• silhuett

Vad betyder psykomotorisk agitation?

Bland diagnoskriterier för vissa psykiska sjukdomar finns "psykomotorisk agitation" med.
    Vad innebär detta?

Har googlat termen, men tycker att jag får så olika svar, så jag vet inte riktigt vad jag ska tolka det som..

• Svar på tråden Vad betyder psykomotorisk agitation?
  • Amazina

Hmmm... Säker på att du googlat? Jag tycker jag får solklara svar!

• silhuett

Ja.. På wikipedia står det ju "Psykomotorisk agitation är en serie ofrivilliga och meningslösa rörelser som orsakas av psykiska spänningar och ängslighet. Exempel: gå runt i rummet, vrida händerna, ta av kläderna och sätta på dem igen. Självskadliga beteenden kan vara att riva hud eller tugga naglar tills det blöder".

Förstår inte riktigt om de "självskadliga beteendena" även går in under psykomotorisk agitation? Och isåfall tycker jag det är ett ganska stort spann, och undrar om det finns någon mer generell förklaring?

• silhuett

Alltså, att "gå runt i ett rum" och att "riva hud" känns liksom inte som att de ligger i samma klass, för mig.

• stresss

Att man är upprärd och uppvarvad och visar det genom olika typer av rörelser, t ex som ngn har skrivit ovan.

• tahira

Jag tycker att Wikipedia förklarar det bra.

Självskadebeteenden kan uppkomma av flera olika anledningen, i det här fallet är det t.ex. inte med avsikt att ta sitt liv, få utlopp för ångest eller aggression. Beteendet är i första hand ofrivilliga rörelser som i vissa fall kan innebära självskada.

Förstår du? Jag uttrycker mig lite luddigt, har bara läst om detta i engelsk litteratur och det var ett tag sedan.

• silhuett
    tahira skrev 2011-04-10 17:04:21 följande:
    Beteendet är i första hand ofrivilliga rörelser som i vissa fall kan innebära självskada.
    Ja, nu förstår jag bättre Solig

Jag har mest funderat lite över mina egna beteenden. Har en gammal ovana att bita/pilla loss hud från fingrar och fotsulor, ofta tills det blöder. Mina fötter är helt skinnflådda.. Sitter ofta och pillar med det när jag kollar på tv eller liknande, och kan ibland knappt gå dagen efter...
    Det blir definitivt värre när jag är nedstämd, orolig, stressad, rastlös. Har under några (korta) perioder i livet inte pillat nått alls - under perioder då jag mått helt bra psykiskt. Men jag faller alltid tillbaka.

Funderar på om detta kan räknas som psykomotorisk agitation, eller om det bara är en gammal ovana som jag har svårt att bli av med (ungefär som nagelbitande)?
  • silhuett
    Anonym skrev 2011-04-10 17:23:02 följande:
    Det låter mer som dermatillomani vilket är en slags tvångshandling

sv.wikipedia.org/wiki/Dermatillomani
    Ja det låter som nått sånt. På länken nämndes också "Cirka 50% av alla som lider av dermatillomani (omkring 3% av befolkningen) lider även av dermatillofagi som innebär att man även äter hudbitarna som man rycker loss." vilket också stämmer in på mig Skäms
  • Anonym
    silhuett skrev 2011-04-10 17:31:01 följande:
    Ja det låter som nått sånt. På länken nämndes också "Cirka 50% av alla som lider av dermatillomani (omkring 3% av befolkningen) lider även av dermatillofagi som innebär att man även äter hudbitarna som man rycker loss." vilket också stämmer in på mig Skäms
    Men då vet du ju vad du ska söka hjälp för
  • silhuett
    Anonym skrev 2011-04-10 17:38:04 följande:
    Men då vet du ju vad du ska söka hjälp för
    Egentligen var det inte detta jag tänkte söka hjälp för. Tänkte be att få göra en utredning för bipolär sjukdom, och under symtomlistan fanns just "psykomotorisk agitation" med. Därför funderade jag på om detta beteende jag har kunde räknas in där, eller om det räknas som något annat.
Svar på tråden Vad betyder psykomotorisk agitation?