• Osannda

Rotfyllning, läckage från den tillfälliga lagningen???

Jag var hos tandläkarren för två dagar sedan och rensade ut en tand för en rotfyllning. Redan när jag kommer ut från tandläkaren så smakar det "plastigt" i munnen, jag antog att det skulle försvinna när bedövningen släppte och man hade ätit lite men det gjorde den inte. Och till och från smakar den mer illa. Undar nu m det är så att den läcker ut av det bakteriedödande medlet. Eller om det är normalt med den konstiga smaken i munnen jämnt.

• Svar på tråden Rotfyllning, läckage från den tillfälliga lagningen???
  • zygoma girl

Fyllningen är just temporär och det betyder att den nöts fortare (den ska ju vara lätt att ta bort vid nästa besök). Det kan alltså vara smak av själva fyllningen.

Ska jag vara ärlig har jag ingen aning om vad det bakteriedödande medlet smakar men jag har svårt att tro att det skulle smaka plastigt. Dessutom brukar de tillfälliga lagninarna svälla lite för att hålla helt tätt så mest sannolikt är det fyllningen som ger smaken.

Men - det är väldigt viktigt att den tillfälliga fyllningen är tät så om du tvekar ang det så ring tandläkaren på måndag och fråga. Han/hon vet också vilken typ av fyllning som användes och om den kan smaka illa.

Svar på tråden Rotfyllning, läckage från den tillfälliga lagningen???