• Anonym (märkligt)

Hur vet man om man har SPAN?

Jag är tillsammans med en kille med kriminellt förflutet. Numera är han skötsam, jobbar osv som normalt folk gör och har gjort så i flera år. 

Dock är han helt övertygad om att han har span efter sig. Han säger tex att det märks på hur bilarna rör sig i trafiken, han håller koll på vilka registreringsnr bilarna har och han tycker att han känner igen "civilare" när vi är ute och handlar. Han är övertygad om att de avlyssnar våra telefoner och kollar våra datorer.
    Han blir rätt irriterad när jag säger att han inbillar sig(för vi gör ju ingenting olagligt och jag märker inget speciellt direkt). 

Finns det något sätt att ta reda på om det han säger stämmer? Hur länge spanar poliser egentligen på folk? Han tror att det här pågått i ca 1-2 år och vi gör ju ingenting olagligt.. Obestämd

• Svar på tråden Hur vet man om man har SPAN?
  • Anonym

Jag tänker 2 möjliga förklaringar...
    1. Din kille ljuger och är fortfarande kriminell och därför nervös.
    2. Han är paranoid.

• Litet My
    Anonym skrev 2011-04-11 00:40:19 följande:
    2. Han är paranoid.
  • Anonym (märkligt)
    Anonym skrev 2011-04-11 00:40:19 följande:
    2. Han är paranoid.
    Jag skulle nog märka om han fortfarande gjorde någotså det tror jag inte.. 

Ja det är ganska jobbigt ibland för han är HELT övertygad om att polisen sitter ute i buskarna med kikare och kamera och glor på allt vad vi gör. Alla jag känner skrattar åt det hela.. Jag vet inte vad jag ska tro. Jag har hittat haldol i hans medecinskåp som är utskrivet för flera år sen, någon som har erfarenhet av haldol? Det skrivs väl ut till personer med b.la vanföreställningar? 
  • Anonym (märkligt)
    MiScHoOo skrev 2011-04-11 00:37:14 följande:
    varför vara oroliga om ni inte gör något olagligt
    Det är ju rätt otbehagligt om det är så att nån kollar igenom allt man gör. Men egentligen är det hans beteende som är jobbigast, han pratar ständigt om detta. 
  • Litet My
    Anonym (märkligt) skrev 2011-04-11 00:53:13 följande:
    Jag skulle nog märka om han fortfarande gjorde någotså det tror jag inte.. 

Ja det är ganska jobbigt ibland för han är HELT övertygad om att polisen sitter ute i buskarna med kikare och kamera och glor på allt vad vi gör. Alla jag känner skrattar åt det hela.. Jag vet inte vad jag ska tro. Jag har hittat haldol i hans medecinskåp som är utskrivet för flera år sen, någon som har erfarenhet av haldol? Det skrivs väl ut till personer med b.la vanföreställningar? 
    ja det skrivs ut för det, det kan inte vara så att din sambo just lider av vanföreställningar?

En vanlig vanföreställning är nämligen just att man är förföld och avlyssnad
  • MiScHoOo
    Anonym (märkligt) skrev 2011-04-11 01:09:04 följande:
    Det är ju rätt otbehagligt om det är så att nån kollar igenom allt man gör. Men egentligen är det hans beteende som är jobbigast, han pratar ständigt om detta. 
    jag har en vän som missbrukade och hon upplevde det samma,,, men det är för att hon inte var trygg med sig själv. Polisen lägger inte så mycket tid så som 1-2år. Jag polisanmälde en langare i en hyreslägenhet och dem spanade på honom 2 dagar.
  • Anonym

Ja det finns ju tecken på att det är just någon form av psykisk ohälsa. Har han en missbrukshistoria? För det kan ju en finnas en förklaring där också man kan få drogutlösta psykoser flera år efter att man har missbrukat vissa droger. Kan du samla familj och nära vänner och prata om hur ni ska prata med din kille? Sen kan ni alla gemensamt prata med honom och säga att ni är oroliga över hur han mår och föreslå att han träffar en läkare.

• Fröken Susidus

Tror knappast att så stora resurser skulle läggas på någon som levt laglydigt under lång tid?

Det här är bara spekulationer men är du säker på att han inte använder droger? Då kan man ju bli paranoid.
    Annars låter det som om han behöver hjälp, det där kan inte vara hälsosamt.

Svar på tråden Hur vet man om man har SPAN?