• Wagram

London vs. Paris

Finns det någon som bott i båda städerna och som kan jämföra? Vi har två barn (3 och 6)  och bor i Paris men kommer eventuellt få möjligheten att flytta till London framöver. Hur är det att bo med barn i London jämfört med i Paris? Vad är de största skillnaderna? Vilket skulle ni välja och varför? Om vi inte flyttar till London kan vi stanna i Paris i åtminstone ett år till men jag vet inte alls hur det är att bo i London. Barnen pratar både engelska och franska, så det skulle inte vara något problem på det sättet. 

• Svar på tråden London vs. Paris
  • Wagram

Oj, jag undrar nog över allt, men främst var och hur de flesta expats bor, i stan eller utanför, lägenhet eller hus och hur det är med skolan. Går de flesta utländska barnen i vanlig offentlig skola, eller i privatskolor? Är det stor skillnad i kvalitet emellan dem? Är disciplinen i skolan hård som i Frankrike eller lite mjukare? Hur är inställningen till barn?  Hur bra och tillgänglig är sjukvården? Hur ser det ut på arbetsmarknaden för utlänningar?

• evaoregon

Spännande med ev flytt igen!  De svenskar som jag känner som bor i London med barn har sina i privatskola.  Lite mindre vanligt om de bor utanför London. 

• Wagram

Nja, vi vet inte om det blir av ännu. Vi bara leker lite med tanken.

• tahira
    Wagram skrev 2011-04-11 19:00:12 följande:
    Oj, jag undrar nog över allt, men främst var och hur de flesta expats bor, i stan eller utanför, lägenhet eller hus och hur det är med skolan. Går de flesta utländska barnen i vanlig offentlig skola, eller i privatskolor? Är det stor skillnad i kvalitet emellan dem? Är disciplinen i skolan hård som i Frankrike eller lite mjukare? Hur är inställningen till barn?  Hur bra och tillgänglig är sjukvården? Hur ser det ut på arbetsmarknaden för utlänningar?
    Jag har ingen aning om var de flesta expats bor tyvärr. Jag vet att det bor en del svenskar i Barnes eftersom Svenska Skolan ligger där. Barnes ligger typ en 30-45 minuter från Westminster. Är det någon speciell anledning till att du vill veta var de flesta bor? Av de få svenskar vi känner här bor en i hus i Barnes och resten i lägenheter inne i "stan" både med och utan barn.

Vi bor i en central lägenhet. Min man vill inte hålla på att pendla till jobbet så vi bestämde oss för att bo på gångavstånd.

Min erfarenhet säger mig att de flesta utländska barnen går i privatskolor, men det beror nog på att vi har vår son i privatskola och de flesta "utländska" familjer vi träffat på är ur samma sociala grupp .

Jag vet att det finns en del på FL som har sina barn i statlig skola här, men det är sådan otrolig skillnad i kvalitet. I vissa områden kan den statliga vara hur bra som helst, men i vissa områden kan de knappt stava ordentligt när de går ut tyvärr.. Det gäller att göra sin research, kolla gamla provresultat och höra sig för. Det gäller naturligtvis med privatskolor också, men där finns det flera guider och agenturer som kan hjälpa till.

Jag vet inte hur det är i Frankrike och jag vet inte heller hur det är med de statliga skolorna i London men på min sons skola tycker jag att de har en otroligt bra blandning.

Politeness and good manners är otroligt viktigt, stå upp när det kommer vuxna in i rummet, alltid hälsa med att ta i hand och säga "good morning/ good afternoon, Mrs NN", alltid ha hår och skoluniform välskött, alltid hålla upp dörrar osv...

De börjar med läxor i 4-årsåldern och ökar dem med åldern. Jag vet inte riktigt vad du menar med "disciplin", men de tar absolut skolarbete på större allvar i det här landet. Jag föredrar själv det brittiska systemet mot det svenska. Jag har fått intrycket att det är relativt likt det franska.

Jag tycker att barn får mer frihet och ansvar här. Det finns mycket barnanpassat, och tar man med dem på "vuxnare" platser så antas de uppföra sig. Det är vanligt att man lämnar barn hemma med barnvakter vid större tillställningar, barn över fyra skall ge upp sin sittplats för äldre, vuxna är aldrig "med" och leker på lekplatserna. Hur man upplever det är säkert individuellt. Det är skillnad hur pojkar och flickor blir bemötta, framförallt av vuxna och äldre.

Sjukvården är hur bra som helst. Min man skadade knät i vintras, gick in på ett sjukhus, fick två undersökningar, stöd, kryckor och en stående tid till en sjukgymnast och var klar 45 minuter senare. Vi registrerade sonen hos NHS (vilket man kan göra så fort man har en fast adress) och de håller stenkoll på vaccinationer, checkups osv. De flesta NHS-mottagningar (motsvarande) har drop-in vissa tider, annars går det snabbt att fixa en tid till nästa dag. Vi är mycket nöjda.

Jag har tyvärr ingen koll på arbetsmarknaden. Fråga om det är något annat jag kanske kan hjälpa dig med, även om jag inte hade så många svar
  • Wagram

Stort tack Tahira för ditt långa inlägg! Det hjälper mig att få en bild av hur det kan vara.

• Kryddblandning

Hej!

