• Lilla My72

Fukt i krypgrund, hur åtgärda, kostnad

Hej,

Vi har hittat ett hus som vi gillar men tyvärr läste vi i besiktningsprotokollet att det finns problem med krypgrunden. Jag kan absolut ingenting om sånt här så jag hoppas att det finns någon vänlig själ där ute som kan upplysa mig

Besiktningsmannen hade hittat en vattensamling ovanpå plasten i krypgrunden och när han gjorde hål i den så rann inte vattnet undan ordentligt vilket måste tyda på att det är väldigt blött där under, eller hur? Han hade på förslag att man ska göra en pumpgrop för att åtgärda det.

Vad är en pumpgrop egentligen och måste man även dränera för att bli av med fukten? Vad innebär det att dränera? Gräver man upp en "kanal" utanför huset då bara, man behöver inte in under huset och rota?
    Bör man även installera avfuktare?

Som ni märker kan jag ingenting om det här, blir jätteglad för all info jag kan få!
    Känns lite osäkert att köpa ett hus när man inte riktigt vet vad som måste göras och vad det kommer att kosta. Vi måste ju kalkylera med den kostnaden när vi går in i en eventuell budgivning.
    Det känns så tråkigt för vi gillar verkligen det här huset!

Det är ett enplanshus på 112 m2 och jag har för mig att det är byggt på sand ås, har inte pappret framför mig.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Fukt i krypgrund, hur åtgärda, kostnad
  • strojes

Vi bor i ett tvåplanshus med krypgrund. Vi har inte haft direkta problem med blöt mark under huset men fukt i krypgrunden har vi haft. Nu har vi satt in en vanlig kondensavfuktare som är köpt på K-rauta (woods heter den). Vattnet leder vi bort med en slang till dagvattenavrinningen från taket. Vi har en fuktmätare nere i grunden och en sladdlös avläsare uppe i huset och nu har vi satt max fuktighet till 70% (innan vi satte in avfuktaren kunde det vara över 95% ner i grunden på sensommaren). Avfuktaren kostade ca 3500:-. Det finns andra lösningar för runt 10 000:- och så tex anticimex som var här och gjorde husbesiktning skulle ha närmare 50 000:- för att åtgärda funkten i grunden.

Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
Svar på tråden Fukt i krypgrund, hur åtgärda, kostnad