Höstblåsor
Hej!
Min son har fått höstblåsor. Läste att det kan ge missfall hos gravida. Jag är gravid i v 37... Har ingen aning om ifall jag haft sjukdomen eller ej. Borde jag göra något?
Tack.
Hej!
Min son har fått höstblåsor. Läste att det kan ge missfall hos gravida. Jag är gravid i v 37... Har ingen aning om ifall jag haft sjukdomen eller ej. Borde jag göra något?
Tack.
Hej!
Höstblåsor är inte farligt för barnet i magen. Det är också väldigt ovanligt att vuxna får höstblåsor eftersom vi har antikroppar emot det redan.
Hej!
Måste tyvärr motsäga mig min kollega. Jag tycker att du ska ta kontakt med din barnmorska då forskning visar att;
Det med missfall stämmer. Någon ökning av fosterskador har inte beskrivits efter mycket omfattande epidemier av vissa typer enterovirus (ex.vis echovirus typ 6 och typ 9).
Nya rapporter visar däremot att intrauterina enterovirusinfektioner sent under graviditet sannolikt ligger bakom enstaka fall av intrauterin fosterdöd.
Möjligen kan det även föreligga ett visst samband mellan vissa enterovirusinfektioner och ökad risk för spontanabort. I en studie undersökte man prover (amnionvätska, fetalt blod, navelsträngsblod, vävnadsprov) tagna pga fosterabnormalitet som givit misstanke om fetal virusinfektion. Patientmaterialet representerades av många olika fosterabnormaliteter varav de vanligaste var icke immunologisk hydrops, intrauterin tillväxthämning, tvilling transfusions syndrom och myokardit. Man undersökte prover från 303 patienter med PCR-teknik och kunde påvisa enterovirus RNA hos 22 av dessa vilket kan tala för att i enstaka fall kan en enterovirusinfektion hos ett foster orsaka en skada.
Under senare år har data framkommit, som tyder på att infektion under graviditet med vissa typer enterovirus kan bidraga till att barnet senare utvecklar diabetes. Sedan de första arbeterna publicerades har det kommit flera nya studier där detta samband både kunnat bekräftas och studier där man inte kunnat påvisa något samband.
Infektioner hos barnet överförda från modern strax före, under eller efter partus kan däremot ge svår sjukdom hos barnet. Allvarligast sjuka blir barn, som smittas av en mor, som sjuknar vid eller dagarna före barnets födelse. Hennes antikroppssvar har då inte kommit i gång vid tidpunkten för förlossningen, barnet får då inget passivt skydd. Dessa barn sjuknar inom den första levnadsveckan med svår sepsisliknande bild (pneumoni, myokardit, hepatit, meningo-encefalit). Prematuritet ökar riskerna.
Lindrigare sjukdom eller subklinisk infektion förekommer speciellt om ett fullgånget barn smittas postpartum och sjuknar andra levnadsveckan eller senare.
Hoppas jag inte skrämmer upp dig men du bör känna till detta även om du förmodligen redan har antikroppa mot det.
Visade sig att den informationen jag hittat inte helt överensstämmer med nya studier. Om du skulle bli sjuk så finns en liten risk för att barnet i magen smittas. Men som sagt de flesta av oss vuxna är immuna eftersom det är väldigt vanligt att ha det som barn.
Det du ska tänka på är handhygienen. Var jättenoga med att tvätta händerna och ha gärna handsprit hemma så du även kan sprita händerna efter att du tvättat dem. Du bör också informera din barnmorska om situationen så att hon kan föra in det i din journal.