• lillen01

Kan man bara amma ett bröst hela tiden?

Jag undrar om man bara kan amma ett bröst hela tiden, alltså bara vänster bröst och aldrig höger bröst? Försvinner mjölken från höger bröst helt eller vad händer med mjölken då?

• Svar på tråden Kan man bara amma ett bröst hela tiden?
  • infragilis

Ja, det går. Efter ett tag sinar mjölken helt i det bröst som inte används, precis som du skriver. Hur lång tid det tar är svårt att svara på.

• lillen01
    infragilis skrev 2011-04-10 16:57:47 följande:
    Ja, det går. Efter ett tag sinar mjölken helt i det bröst som inte används, precis som du skriver. Hur lång tid det tar är svårt att svara på.
    Tack för svar, vet du också nått om utdrivningsreflexen om den kanske minskar i det vänstra bröstet om man bara ammar det hela tiden? För jag har för effektiv utdrivningsreflex i båda brösten
  • k girl

Jag ammar i princip bara från vänster bröst. Jag kan byta när sonen sover väldigt oroligt och vill "tissa" hela natten för att avlasta kroppen. Jag har fortfarande kvar viss (liten)  produktion och kan amma upp produktionen.

• Flisongen

Jag ammade ofta från samma bröst på nätterna när jag hade sonen. Det gjorde brösten olika stora och nu försöker jag vara noga med dottern att varva. Inte så kul med olika stora tuttar, tycker jag..

• infragilis
    lillen01 skrev 2011-04-10 17:02:03 följande:
    Tack för svar, vet du också nått om utdrivningsreflexen om den kanske minskar i det vänstra bröstet om man bara ammar det hela tiden? För jag har för effektiv utdrivningsreflex i båda brösten
    Varför skulle den minska för att du ammar? Jag förstår inte riktigt hur du menar, men som jag förstår dig måste svaret vara nej.
  • k girl

Kan säga att mina tuttar inte har olika storlek och har endast haft det när jag fick mjölkstockning i ena bröstet. Jag fasade ut amningen på ena bröstet när han var fem månader och har i princip inte ammat på det högra bröstet sedan han var 7-8 månader, nu är han 16 månader.

• k girl

Och nej, utdrivningsreflexen minskar inte.

• lillen01

Ne menade på att de kommer jätte mycket mjölk under amningen och undrar om det kanske minskar, har kört på vänstra bröstet hela dagen och de känns som att de inte kommer lika mycket, innan så drunknade bebisen nästan i mjölken för att de kom så mycket. Men vi får se =)

k girl skrev 2011-04-10 18:01:06 följande:
    Och nej, utdrivningsreflexen minskar inte.
    Behöver man pumpa ur högra bröstet när man ska vänja sig vid endast vänstra bröstet? Läcker fortfarande ditt högra bröst när du ammar? =)
  • k girl

Jag gjorde så att jag minskade successivt på amningen på det högra bröstet. Men jag hade jättemycket strul med det, bland annat mjölkstockningar mer eller mindre konstant och ett jättehematom på bröstvårtan.

Hur kommer det sig att du enbart vill amma på ett bröst? Hur gammalt är ditt barn?

• Naaaje

Jag har en dotter på 14 månader gammal i dag - fram till hon var 1 år ammade jag henne dagligen med mitt högra bröst, hon ALDRIG någonsin velat ta det vänsta bröstet, men i dag ammar jag henne lite som en trygghet innan hon skall sova för natten och min mjölk i det vänstra bröstet har aldrig sinat väck dock blivit minde men om jag pumpar eller liknade får jag samma storlek på det vänstra som jag har på det högra.

Min första son är född agusti 08 - för 32 månader gammal och mjölken som jag hade för honom försvann inte fast jag slutade amma han helt när han var  månader gammal.

Alltså jag jag ammande  inte på 29 månader men hade ändå mjölk kvar när min dotter växte till sig i min mage.

INGET ALLS PÅ 29 MÅNADER - HADE JÄTTE MYCKET MJÖLK ÄNDÅ!

Så det är helt olika från människa  till människa

• lillen01
    k girl skrev 2011-04-10 19:22:43 följande:
    Jag gjorde så att jag minskade successivt på amningen på det högra bröstet. Men jag hade jättemycket strul med det, bland annat mjölkstockningar mer eller mindre konstant och ett jättehematom på bröstvårtan.

Hur kommer det sig att du enbart vill amma på ett bröst? Hur gammalt är ditt barn?
    Okej hade du det jobbigt länge?... Jag har haft problem med amningen för att de kommer för mycket mjölk och hon inte hinner svälja, de leder till att hon kräks upp allting hon precis ätit.. Hon är 5 veckor gammal...

