• nelly 1

Veckosallad...förslag på hur man gör

Läste i nån tråd om att man kunde göra veckosallad och ha stå i kylskåpet så det bara var att ta fram varje dag. smart tänkte jag!
    Om basen består av tex vitkål o morötter vad kan man då blanda i?
    Kan det stå i kylskåpet bara som det är eller behöver man göra något med det för att det ska hålla??

• Svar på tråden Veckosallad...förslag på hur man gör
  • PellePlutt81

Jag vet inte hur det är med morötter men vitkål håller länge utan att behöva göra ngt.. Man ska iaf inte salta dem eller så. När man ska servera dem kan man ju lägga i lite majs (det är gott) och riva i morötter m.m.

• nelly 1

jaaa så kan man ju göra.
    ha vitkål färdigt som bas, då går det ju hyfsat snabbt att fixa till

• PellePlutt81

Ja det gör det :) Kanske borde man själv fixa det oxå..

• wellah

rivna morötter håller lätt en vecka i bra burk.... mums att äta till nästan all mat!

• nelly 1

Tänkte att detta kanske gör det lite lättare att få fram grönsaker VARJE dag.
    Man är ju lite för dålig på det tyvär

• nelly 1

Men är det sant...115 klick men ingen som har nån ide på sallad...?
    hahahaa

• Lene1

Blanda vinäger, olja, salt, peppar och oregano med tunt skivad vitkål och vips! En pizzasallad som blir godare för varje dag!
    Eller riven morot och tunt skivad vitkål med lite majjonäs salt och peppar så har du en cole slaw. Kanske inte det mest nyttigaste men gott...

• Lene1

Eller riven vitkål med ananas eller lingonsylt är gott!

• Springsteen

Har tyvärr inget bra tips mer än vitkålen... Finns i o för sig sån där paprika på burk som jag brukar lägga i....
    men jag mottager oxå gärna tips!!!!

• bambigirl

Mammas salladsåsrecept:
    0,5 dl olja
    0,4 dl vinäger
    1 tsk salt
    1 msk socker
    lite svartpeppar

Koka upp. Häll över tunt skivad vitkål och morötter.

Blir ungefär som pizzasallad. Och som andra sagt kan man ju ha i lite lingonsylt och majs innan man äter den.

• nelly 1

Tackar och bockar.
    Inser att det är fler än jag som har svårt med sallad...he he he

• Vem där

Jag brukar riva morötter och vitkål, ungefär lika mycket av varje och så ett rivet äpple som jag blandar i. Det blir en jättegod, saftig sallad men jag vet inte om den håller en vecka för så länge räcker den aldrig. Barnen gillar den skarpt

• Springsteen

Zetas citronolja är supergod på sallader... Kostar lite mer men man använder inte så mycekt av den så den räcker ganska länge ändå...

Svar på tråden Veckosallad...förslag på hur man gör