• Princess84

Djur i den gemensamma tvättstugan?

Hur brukar det vara i ett hyreslägenheter? Får man ta med sig djuren till den gemensamma tvättstugan? För mig har det alltid kännts så självklart att det gör man bara inte så jag har aldrig kollat upp det. Nu kan jag inte göra det förrän imorgon heller.

• Svar på tråden Djur i den gemensamma tvättstugan?
  • Astarte

Här står en lapp att man inte får, men det förekommer säkert. Min hund är med ner ibland, men då väntar hon utanför om jag bara ska göra något snabbt. Står det inte någon lapp med ordningsregler på dörren eller så?

• Ringtail

I vårt område får man inte det. (Det står dock bara att det är förbjudet med hundar och katter så ibland kan man råka möta en man som har sin stora kakadua på axeln i tvättstugan. )

• skyrocket

Här står varken bu eller bä om det men i foldern de delar ut då man flyttar in står det att djur får man ha med hänsyn till de andra hyresgästerna.

Vår hund har varit med ner en snabbis några enstaka gånger (ex om vi bara ska kasta in nästa lass i torktumlaren och sedan gå ut med hunden).

• Princess84

Astarte Nej, det står inga regler alls.

Nu håller jag på tvättar där och har en allergisk son... Jag vet inte alls hur jag ska göra nu, nu kommer ju han få saker från hunden på kläderna. Men det kan förklara varför hans allergi har förvärrats.

• klumpfh

Men du jag tror han får det på kläderna trots att nån hundinte är med ner.ägarnas kläder med hundhår på tvättas ju i maskinerna.

• tildabelle

Finns det inga ordningsregler så finns det nog hyesgäster som tar med tex hundar.
    När jag hade hund och använde tvättstuga så hade jag alltid med mig hunden. Det fanns inga skyltar om att det skulle vara förbjudet så tanken slog mig inte ens att det kunde finnas allergiker.

Tror inte folk tar med sina djur för att vara elaka eller försöra för andra, dom kanske bara inte tänker på vilka konsekvenser det ger andra.

Oavsett om djuren är med i tvättstugan eller inte så tvättas dessa "håriga" kläder i samma maskiner där du TS tvättar dina kläder, det kanske också används starka tvättmedels osv av andra och allt det lämnar rester i maskinerna som kan sätta sig i dina kläder och försvåra ditt barns allergi.

Jag kan inte tvätta kläder i tvättstugan för att då får min dotter utslag av sina egna kläder. det innebär att det är nåt i någn annans tvättmedele eller nåt liknande hon reagerar på. 

• Princess84
    klumpfh skrev 2011-04-10 08:53:11 följande:
    Men du jag tror han får det på kläderna trots att nån hundinte är med ner.ägarnas kläder med hundhår på tvättas ju i maskinerna.
    Har man djur så måste man vara jättenoga med att tvätta ur maskinen enligt reglerna. Jag brukar dessutom tvätta ur maskinerna innan jag tvättar, kör dem även tomma en stund. Men jag är medveten om att lite sitter ju kvar.
  • Princess84
    tildabelle skrev 2011-04-10 08:56:36 följande:
    Finns det inga ordningsregler så finns det nog hyesgäster som tar med tex hundar.
    När jag hade hund och använde tvättstuga så hade jag alltid med mig hunden. Det fanns inga skyltar om att det skulle vara förbjudet så tanken slog mig inte ens att det kunde finnas allergiker.
    Den här kvinnan som tog med sig hunden in vet att min son är allergiker.
  • skyrocket

Ang hår i tvättmaskinen så fick jag höra för många år sedan att man kan lägga in en tvättavamp (vanlig gul) tillsamans med kläderna då man tvättar. Enl personen som sa detta skulle mycket av håren då fastna på/i svampen. Har själv inte testat men vet att i många stall gör de så när de tvättar håriga täcken och schabrak. :)

• tildabelle
    Princess84 skrev 2011-04-10 08:59:46 följande:
    Den här kvinnan som tog med sig hunden in vet att min son är allergiker.
    Men om du vet vem det är så kanske du kan be henne att inte ta ner hunden dit?
    Som regel så ska man väl städa ur tvättstugan när man har tvättat där. Så hade vi iaf, att man måste moppa golven osv. Hon med hunden borde ju då städa ur efter sig och då kanske det inte är så mycket spår efter hunden där?

