• Strawbaby

Tips - amningskupor av bomull!

När jag ammade mitt första barn använde jag amningskupor av papper, ni vet vanliga engångsmodellen. Det blev dyrt (jag ammade länge), de har en förmåga att fastna i bröstvårtorna när de torkar och i början läckte jag igenom dem.

När jag fick mitt andra barn blev jag tipsad om tvättbara amningskupor av ekologisk bomull, ett tips jag gärna delar med mig av! De går att tvätta hur många gånger som helst, är bekväma att använda, fastnar inte och det är miljövänligt!!!

Jag köpte mina från Imse Vimse på www.minimundus.se men det finns säkert flera alternativ!

• Svar på tråden Tips - amningskupor av bomull!
  • Pickeli

Läcker de inte då? Och blir blöta? jag kör natusans och har aldrig blivit blöt igenom eller på vårtan.

Tycker bara de luddat och fastnar om man byter för sällan..

• Tygtiiger

Jag provade både ullrikes och minimundus och för mig var det värdelöst, jag läckte mycket och jag läckte igenom direkt. På mindre än fem minuter, alltså. Vi använde tygblöjor och var jättenöjda så därför kändes det naturligt att testa amninsinlägg av tyg men de funkade inte öht så jag körde på pappersinlägg med fuktspärr (natusans).

Den här gången (bf om 5 v) hade jag kunnat tänka mig att prova de amningsinlägg som har en PUL-spärr, ungefär som tygbindor (som är FANTASTISKT), men det blir nog engångs, ffa för att jag vill kunna byta riktigt ofta (hade problem med svamp sist så att ha fuktiga tyginlägg mot tuttarna känns som en sämre idé). Men jag köpte icas nu som iallafall är utan superabsorbenter.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Strawbaby

Jag kan inte minnas att de har läckt...och jag tyckte att de torkade fortare och inte blev så hårda som de av papper kunde bli. Det finns ju flera varianter som är tvättbara, vet inte hur de andra fungerar.

Svar på tråden Tips - amningskupor av bomull!