• Anonym

vad kollar de i blodprovet när man precis blivit gravid?

I samband med att man upptäcker att man är gravid ska man ju göra blodprov. Vad exakt kollar de i det blodprovet? Är det bara hcg-hormonet de kollar efter, eller gör de en allmän koll också på hur kroppen mår så att säga?

Anledningen till att jag undrar är för att jag haft lite dåliga värden på vissa grejer tidigare och om det fortfarande är så är jag väldigt osugen på att diskutera detta med BM. Vill helst inte tänka på det. (Det är inget som påverkar barnet eller som gör att jag riskerar dö, utan jag är bara så less på att det är som det är.)

• Svar på tråden vad kollar de i blodprovet när man precis blivit gravid?
  • Anonym (blodprovet)

Syfilis, hepatit B, hiv och klamydia. Hur mycket järn du har lagrat.

• Anonym

Rubella kollar de väl också?

Klamydia kan man inte kolla med blodprov...

• Anonym (blodprovet)
    Anonym (blodprovet) skrev 2011-04-09 18:19:21 följande:
    Syfilis, hepatit B, hiv och klamydia. Hur mycket järn du har lagrat.
    Oj, glömde skriva klart. De kollar även vilken blodgrupp du är och om du är + eller - (tex b-).
  • Anonym (blodprovet)
    Anonym skrev 2011-04-09 18:22:29 följande:
    Rubella kollar de väl också?

Klamydia kan man inte kolla med blodprov...
    Nej, skrev lite tokigt. De tar heller inte alltid prov för klamydia heller.
    Rubella är inte obligatoriskt utan erbjuds om man vill.
  • Lindreas

Rubella tar de på rutin här, man får nog säga ifrån om man inte vill att de ska ta det.

• Anonym
    Anonym (blodprovet) skrev 2011-04-09 18:23:07 följande:
    Oj, glömde skriva klart. De kollar även vilken blodgrupp du är och om du är + eller - (tex b-).
    varför är det viktigt om man är resus negativ eller positiv?
  • Lindreas
    Anonym skrev 2011-04-09 18:31:04 följande:
    Om du är negativ kan du bilda antikroppar mot fostret vid nästa graviditet, vilket gör att du får missfall. Om man är negativ så får man i så fall en spruta efter förlossningen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-04-09 18:31:04 följande:
    För din kropp kan stöta bort fostret om barnet har fel blodgrupp, då måste man ta sprutor för att undvika att det händer. Dessutom måste de ju veta på förlossningen vilken blodgrupp du har om du blöder för mycket
  • Anonym
    Anonym (blodprovet) skrev 2011-04-09 18:29:24 följande:
    Nej, skrev lite tokigt. De tar heller inte alltid prov för klamydia heller.
    Rubella är inte obligatoriskt utan erbjuds om man vill.
    Det gör de på rutin, eftersom rubella är ett viktigt prov.
    Klamydia görs inte på rutin, men erbjuds i de flesta landsting, dock så tar man ej blodprov då, utan svabbprov och/eller urinprov.
  • Anonym (blodprovet)
    Anonym skrev 2011-04-09 18:57:10 följande:
    Det gör de på rutin, eftersom rubella är ett viktigt prov.
    Klamydia görs inte på rutin, men erbjuds i de flesta landsting, dock så tar man ej blodprov då, utan svabbprov och/eller urinprov.
    I min bok står det att det erbjuds och det står inte i mina papper (i någon av mina graviditeter) att de har kollat det på mig.
  • Anonym
    Anonym (blodprovet) skrev 2011-04-09 20:48:17 följande:
    I min bok står det att det erbjuds och det står inte i mina papper (i någon av mina graviditeter) att de har kollat det på mig.
    Märkligt, eftersom det kan ge svåra missbildningar.
    Alla mottagningar jag har varit i kontakt med tar rubella på rutin.
  • Anonym (negativ)

Någon som kan förklara det där med r-negartiv?
    Jag fick reda på att jag var det när jag väntade min son, men han var oxå negativ så det blev inga sprutor.. hur blir det nu med nästa som är i magen? Ska man vara orolig?

• Anonym

På mig togs klamidyaprov via blodet.. det var tydligen nytt

Anonym (negativ) skrev 2011-04-10 08:27:49 följande:
    Någon som kan förklara det där med r-negartiv?
    Jag fick reda på att jag var det när jag väntade min son, men han var oxå negativ så det blev inga sprutor.. hur blir det nu med nästa som är i magen? Ska man vara orolig?
    Enl. vad jag har läst så är det så att om man har fått barn utan att man bildat antikroppar så är det nog så att kroppen inte bildar ak och det är ingen fara vid nästa graviditet.
    Jag är också Rh- och sonen med.. fick ingen spruta efteråt och nu är jag gravid med 2:an och ska fråga min BM nästa gång för att vara säker.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-04-10 19:35:31 följande:
    På mig togs klamidyaprov via blodet.. det var tydligen nytt
    Man kan inte se klamydia i ett blodprov. Det behövs urin eller sekret för det.
Svar på tråden vad kollar de i blodprovet när man precis blivit gravid?