Hoppas det löser sig för det. Vet hur frustrerande det kan vara med "tvättstuge-problem" 
  • ViVäntarLois

Husdjur i tvättstugan är nog oftast förbjudet, om någon vill få det förbjudet så är det nog heller inga problem att "driva igenom" det. Vi djurägare är vana att flytta på oss Tungan ute

Vad det gäller allergier tror jag tyvärr inte att det gör någon skillnad... Vi har gemensam tvättstuga (med djurförbud) och hemma finns det två hundar. Jag och min sambo är även i stallet 4 dagar i veckan och måste kunna tvätta våra ridkläder. Vi städar alltid väldigt noga efter oss, vår bostadsrättsföreninng är överlag väldigt noggranna med städning av gemensamma lokaler, men päls har ju en tendens att "finns i luften" hur mycket man än städar.

I vår trappuppgång har 6 av 8 hushåll pälsdjur och jag har svårt att tro att de övriga 2 undgår att få in päls från både tvättstuga, trapphus, gemensamma lokaler etc. trots att husdjuren aldrig följer med dit. Tack och lov är de familjer som inte har egna husdjur väldigt förtjusta i djur, sitter ofta hundvakt osv. Dvs. i vår förening har det aldrig kommit fram några klagomål.

Om man är väldigt allergisk och bor i flerfamiljshus så är nog egen tvättmaskin tyvärr det säkraste alternativet. Visst kan det vara tråkigt att behöva göra en egen investering pga allergi men samtidigt är nog päls i gemensamma lokaler något man får räkna med, hur duktiga folk än är med städningen.

• Saaaraa

Det blir väl ändå mer hår i maskinerna när djurägaren tvättar sin tvätt före dig än att hunden följer med in en snabbis?

M 071208. H 100227. Lillebror BF 110910<3
  • fantomkvinnan

Här finns inget förbud mot djur i tvättstugan. Jag har 9 ggr av 10 med mig hunden ner dit. Mest pga att jag är rädd för källare och tycker att hunden är ett bra sällskap och ger trygghet.
     Har aldrig fått något klagomål på att hunden skulle håra ner i tvättstugan, men så moppar jag alltid golven efter mig. Tvättar alltid sista tiden på onsdagar dessutom och på torsdag förmiddag gör vaktmästarna en grovstädning i tvättstugan. Torkar ur maskiner gör man ju efter avslutat pass men det är ingen garanti för att päls från olika sällskapsdjur inte finns kvar i maskinen. 
    Samma sak när folk tvättar kläder och sovrumstextiler som innehåller fjädrar/dun. Det gör mig tokallergisk, men man kan ju inte förbjuda det. Har man problem med allergi så till den grad att man lider av att använda den allmänna tvättstugan gör man nog bäst i att skaffa en egen tvättmaskin. 

• SötaSarah

Vi har också haft med vår hund ngn gång. Tror inte att det är det som framkallar allergi att han är där inne 5 min utan som tidigare sagts, kläderna man tvättar. Det är mycket man kan vara allergisk mot, olika tvättmedel, dun osv men det är inget förbud mot det så varför just håriga kläder, är nog många som tvättar kläder med Djurhår på så som allergiker får man nästan ha egen maskin. Det går liksom inte att undvika. Tvivlar dock starkt på att hunden lyckats håra av sig så mkt nere i tvättstugan några minuter att det framkallar nåt.

Då är drt ungefär samma i trappuppgången tänker jag, våran granne klagar på att vi går ner i trappuppgången med hunden och att han hinner håra ner på den stunden, står därför varje morgon och dammsuger på våran våning. kan lova att jag knappt sett ett hårstrå fast vi går ut där flera ggr per dag... Dom löser sällan päls konstant...

Svar på tråden Djur i den gemensamma tvättstugan?