• Anonym (Hur göra?)

Hyra ut husvagnen = amortera extra på lånet..???

Vi har precis köpt vår första husvagn. Jättefin o nyskick!!

Men har lån på den och vill bli av med detta inom snar framtid.
    Vad säger ni om att hyra ut vagnen och amortera extra på lånet?

Skulle kännas underbart!!! MEN vågar man det????

Vill ju ha den i lika fint skick som när man lånat ut den. Svårt och lita på folk osv.

Hur göra? Vad skriver man i kontraktet? Kan man döma hyraren att betala skador man upptäcker efter de lämnat tillbaka den?
    Lämpligt pris? Skriva åldersgräns på tex 25 eller 30 år?

SÅÅ tacksam för alla svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-10 15:20
    205st som lästa denna TS.. INGEN mer som kan svara eller kommentera? Ingen som brukar hyra ut? Ingen som brukar hyra?
  • Svar på tråden Hyra ut husvagnen = amortera extra på lånet..???
  • Cia o krabaten

Jag har just kollat på annonser själv inför en vecka i sommar och flera har åldersgräns.

Ett förslag är ju att skriva kontrakt på att ev skador ska betalas av den som hyr, men allmänt slitage får ju gå på er hyra s.a.s. 

• Anonym (Hur göra?)
    Cia o krabaten skrev 2011-04-09 20:33:49 följande:
    Jag har just kollat på annonser själv inför en vecka i sommar och flera har åldersgräns.

Ett förslag är ju att skriva kontrakt på att ev skador ska betalas av den som hyr, men allmänt slitage får ju gå på er hyra s.a.s. 
    Man är lite rädd för om den som hyr backar/kör in i nåt, lämnar en böggel... tappar något i vagnen som skvätter o lämnar fläckar, förtältet...

Brukar ni hyra? Är det lätt/svårt att hyra ut? Hur mkt är ni som hyr villiga att betala? Vad söker ni efter när ni kollar efter husvagn?
  • Cia o krabaten
    Anonym (Hur göra?) skrev 2011-04-09 20:44:22 följande:
    Man är lite rädd för om den som hyr backar/kör in i nåt, lämnar en böggel... tappar något i vagnen som skvätter o lämnar fläckar, förtältet...

Brukar ni hyra? Är det lätt/svårt att hyra ut? Hur mkt är ni som hyr villiga att betala? Vad söker ni efter när ni kollar efter husvagn?
    Ja det är ju risken man får ta och också bla därför som jag inte hyrde ut min hästtransport så ofta...

Har aldrig hyrt och frågan väcktes idag hemma så jag har precis tittat lite nu ikväll.
    Ca 5000:- kanske jag vill betala för 1v, men priserna verkar ligga ngt högre på blocket iaf under högsäsong.

Jag vill se bra bilder på ffa sovplatserna om jag ska vara intresserad. 
  • Anonym (Ordfråga)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2011-04-09 20:44:22 följande:

Du, jag är så nyfiken - vad är en böggel? För du menar väl inte "bög-gel" (vad nu det skulle vara för någonting)?

Tänk på alla kolla med Skatteverket också, så ni betalar in rätt skatt.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Ordfråga) skrev 2011-04-09 22:21:12 följande:
    Du, jag är så nyfiken - vad är en böggel? För du menar väl inte "bög-gel" (vad nu det skulle vara för någonting)?

Tänk på alla kolla med Skatteverket också, så ni betalar in rätt skatt.
    Böggel.. buckla..
  • Anonym (Ordfråga)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2011-04-10 15:19:23 följande:
    Böggel.. buckla..
    Aha, tack då vet jag
  • isblomma

Lägg upp flera bra bilder, gärna med en fin dukning, nedbäddat för natten osv... Ta ut en depositionsavgift som hyresgästen får tillbaks när ni konstaterat att vagnen är hel och ren när ni får tillbaks den. Skriv en checklista för hyresgästen så de städar vagnen så som du vill och sköter den som man ska. Se till att ha en bra försäkring alt. att hyresgästen också är försäkrad. Åldersgräns/icke rökare/inga husdjur är nog också bra att ha med i kontraktet. Se till att få rätt id på personen och kolla gärna upp så att det stämmer. Ja, det var några punkter jag kom på.

• Buspojkarna

Vad händer om husvagnen får nån skada?

Får den som hyr den då betala allt helt själv utan försäkring?

• Fikabröds Kungen

Ja ålders grän är bra att ha,lika så skall du begära ex 2500 i depostion som återlämmnas när vagnen är återlämmnad städad och hel.
    Är det en nyare vagn och stor så tar du ex 4000 för en vecka + dep som betalas innan hyresmannen åker iväg med den.
    Be gärna om hyresmannen uppgifter några dagar innan så hinner du kolla upp personen ifråga ex om det finns betalninga anmärkningar så kanske du skall ta en högre dep.
    För enligt f-bolagen så är dessa personer en större risk faktor för skador.
    innan ni hyr ut vagnen så kolla att er försäkring tilllåter detta.
    Annars så lär ni skriva in en klausul i uthyrnings avtalet där hyresmannen står för alla skador. dvs att fordonets försäkring inte omfattar hyresmannen.

• Kjole

Vi har hyrt ut vår vagn några veckor varje år. Det Har aldrig varit några problem. Vi har nu en polar från 2008. Vi brukar ta 3500 för en vecka. Vi har inte skickat med tältet eftersom det är ganska ömtåligt. Vi har satt ut annons i lokal tidningen. Då är det alltid någon som känner personerna.. Vi har inte tagit någon deposition och aldrig blivit lurade eller att något varit trasigt eller saknas. Vi brukar intre hyra ut under midsommar eller värsta högsäsongen. Tänker precis som du. Snabba pengar att amortera för.

Svar på tråden Hyra ut husvagnen = amortera extra på lånet..???