• batteriet

Hur hanterar man nervositet vid intervju? Någon som kan ge tips?

Jag ska på en intervju för ett jobb jag verkligen vill ha. Tyvärr har jag en tendens att bli nervös vid arbetsintervjuer, vilket känns som ett hinder. Någon som har tips på vad man kan göra för att bli lugnare?

• Svar på tråden Hur hanterar man nervositet vid intervju? Någon som kan ge tips?
  • biton

Alla avslappningsmetoder och försök att inte bli nervös tror jag inte mycket på. Däremot kan det fungera att tillåta dig vara nervös och berätta för intervjuaren att du känner dig nervös. Då är det inte längre en hemlighet som du försöker kontrollera och dölja, vilket kan göra att nervositeten släpper. Sen kan det uppfattas som positivt att du ärligt vågar berätta att du faktiskt är nervös när det kommer till intervjusituationer.

• Brittan

Förbered dig på intevjufrågor. Sök på nätet om någon lagt ut frågor som de fått under jobbintervjuer och sätt dig och fundera på vad du skulle svara på dessa.

Exempel på frågor som brukar komma på intervjuer:
    * Varför har du sökt detta jobb? 
    * Varför ska vi välja just dig för denna tjänst?
    * Vad har du att erbjuda oss?
    * Positiva/negativa sidor hos dig?
    * Hur ska en bra chef och arbetsplats vara?
    * Om vi kontaktar en gammal chef, hur skulle denne beskriva dig?
    * Hur påverkar stress dig? Hur arbetar du under stress?

Om jag förstår rätt från din berättelse har du varit på några intervjuer tidigare, sätt dig ner och fundera på vilka frågor du fick där. 

• batteriet

Tack för tipsen!

Jag har faktiskt börjat titta på frågor, tror också att det blir lättare om jag verkligen sätter mig in i de frågor som kan komma.

Funderade på det där med att berätta att jag är nervös och tror att det kan vara bra vid vissa intervjuer. I det här fallet känner jag dock till chefen som ska vara med och jag tror inte det är läge att ta upp detta. Får känna av atmosfären lite.

Ska förbereda mig riktigt bra och peppa mig själv, då blir det förhoppningsvis bättre.

• faceprimer

Jag ska på intervju idag om några timmar, nu börjat nervositeten komma känner jag, handsvett och lite hjärtklappning, men ska försöka göra om det till peppning istället och tänkta att DET HÄR FIXAR JAG!! och bjuda på leenden och glädje! :)

• batteriet

Det är bra det ska jag också göra. Lycka till!

• faceprimer

Lycka till själv!! :)

• faceprimer

Du får gärna gå in här o skriva när du haft din intervju o berätta hur du upplevde att det gick :) frågor som dök upp osv.. så kan jag också berätta hur det gick för mig :)

• Topcom

Vilken bra tråd, ge gärna fler tips om ni har:) jag har också en dålig tendens att bli nervös, orden bara faller ihop och jag låter allmänt darrig. Inte så roligt när man vill ge ett säkert och stolt uttryck..

• jagvetbäst

Mitt tips: tänk er in i en situation där du kände att du verkligen ÄGDE läget, var på toppen och mådde asbra, ta med dig den känslan in i rummet... Glöm inte andningen, andas med magen och sänk röstläget, för när man är nervös så är risken att man glömmer andninge och får en pipröst..  Inte nice!
    Le och var glad!
    Tycker man kan strunta i att säja att man är nervös, det vet dom ändå!

LYCKA TILL!!!

• faceprimer

Det jag ska tänka på när jag går på intervju idag är att LE! vara glad och positiv, visa att jag tycker det är roligt att vara här. Sedan ska försöka att inte se det som ett förhör, utan se det som ett vanligt samtal... som en vanlig intervju, alltså på ett sätt där dom bara frågar lite saker om mig för o veta hur jag är.. Inget farligt egentligen :) Försöker få bort själva förhör känslan och ersätta den med nyfikenhet, dom är nyfikna på mig och jag på företaget jag vill jobba på såklart :) Sedan ska jag faktiskt erkänna att jag är nervös, dom lär ju säkert fråga "hur är det?" eller liknande och då ska jag säga att jag är nervös. Märker jag att jag håller på o sabba det pga min nervositet , exempelvis att jag darrar på rösten eller tappar orden eller tråden så får jag säga att "ni får ursäkta men jag är nervös så jag brukar inte vara såhär darrig" det visar att du är öppen och står för det du känner och klarar av att erkänna det, plus att det faktiskt bevisar att du tar det på allvar. kommer du dit med attityden "det går som de går" och är hel lugn så ger de kankse inte ett lika seriöst intryck som om du säger att du faktiskt är nervös, då förstår dom att du anstränger dig o att du tar det på allvar så de tror jag bara är positivt om man vågar erkänna :)
    Jag ska iaf göra mitt bästa, o jag vet att jag kommer bli jättnervös, somsagt, har redan handsvett o hjärtklappning nu o de är några timmar kvar :P hehe.

• faceprimer

Min intervju gick förövrigt jättebra, skulle bara säga de, hehe

• jagvetbäst

Vad roligt! Håller tummarna för ett bra resultat!

• Topcom

Tack för bra tips och grattis Faceprimer! :D hoppas du får jobbet nu!

• batteriet

Nu har jag varit på intervjun och det gick bra. Jag blev lite nervös men det gick att hantera. Detta var den andra intervjun så standardfrågorna var avklarade. Vid första intervjun frågade de vad jag gjort tidigare, varför jag vill arbeta på det företaget, hur kopllegor uppfattar mig osv. Det här intervjun blev mer som ett samtal. Nu är det bara att hoppas att de tycker jag är rätt. Får veta nästa vecka.

Har ni andra fått svar?

• faceprimer

Vad bra! :) Hoppas dom tycker du är rätt för jobbet :)
    jag fick jobbet jag var på intervju för! :)

• långkalsong

Betablockerare promotas friskt på fb, har aldrig provat själv men blir intervju aktuellt så kommer jag inte missa att ta chansen.

• KJH

jag brukar tänka att intervjuraren går också på toaletten precis som alla andra... för min del tar det udden av situationen och jag kan slappna av fortare..

• Lavish

Jag brukar försöka ha inställningen att jobbet är en kul möjlighet - men ingen nödvändighet. Alltså en positiv inställning till jobbet, men ändå inställningen att jag klarar mig fint även om jag inte får det och att jag har tusen andra möjligheter. Även när jag VERKLIGEN behöver få jobbet egentligen. Hjälper mig att slappna av att tänka att "Det är inte i hela världen om det skulle gå dåligt". Har fått alla jobb jag intervjuats för  

Svar på tråden Hur hanterar man nervositet vid intervju? Någon som kan ge tips?