• Lyndi

Att gå ner i vikt

Jag födde barn den 1/3. Jag gick totalt upp 14 kg under förlossningen och jag har gått ner 7 kg av dem. Det försvann ganska fort. De övriga 7 verkar sitta STENHÅRT! Jag skulle kunna gå ner mer än dem 7 kvarvarade kilona eftersom jag har lite extra hull sen innan graviditeten. Jag kör på orbin ca 2-3 ggr/ vecka (pass om 20-25 min och jag är riktigt trött efteråt), jag promenerar så fort jag får chansen och dessutom har jag egen häst som jag rider ca 4ggr/vecka. Jag tar alltså varje "motionsmöjlighet" jag kan få. Jag försöker äta bra; undvika snabba kolhydrater, äter mycket grönsaker och frukt (frukten med "måtta"), undviker mjukt bröd (om jag äter bröd så är det fullkorn som gäller) osv...
    Vad gör jag för fel? Varför händer det ingenting? Jag har stått stilla nu i 2-3 veckor.

♥ William 2007-02-26 ♥ ♥ Ebba 2011-03-01 ♥
  • Svar på tråden Att gå ner i vikt
  • Carisma95

Det låter helt klart som att du gör mycket rätt.
    Har du skrivit ner och kollat hur mycket du äter av den bra maten? Även om den är BRA så kan det kanske vara så (i och med att du tränar och blir mer hungrig) äter för många kcal...?

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • gravidk
    Lyndi skrev 2011-04-11 10:41:18 följande:
    Jag födde barn den 1/3. Jag gick totalt upp 14 kg under förlossningen och jag har gått ner 7 kg av dem. Det försvann ganska fort. De övriga 7 verkar sitta STENHÅRT! Jag skulle kunna gå ner mer än dem 7 kvarvarade kilona eftersom jag har lite extra hull sen innan graviditeten. Jag kör på orbin ca 2-3 ggr/ vecka (pass om 20-25 min och jag är riktigt trött efteråt), jag promenerar så fort jag får chansen och dessutom har jag egen häst som jag rider ca 4ggr/vecka. Jag tar alltså varje "motionsmöjlighet" jag kan få. Jag försöker äta bra; undvika snabba kolhydrater, äter mycket grönsaker och frukt (frukten med "måtta"), undviker mjukt bröd (om jag äter bröd så är det fullkorn som gäller) osv...
    Vad gör jag för fel? Varför händer det ingenting? Jag har stått stilla nu i 2-3 veckor.
    Hej !

Vad duktig du e =)
    Tänk på ett att lika löser lika även när det gäller bantning ! Och med det menar jag att du måste äta fett med ( bra fett, inget godis )
    Kroppen kan annars lätt ställa in sig på svält med så mycket motion och kanske för lite fett!
    Kolla viktklubb, där står det exakt vad du behöver ha av varje , varje dag , såsom proteiner, kolhydrater, fett mm. Det e värt att testa ! Med mycket motion som du verkar ha i vardagen e maten bränsle =)

Lycka till !

KÄMPA KÄMPA ! =)
  • humma

Men du födde ju barn för drygt en månad sedan?
    Det är kanske så att det går lite för fort, först brukar det hända rätt så mycket sedan brukar kroppen hamna i "balans" och det planar ut. Om du fortsätter så kommer du nog gå ned i vikt, eller så bygger du muskler och då ser man på kroppen att den blir mer tonad men det händer inte lika mycket på vågen.

Fortsätt att leva sunt men stirra dig inte blind på vågen!

• skånegås

Ammar du? Endel går ner jättelätt i vikt under amning medan andra inte kan det förrän de slutar... Och tänk på att miljögifter frigörs i bröstmjölken om du går ner mycket i vikt under amning..

Så behöver man inte ha så bråttom. Huvudsaken är att man gått ner innan man blir gravid igen om man nu vill det... Ät bra, rör dig och njut av den lilla... Stress hindrar också viktnedgång!

• Lyndi

Tack för alla kommentarerna!
    Jag tror att jag ska dra ner lite på kcal intaget. Jag äter bra mat, men det blir kanske att man äter lite för mycket när man går hemma om dagarna.
    Jag ammar och det är så många som säger "åååh, du kommer amma bort allt", men det verkar inte så. Cool
    Men som humma skrev så var det ju faktiskt inte så längesen jag födde barn. Jag får kanske lära mig att ha lite mer tålamod.

Grodan81: Ja det där med miljögifter är ju också någonting man får ta hänsyn till. Jag behöver inte tappa vikten fort, men gärna "regelbundet".

♥ William 2007-02-26 ♥ ♥ Ebba 2011-03-01 ♥
Svar på tråden Att gå ner i vikt