• Nettan 2004

Bilbarnstol fram eller bak

Har en pojke på snart 1 ½ år som sitter där framme i sin bilbarnstol. I april väntar vi ett barn till och min fråga är då, hur har ni gjort som har två barn? Ska man sätta det tyngsta barnet där framme och det minsta där bak? Enligt denna länken var det bra eftersom det är är bättre att det tyngre barnet sitter fram. Någon som har det så?

www.ntf.se/konsument/fraga1424.asp&katnamn=Barn%20i%20bil%20-%20placering%20i%20bilen&bildfil=/bilder/frageikoner/stol32.jpg

• Svar på tråden Bilbarnstol fram eller bak
  • miafelix

jag har tänkt säta minsta fram och store bake..

• Nettan 2004

Hade också tänkt det men blev lite osäker när jag läste om det.

• Fille04

Jag hade oxå satt det stora barnet bak.

• Killer

Tycker att det låter märkligt, vår bilbarnstol har inte kontakt med sätet framför... den sitter ju fast i det säte det sitter i... i vår bil skulle man få skjuta framsätet ganska långt bakåt för att stolen skulle kunna ha kontakt med bebyskyddet, och då skulle ju stolen fram i alla fall inte ha kontakt med instrumentbrädan... eller omvänt, om framstolen var framskjuten så babyskyddet vilade mot instrumentbrädan, så skulle inte stolen bak kunna ha kontakt med framsätet... men vi kanske bara har stor bil? tycker ändå det låter märkligt! JAg skulle nog sätta det barn som behöver mest uppmärksamhet fram...

Vi har airbags så för oss är det baksätet som gäller, men om man inte har det så skulle jag nog sätta det barn som behöver mamma mest fram... somnar bebisen alltid i bilen, men inte det större barnet (som evt. inte gillar att åka bil) så skulle det större barnet få sitta fram, annars det mindre...

Svar på tråden Bilbarnstol fram eller bak