bl.a en pojke i Sundsvall nyligen hade så skaver magneterna hål på tarmen och innehållet rinner ut i magen. Man kan då få blodförgiftning och i värsta fall dö om man inte får vård i tid!

Så ja, jag rekomenderar att inte använda dessa magneter som piercing i munnen så de är lätta att råka svälja.

Svar på tråden Varning för magneter som används som piercing i munnen!