Jag har iofs bara en 2-åring men har kollat in skolor (det gör man tidigt, oftast när man väljer bostadsområde).
    Jag bor i norra London kanske 20 min med tunnelbanan från stan och här bor det en massa svenskar. Det var inte därför vi flyttade hit utan jag tror att det finns svenskar överallt. De flesta jag har träffat här är i "blandpar".

Det går inte att säga generellt vad skillnaden är mellan privata och statliga skolor. Det syns på huspriserna hur bra skolorna är. Där vi bor finns många bra privatskolor men också många bra statliga Primary Schools i alla fall. De bedöms inte i samma system om jag förstår det rätt men man vet ändå (statliga skolor Ofsted.gov.uk och privata www.goodschoolsguide.co.uk). Problemen verkar vara när det kommer till Secondary Schools. Visa områden har också Grammar Schools - en.wikipedia.org/wiki/List_of_grammar_schools_in_England - statliga skolor som är lika bra som privata. Dock avvecklades det systemet i stora delar av landet och finns bara i en del områden nu. Det är inträdesprov till dessa precis som till privata... Så det finns bra statliga skolor och det brukar synas på huspriserna (som en indikation). 

Jag har aldrig haft barn i Sverige så jag vet inte men jag tycker att det är enklare att t.ex. ta med mig sonen och gå ut och käka här än när jag är i Sverige. Jag får väl skit, men vi hade med sonen på puben när han var 2 dagar gammal (vi visste att föräldragruppen skulle ses och vi var tvungna att köpa lite mat så vi tittade förbi en stund) och ingen brydde sig. Det känns som att det är mer accepterat att barnen hänger med, men som Tahira sa så förväntas det att de uppför sig.

NHS har jag bara toppenerfarenheter av. Jag födde vår son här och kan faktiskt inte komma på något som skulle kunna ha varit bättre när det gäller den biten. Sedan sonen föddes har de varit lika bra med vaccinationer och andra besök. Jag har också fått hjälp själv när det har behövts såklart. Tid kan man boka om det inte är akut eller få akuttid samma dag. Toppen! 

Arbetsmarknaden bedömer jag som bra men det beror kanske lite på ens bakgrund. Men de är vana vid utlänningar och man kan byta karriär om man vill. Bara man visar framfötterna och inte get upp så lätt. Jag är inne på mitt andra karriärsbyte sedan jag kom hit för snart 10 år sedan och jag är inte ung! Hade jag bott kvar i Stockholm hade jag aldrig vågat  börja om från början men här känns det som att det är okej. Jag tror oavsett vad man jobbar med så finns det alltid rörelse på arbetsmarknaden här. Folk flyttar in och ut hela tiden. Vad är du intresserad av?

Nu har jag inte bott i Paris och bara i London med barn. Jag har bott här i snart 10 år och stannar nog kvar för gott... 

• Mealla

Hej Kitty, 

jag kan ju inte jamfora med Paris men vi bodde i London i 2,5 ar. Jag tror att jag tyckt om London battre om jag inte bott i New York forst. Jag och min man ar bada sociala och tycker om att traffa nya manniskor och umgas (min man ar extremt social) tyckte bada det var ganska svart att lara kanna engelsman, de flesta av vara vanner var andra expats och de vanner som jag till sist lyckades fa traffade jag genom mamma-grupper. Det ar betydligt lattare att lara kanna manniskor i New York. 

London, i alla fall centrala London ar extremt dyrt  bade boende och att ga ut och ata och far Manhattan att verka prisvart och rentav billigt. De flesta av vara vanner hade barnen i privatskolor, och det ar oftast ko sa det ar viktigt att skriva in sig sa fort som mojigt. 

NHS har aven jag bara positiva erfarenheter av, men det beror ocksa pa till viss del var man bor.  En annan positiv overraskning var att de engelska matvarubutikerna haller en valdigt hog standard, speciellt Waitrose, i jamforelse med Sverige. Men jag antar att Paris "slar" London i detta. 

Nu var det 4 ar sedan vi bodde dar men de tube lines som vi tog var ofta (ett par ggr/veckan) rejalt forsenade. Forhoppningsvis har det blivit battre.

De omraden i centrala London dar det bor mycket euro-trash (som engelsmannen sa vanligt benammner dem dvs fransman, italienare, belgare ar South Kensington och Chelsea.

London ar en vacker stad med fantastiska parker, speciellt Holland Park har massa trevliga program for sma barn, sa det ar barnvanligt pa sa satt.  

• caliningrad

Hej!
    Jag är fransyska, från Paris, och har bott i London (bl annat).
    Om du tycker att disciplin är för hård i Frankrike tycker jag du ska flytta till Sverige. finns inget land som är lika slappt som Sverige.

Befinner mig i Bangkok för tillfället och är mycket road över hur svenska barn har svårt att anpassa sig i skolan här......

• Wagram
    caliningrad skrev 2011-05-02 16:29:03 följande:
    Hej!
    Jag är fransyska, från Paris, och har bott i London (bl annat).
    Om du tycker att disciplin är för hård i Frankrike tycker jag du ska flytta till Sverige. finns inget land som är lika slappt som Sverige.

Befinner mig i Bangkok för tillfället och är mycket road över hur svenska barn har svårt att anpassa sig i skolan här......

Jo, fast nu var det Paris och London valet stod emellan...
Svar på tråden London vs. Paris