• Prinsar

Hur sent får era 9 åringar vara ute?

Hur sent får era 9 åringar vara ute och leka på en vardagskväll? Vi brukar vilja ha in våra killar kl.19:00 för då tycker vi att det är läge att gå in och fika, bada/dusha mm innan läggdags. Är jag för sträng?
    Finns det någon annan pojkmamma här som är väldigt "hönsig" precis som mig? Jag har svårt att släppa kontrollen och vill gärna veta vart de går osv. Hur gör ni för att släppa på kontrollen?

• Svar på tråden Hur sent får era 9 åringar vara ute?
  • Starkast

Det beror väl på veckodag, årstid, när de ska gå upp, hur trötta de är etc.

• PetraD

en dag/kväll förra sommaren var mina barn ute tills 23; hör inte till vanligheterna. men då är det i vår egen trädgård... oftast runt 21 kanske sommartid senast...
    om han ska vara iväg utanför trädgården vet knappt vilken tid jag skulle säga eftersom det knappt inte händer

• MizzTez

Min dotter är 8 och om hon går till någon kompis ska hon vara hemma kl 19.15 och mobilen ska vara med..
    Nog är jag en hönsig mamma!

• Suzz

Jag ser det nog inte som att vara "hönsig".
    Mina barn måste ha rutiner. Och när det är vardag och skola är dom detsamma vilken årstid det än är.
    Mina barn ska ligga senast 19.30 (dom är 9 och 6½). Vilket innebär att om dom kan vara ute och leka till senast 19. Sen är det tandborstning och ev. dusch. Kvällsmat är redan avklarat.
    På loven kan det bli lite senare. Och på sommaren kan dom vara ute till 21-tiden. Men då oftast bara på tomten.

• Prinsar

Vad skönt att höra att jag inte är ensam
    Visst får mina barn vara ute längre på sommarlovet. Men efter 20:00 vill jag nog ha dem på tomten jag med. En kompis till en av mina söner sa till min son att hans mamma (jag) var så löjlig som tyckte att han skulle vara inne 19:00 en torsdagskväll. Blev lite orolig att min son skulle bli retad men andra sidan så finns det ju föräldrar som inte är så bra på att sätta gränser och det är kanske till och med sämre för barnen.

• Suzz
    Prinsar skrev 2011-04-10 19:49:53 följande:
    Vad skönt att höra att jag inte är ensam
    Visst får mina barn vara ute längre på sommarlovet. Men efter 20:00 vill jag nog ha dem på tomten jag med. En kompis till en av mina söner sa till min son att hans mamma (jag) var så löjlig som tyckte att han skulle vara inne 19:00 en torsdagskväll. Blev lite orolig att min son skulle bli retad men andra sidan så finns det ju föräldrar som inte är så bra på att sätta gränser och det är kanske till och med sämre för barnen.
    Håller med. Man ska nog mera oroa sig för dom barn som är ute vid 21-tiden en vardagkväll än dom som måste gå in kl.19. I alla fall min mening. En 9-åring behöver sömn och rutiner. För att orka en hel dag i skolan och på fritids.
  • skånegås

Det beror väl alldeles på vilken tid de behöver lägga sig...
    Nu går mina upp vid 7-tiden och de två yngsta lägger sig senast 20, 4,5 och snart 7 år. Äldsta tjejen på drygt 8 kan ibland vara uppe någon timme till, men oftast nattar vi henne med de andra så får hon ligga i sängen och läsa en stund innan hon somnar. Då behöver de vara hemma runt 19 för att hinna lugna ner sig lite och få på pjamas och borsta tänder...

• aliettevonseehn

Har en tjej som är 8, vet jag att hon är hos en kompis och har pratat med föräldrarna ska hon vara hemma till kvällsmat som brukar vara runt halv 8. Annars ska hon vara hemma halv 7, hon ska dock alltid ha mobilen med sig :)

• bullingen

19.oo ,precis lagom i den åldern.Och sedan vill jag som förälder ha lugn och ro med pappsen i soffan efter nio....

• vittra

Tycker också runt kl 19 är helt lagom i den åldern.

• Marnet

Min nio åring ska va hemma vid 19 på vardagar om läxor o sånt e gjort, sen e de sängen vid 20 o läsa eller kolla lite film o kl 21 ska de va släckt. Vi går upp vid 7.30 på morgonen.

• ImseVimsig

Hej!

Om han är här ute på gatan/tomten och leker så får både han och sexåringen vara ute till kankse 19-tiden. Men om han är iväg till en kompis så senast 18:30 (om vi kommit överens om det med föräldrarna, den andra familjen vill kankse ha lugn och ro tidigare?) Men då vet vi exakt var han är.

Bara "ute" utan att vi riktigt vet var han är , med kompisar som bor på granngatorna. (han rör sig  500 m bort max).. Det brukar vara på helgen med kompisar, men då sätter vi en tid för lunch, klockan 16 osv. Jag vill inte att han bara "kretsar runt" efter middagen (17:30)

Han är äldsta barnet, vet inte om vi kommer att resonera annorlunda med lillebror..

• JWM

barnen skall in vid 19 om dom är lediga för att just bada o varva ner innan sänggående

är det träningsdag, ja tyvärr då blir det träning på kvällen istället

men efter 19 bör dom inte vara ute om det inte är något speciellt bör komma hem o varva ner även om man är ledig...

• JuliaåRonjasmammis

Det beror lite på årstid, väder och vind, om han har läxor och hur skoldagen i stort har varit. Är han pigg och glad, inte har några läxor och det är en ljus och skön kväll så får han utan problem vara ute till 21. Då är vi antagligen ute på tomten själva också. 

På sommaren och på helger/lov har vi inga bestämda tider alls. 

Don't mess with my integrity!
  • Milkina cerka

Här leker barnen med varandra på em. för att vara hemma till middag kl. 17.  Sedan går de inte hem till någon annan efter maten, iaf inte om det är skola dagen efter. Så TS du är inte hönsig, 19 skulle vara ok. om det är helg eller lov.
    Men nämner försäkerhets skull, att särskilt vår son(9år), har extra stort behov av att ha rutiner, därav tid även helger o. lov.

* Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka och mor*
  • MintMint

Min 7-åring (snart 8) får vara ute till senast kl. 20 på vardagarna, om han inte behöver duscha/göra läxor.

• Prinsar

Åh, tack alla för era svar
    Det känns skönt att se att de flesta är av ungefär samma åsikt som mig.
    Kram till er!

Svar på tråden Hur sent får era 9 åringar vara ute?