• tjoohej

öroninflammation, amimox

Min son 11månader har fått öroninflammation och fått amimox utskrivet 4ml / 3ggr om dagen i 7dagar. Han väger 11,3kg. Tycker detta lät mycket så jag ifrågasatte det både hos läkare och 1177 o detta stämmer... Någon som fått samma dos???

• Svar på tråden öroninflammation, amimox
  • maadicken

min 4 åring fick amimox sist han hade örininflamation. 3½ ml 3 gånger om dagen i 7 dagar. han vägde då 18 kg.

♥ (¯`°?.¸ ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥¸.?°´¯) ♥
  • jojjo78

min son får kåvepenin nu för öroninflammation och får 10 ml 3 gånger om dagen väger 18 kg och är 4 år. Men har hört att man ger starkare dos vid öroninflammation. Men är bara vad jag hört inget jag vet säkert.

• Loth

Vi har haft liknande doser amimox med vår 11 månaders, just nu går han på kåvepenin à 5ml/3ggr per dag.

• Bemmy

Vilken styrka är det på den Amimox ni fått utskriven?
    Ser att det enligt Fass finns i både 50mg/ml och 100mg/ml.
    Dosering för öroninflammation är enligt Fass 50 mg/kg kroppsvikt och dygn fördelat på 2-3 doser.
    Vilket blir ca 550mg/dygn, ca 188mg/dos om den ges i tredos.
     Får han Amimox 50mg/ml blir det ca 3,7ml/dos, som er läkare säkert avrundat till 4ml. Således stämmer det fint om det är Amomox 50mg/ml han får, men inte om det är Amimox 100mg/ml.

• tjoohej

Tack för era svar... Känner mig lite lugnare :) Han fick amimox 50mg / ml. Vi kör på kuren här hemma! Tack för hjälpen!

• Tösabiten

Min son väger ung lika mycket och har samma styrka = 50 mg/ml. Han fick utskrivet Amimox 5 ml, 3ggr/dag, 7 dgr.
    Han är öronbarn och får öroninfl väldigt ofta och testar olika sorters penicillin och doser var gång, suck. Fick kåvepenin dubbel dos i 10 dgr sist och det slutade med sår och blåsor i munnen på stackaren

Svar på tråden öroninflammation, amimox