Så läste jag på internet att man kunde amma samma bröst i 3 gånger efter varandra och de kanske skulle minska på att de kommer för mycket... men nu innan i kväll så räckte det inte med ett bröst bara så hon fick andra bröstet fast hon ammade jätte lugnt... Så får väl försöka amma 3 gånger me samma bröst efter varandra eftersom ett bröst inte räcker till... och hoppas på att det funkar.. annars blir det nog ersättning eftersom ingen av oss mår bra av att hon inte hinner svälja, det förstör ens dag...
    Naaaje skrev 2011-04-10 21:12:46 följande:

Jag har en dotter på 14 månader gammal i dag - fram till hon var 1 år ammade jag henne dagligen med mitt högra bröst, hon ALDRIG någonsin velat ta det vänsta bröstet, men i dag ammar jag henne lite som en trygghet innan hon skall sova för natten och min mjölk i det vänstra bröstet har aldrig sinat väck dock blivit minde men om jag pumpar eller liknade får jag samma storlek på det vänstra som jag har på det högra.

Min första son är född agusti 08 - för 32 månader gammal och mjölken som jag hade för honom försvann inte fast jag slutade amma han helt när han var  månader gammal.

Alltså jag jag ammande  inte på 29 månader men hade ändå mjölk kvar när min dotter växte till sig i min mage.

Oj att ha bröstmjölk så länge...läckte du och sånt också då när du inte ammade?
  • k girl
    lillen01 skrev 2011-04-10 22:56:18 följande:
    Okej hade du det jobbigt länge?... Jag har haft problem med amningen för att de kommer för mycket mjölk och hon inte hinner svälja, de leder till att hon kräks upp allting hon precis ätit.. Hon är 5 veckor gammal...

Så läste jag på internet att man kunde amma samma bröst i 3 gånger efter varandra och de kanske skulle minska på att de kommer för mycket... men nu innan i kväll så räckte det inte med ett bröst bara så hon fick andra bröstet fast hon ammade jätte lugnt... Så får väl försöka amma 3 gånger me samma bröst efter varandra eftersom ett bröst inte räcker till... och hoppas på att det funkar.. annars blir det nog ersättning eftersom ingen av oss mår bra av att hon inte hinner svälja, det förstör ens dag...

Ok, jag hade också jättemycket överproduktion i början och det var jättejobbigt. Men hon kräks inte upp allt, det kan jag lova. Det du beskriver kallas för blockamning och det är inte någonting man egentligen bör pyssla med innan mjölkproduktionen har stabiliserats ordentligt. Jag gjorde det och jag undrar om det kan vara en av orsakerna till att vi fick problem med sonens viktuppgång. Det finns saker du kan göra för att minska mjölkflödet, t ex att ligga ner när du ammar.
  • lillen01
    k girl skrev 2011-04-11 03:48:02 följande:
    Ok, jag hade också jättemycket överproduktion i början och det var jättejobbigt. Men hon kräks inte upp allt, det kan jag lova. Det du beskriver kallas för blockamning och det är inte någonting man egentligen bör pyssla med innan mjölkproduktionen har stabiliserats ordentligt. Jag gjorde det och jag undrar om det kan vara en av orsakerna till att vi fick problem med sonens viktuppgång. Det finns saker du kan göra för att minska mjölkflödet, t ex att ligga ner när du ammar.
    På amningshjälpens hemsida läste jag en artikel om "för mycket mjölk" och hur man skulle göra för att minska det, å då står de att man ska amma på ett bröst 3-4 timmar sen de andra och fortsätta så tills de har blivit bra...

vi får se=)

tack för hjälpen
  • k girl
    lillen01 skrev 2011-04-11 19:36:32 följande:
    På amningshjälpens hemsida läste jag en artikel om "för mycket mjölk" och hur man skulle göra för att minska det, å då står de att man ska amma på ett bröst 3-4 timmar sen de andra och fortsätta så tills de har blivit bra...

vi får se=)

tack för hjälpen
    Jo, jag vet. Jag har också läst den artikeln.
    Jag var lite stressad när jag skrev i natt och utvecklade inte riktigt. Men, jag tycker att du ska prata med Amningsmottagningen där du bor, så att de kan ge råd mer specifikt för er situation. MITT råd, om du nödvändigtvis inte vill vänta ut att produktionen stabiliseras, är att inte blockamma fullt ut enligt den beskrivningen. Ta istället ett bröst i taget, kanske på sin höjd amma två gånger på ett bröst innan du tar nästa. Man kan ha en väldig överproduktion i början - din dotter är ju bara fem veckor, det produceras massor då tills dess att produktionen har anpassat sig efter efterfrågan. För mig vände det över i princip en natt - min son slutade nämligen att amma på natten när han var drygt 2 månader. Det slutade läcka, utdrivningen minskade massor och till och med strejka ibland, och då blev det nästan så att jag hade för lite mjölk och hade det tufft att komma igång igen.

Jag förstår att du finner det önskvärt att utdrivningsreflexen minskar? Det önskade jag också många, många gånger när min son var så liten. Han svalde en massa luft och grinade och hade ont i magen mellan amningarna. Det bästa tips jag kan ge är att liggamma, för då minskar flödet. Jag liggammade mig igenom sonens första månader.

Men ja, prata med Amningsmottagningen där du bor och hör vad de säger.
  • Naaaje
    lillen01 skrev 2011-04-10 22:56:18 följande:

Jo det är helt sjukt att man kan ha det - jag fattade inte hur....
    Jo självklart läckte det så det var ammingsinlägg som gällde och flera byten varje dag!!
Svar på tråden Kan man bara amma ett bröst hela tiden?