Anonym skrev 2011-04-09 20:06:01 följande:
En mamma och pappa är inte i alla fall personer, utan en roll. De flesta som haft kontakt med barn på detta sätt vet ju det.
En mamma för de flesta barn är en kvinna som tar hand om dem på alla sätt och vis och finns där. Det betyder ju inte att deras biologiska mamma slutar vara mamma.
Men för många barn är det viktigt att ha någon i sin omgivning som man kan kalla 'sin'.
De jag känner som jobbar på detta sätt med barn, i alla fall små barn, rättar oftast inte. Om ett barn vill prova säga det och trivs med det, är det ju inte nödvändigt att tala om att 'nej, jag är inte din mamma. Du har en annan mamma som du kanske skall flytta hem till igen'... det fungerar liksom inte.
Många barn är väldigt noga med vem som är deras mamma, andra vill bara ha någon att kalla mamma.
Det är individuellt och det är det nog också för föräldrarna.
Barn som ofta har umgänge med sina föräldrar glider nog mer sällan över till det lika snabbt som dem vars föräldrar inte får träffa dem.
Har ett barn tagits från sin familj, och blivit placerad i en annan är ju bland det viktigaste för barnet att känna sig tryggt och älskat och veta att det har en plats.
Sedan skulle jag aldrig se det som en 'ny mamma och pappa' utan en extra mamma, och extra pappa. Det är ju den rollen familjehems föräldrarna tar för barnen. :)
Men bara för att man har ett familjehem så blir man inte automatisk "mamma" och "pappa"
Men du verkar syfta mer på mindre barn, och vad enligt min erfarenhet så kallar de fosterföräldrarna vid namn eftersom de är som du säger noga med vem som är min mamma/pappa eller inte.
Att inte kalla fosterföräldrarna mamma och pappa har ingenting med att inte känna sig älskad, att vara trygg ect så nu är du inne på ngt helt annat!