AllraFörstaGången skrev 2011-04-09 23:25:26 följande:
Sedan jag och min man fick barn för 3år sedan och fick även en till dotter för 1,5år sedan. Så har vi bråkat mycket till och från. Ser en efter en av vänner och bekanta som lämnar varandra och ska ha delad vårdnad. Jag undrar, tycker inte ni att man lämnar varandra för lätt nu för tiden? Att man inte kämpar för sitt förhållande? Självklart är det inte bra för ett barn att ha bråkande föräldrar som bråkar hela tiden. Men om man har barn tillsammans tycker jag, som har skillda föräldrar att man ska iaf försöka lösa problemen och hitta tillbaka till varandra inte bara en gång utan flera gånger. Jag tror att många gånger kan man rädda ett förhållande men man ger upp för lätt inte bara på grund av bråk utan för att man tröttnat, eller att man vill gör nått annat med sitt lv
o.sv..
Jag håller med dig, visst lämnar många ett förhållande väldigt lätt. Som Linda1976 skrev, så är det ingen lätt sak att skilja sig och man ska inte stanna kvar i ett förhållande enbart för barnen skull. Har själv vuxit upp med skilda föräldrar och anser att för barnens skull ska man försöka och kämpa för sitt förhållande. Alla barn mår bäst av att ha sina föräldrar tillsammans (självklart inte i de förhållanden där misshandel, missbruk eller liknande finns).
Dagens samhälle har blivit mycket mer individ inriktat och att tänka på sig själv i första ledet. Hur vi löser våra problem, kämpa, fly, bråka, omtänksamt m.m. tar våra barn med sig och lär sig själva hur de ska lösa sina framtida problem.
Själv erkänner jag att jag har inte fått lära mig att lösa problem konstruktiv. Det har jag nu fått lära mig som vuxen, när jag själv fick problem med mitt äktenskap.
Jag önskar dig all lycka till, med att lösa era problem.