Wagram skrev 2011-04-11 19:00:12 följande:
Oj, jag undrar nog över allt, men främst var och hur de flesta expats bor, i stan eller utanför, lägenhet eller hus och hur det är med skolan. Går de flesta utländska barnen i vanlig offentlig skola, eller i privatskolor? Är det stor skillnad i kvalitet emellan dem? Är disciplinen i skolan hård som i Frankrike eller lite mjukare? Hur är inställningen till barn? Hur bra och tillgänglig är sjukvården? Hur ser det ut på arbetsmarknaden för utlänningar?
Jag har ingen aning om var de flesta expats bor tyvärr. Jag vet att det bor en del svenskar i Barnes eftersom Svenska Skolan ligger där. Barnes ligger typ en 30-45 minuter från Westminster. Är det någon speciell anledning till att du vill veta var de flesta bor? Av de få svenskar vi känner här bor en i hus i Barnes och resten i lägenheter inne i "stan" både med och utan barn.
Vi bor i en central lägenhet. Min man vill inte hålla på att pendla till jobbet så vi bestämde oss för att bo på gångavstånd.
Min erfarenhet säger mig att de flesta utländska barnen går i privatskolor, men det beror nog på att vi har vår son i privatskola och de flesta "utländska" familjer vi träffat på är ur samma sociala grupp

.
Jag vet att det finns en del på FL som har sina barn i statlig skola här, men det är sådan otrolig skillnad i kvalitet. I vissa områden kan den statliga vara hur bra som helst, men i vissa områden kan de knappt stava ordentligt när de går ut tyvärr.. Det gäller att göra sin research, kolla gamla provresultat och höra sig för. Det gäller naturligtvis med privatskolor också, men där finns det flera guider och agenturer som kan hjälpa till.
Jag vet inte hur det är i Frankrike och jag vet inte heller hur det är med de statliga skolorna i London men på min sons skola tycker jag att de har en otroligt bra blandning.
Politeness and good manners är otroligt viktigt, stå upp när det kommer vuxna in i rummet, alltid hälsa med att ta i hand och säga "good morning/ good afternoon, Mrs NN", alltid ha hår och skoluniform välskött, alltid hålla upp dörrar osv...
De börjar med läxor i 4-årsåldern och ökar dem med åldern. Jag vet inte riktigt vad du menar med "disciplin", men de tar absolut skolarbete på större allvar i det här landet. Jag föredrar själv det brittiska systemet mot det svenska. Jag har fått intrycket att det är relativt likt det franska.
Jag tycker att barn får mer frihet och ansvar här. Det finns mycket barnanpassat, och tar man med dem på "vuxnare" platser så antas de uppföra sig. Det är vanligt att man lämnar barn hemma med barnvakter vid större tillställningar, barn över fyra skall ge upp sin sittplats för äldre, vuxna är aldrig "med" och leker på lekplatserna. Hur man upplever det är säkert individuellt. Det är skillnad hur pojkar och flickor blir bemötta, framförallt av vuxna och äldre.
Sjukvården är hur bra som helst. Min man skadade knät i vintras, gick in på ett sjukhus, fick två undersökningar, stöd, kryckor och en stående tid till en sjukgymnast och var klar 45 minuter senare. Vi registrerade sonen hos NHS (vilket man kan göra så fort man har en fast adress) och de håller stenkoll på vaccinationer, checkups osv. De flesta NHS-mottagningar (motsvarande) har drop-in vissa tider, annars går det snabbt att fixa en tid till nästa dag. Vi är mycket nöjda.
Jag har tyvärr ingen koll på arbetsmarknaden. Fråga om det är något annat jag kanske kan hjälpa dig med, även om jag inte hade så många svar