• Notariatet

Risker att köra över glas

Den här udda frågan kan inte många svara på men svar bör intressera desto fler. Den som ville övningsköra bilen idag var lite ur form i p.-garaget, höll på att backa på en annan bil som backade ut, sedan hörde jag att vi körde över glas, det försöker jag låta bli annars. Jag sa till att man måste ha bättre koll, vi måste köra försiktigt och jag kollade däcket efter lite körning. Vi hade lite tidspress och körde 2-3 mil. Det är fina vinterdäck, finns det risk att glas kan vara kvar och skada, så man bör hissa bilen eller rulla lite i taget och kontrollera, nu eller om det händer igen?
  • Svar på tråden Risker att köra över glas
  • bastardized

Jag vistas på biltillställningar där det är oundvikligt att köra över en och annan flaska och förvånansvärt sällan tar däcken skada.

Kolla om däcket släpper luft "pyspunka" efter ett par dagar så får du se, gummiverkstaden fixar saken lätt och billigt isf.

• bastardized

Använd inte "reservhjul på burk" då gummigubbarna förmodligen kommer att strypa dej den dagen du skall skifta nästa gång, gasen är oerhört brandfarlig/explosionsrisk ,Dessutom blir fälgen klibbig och väldigt svår att få ren på insidan.

• grönt ljus

Nej, som sagt du kan nog lungt köra vidare, glas ger endast i undantagsfall punktering.
    Värre är det då med spik, skruvar och små plåtbitar.

• Notariatet

Jag minns inte heller någon punka av glas, men var noga med att plocka spik och skruv som frun tappat in under bilen förut.

• bastardized
    Notariatet skrev 2011-04-10 04:29:09 följande:
    Jag minns inte heller någon punka av glas, men var noga med att plocka spik och skruv som frun tappat in under bilen förut.
    Frun Skrattande
  • Notariatet
    bastardized skrev 2011-04-10 10:41:25 följande:
    Frun Skrattande
    Vem annars, kottarna?
Svar på tråden Risker att köra över glas