• JuliaåRonjasmammis

Hur bör man se ut och klä sig för att inte vara trashig?

Efter att ha läst och skrivit i två olika trådar på samma tema, så kom frågan upp om vad som egentligen är och kan anses som trashigt. Det är ju ett rent subjektivt omdöme, det som är "trashigt" för en person kanske är en stor del av en hel livsstil för någon annan.

Det var tänkt som en omröstningstråd från början, men jag vill kolla av lite vilka olika alternativ som ska vara med innan jag startar en sån.

Så, hur tycker just _du_ att man bör se ut för att inte bli klassad som trashig? 

Don't mess with my integrity!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-09 18:44
    För er som undrar, och inte redan vet min grundinställning; jag kommer att undvika att tala om min egen åsikt så länge jag kan hålla mig.
  • Svar på tråden Hur bör man se ut och klä sig för att inte vara trashig?
  • FragileAngel

Den person som beskriver andra människor som trashiga, det är just den som är trashig.

Dessutom så kan man ju ifrågasätta personens ordförråd.

• Fru Kwasthilda

Det är lättare att definiera det som är trashigt än det som INTE är det.

För mig är följande trashigt:

Mjukiskläder
    Träningskläder (föutom på väg till, från samt på träning)
    Foppatofflor
    Smutsiga eller trasiga kläder (även avsiktligt trasiga)
    Tröjor/linnen/toppar som visar magen
    För små eller för tajta klänningar (fel storlek alltså)
    Kombinationen:Mycket urringat och kort kjol och jättehöga klackar 
    Linnen på killar

Hmm... kommer nog på mer om en stund.

• Fru Kwasthilda

....fast en PERSON behöver inte vara det för att outfiten (härligt svenskt ord) är det!

• JuliaåRonjasmammis

Jag hade lite svårt att veta om jag ska göra omröstningen som  "vad är _inte_ trashigt" eller "vad är trashigt", man kan ju vilja kryssa i flera alternativ på dessa frågor.  Det lutar åt en omröstning "vad tycker du är _mest_ trashigt", men jag har inte bestämt mig.

FragileAngel skrev 2011-04-09 17:32:36 följande:
    Den person som beskriver andra människor som trashiga, det är just den som är trashig.

Dessutom så kan man ju ifrågasätta personens ordförråd.
    Jag borde kanske ha distanserat mig från ordvalet i Ts, det är ju alltså inte mitt utan jag har hämtat det från de två trådar som är igång på temat. Men det vet du ju. Glad
  • FragileAngel
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-09 17:38:59 följande:
    Jag hade lite svårt att veta om jag ska göra omröstningen som  "vad är _inte_ trashigt" eller "vad är trashigt", man kan ju vilja kryssa i flera alternativ på dessa frågor.  Det lutar åt en omröstning "vad tycker du är _mest_ trashigt", men jag har inte bestämt mig. Jag borde kanske ha distanserat mig från ordvalet i Ts, det är ju alltså inte mitt utan jag har hämtat det från de två trådar som är igång på temat. Men det vet du ju. Glad
    Hahaha nej jag vet... Men sen går du ju (vad jag tror/vet) inte runt och kallar folk för trah, eller White trash...

Brukar man inte säga den som nämnde, han klämde det ordspråket passar fruktansvärt bra i detta sammanhang.
  • JuliaåRonjasmammis
    Fru Kwasthilda skrev 2011-04-09 17:34:57 följande:

....fast en PERSON behöver inte vara det för att outfiten (härligt svenskt ord) är det!

Intressant! Så man kan alltså ha en trashig outfit utan att vara trashig? *funderar*
  • Fru Kwasthilda
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-09 17:43:00 följande:
    Intressant! Så man kan alltså ha en trashig outfit utan att vara trashig? *funderar*
    Ja, det  tycker jag...eller man kanske är trashig just då men det är rätt hårt att vara det som person för att man klätt sig på ett visst sätt en gång. Det krävs fler faktorer än klädstilen tycker jag men om man alltid klär sig trashigt och sedan uppfyller en massa andra trash-krav också - då är man illa ute
  • Themis

Det kan åtminstone bli svårt att sätta etiketten "trashig" på en dam i 50-årsåldern som har märkesur, märkeskappa, skinnhandväska (of course med matchande plånbok), obligatoriskt pärlhalsband och kashmirjumper, kjol från Betty Barklay eller Red&Green samt skor från Gabor, Peter Kaiser eller möjligen Gucci.

Jag tycker "trashig" är en attityd lika mycket som en klädstil.

"Sköt dig själv och skit i andra"

"Avaddå om jag röker i busskuren, ska du skita i"

"Hon ska fan inte tro att hon är nåt"

"Avaddå miljön, jag slänger väl min skit var jag vill, finns folk som har betalt för å plocka upp".

"Nä jag kan inte flytta ifrån han fast han ä en idiot, då får jag bo på gatan"

Den som är beroende av en karl är icke fri.
  • JuliaåRonjasmammis
    Fru Kwasthilda skrev 2011-04-09 17:46:17 följande:
    Ja, det  tycker jag...eller man kanske är trashig just då men det är rätt hårt att vara det som person för att man klätt sig på ett visst sätt en gång. Det krävs fler faktorer än klädstilen tycker jag men om man alltid klär sig trashigt och sedan uppfyller en massa andra trash-krav också - då är man illa ute
    Themis skrev 2011-04-09 17:51:43 följande:
    Det kan åtminstone bli svårt att sätta etiketten "trashig" på en dam i 50-årsåldern som har märkesur, märkeskappa, skinnhandväska (of course med matchande plånbok), obligatoriskt pärlhalsband och kashmirjumper, kjol från Betty Barklay eller Red&Green samt skor från Gabor, Peter Kaiser eller möjligen Gucci.

Jag tycker "trashig" är en attityd lika mycket som en klädstil.

"Sköt dig själv och skit i andra"

"Avaddå om jag röker i busskuren, ska du skita i"

"Hon ska fan inte tro att hon är nåt"

"Avaddå miljön, jag slänger väl min skit var jag vill, finns folk som har betalt för å plocka upp".

"Nä jag kan inte flytta ifrån han fast han ä en idiot, då får jag bo på gatan"
    Ni ser det alltså egentligen mer som en attityd än en klädstil/avsaknad av specifik klädstil?

Att t ex använda foppatofflor innebär alltså inte i sig självt att man är trashig, utan det krävs fler parametrar?
  • poirot

Spontant svar är att man ska vara ren. Ordet "trashig" associerar jag till illasittande och smutsiga kläder, flottigt hår och doften av ingrodd svett.

Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
Svar på tråden Hur bör man se ut och klä sig för att inte vara trashig?