• Anonym

Borgerlig vigsel...

Detta är ett riktigt välfärdsproblem!!
    Men vi ska gifta oss borgerligt nästa vecka - ett enkelt eftermiddagsbröllop på en fin restaurang vid en sjö med närmaste släkten närvarande. Sedan sätter vi oss på planet för semesterresa...
    Men nu fick jag bara en känsla - Vi har ju inte planerat något för själva ceremonin... Bara att vigselförrättaren viger oss vilket tar fem minuter... Blir det för torftligt?? Skulle vi ha med någon musik eller något?? Någon som sjunger eller läser dikt??
    Hur gör man? Jag har aldrigt gift mig och förhoppningsvis blir det bara denna gången..

Varken jag eller min sambo är mycket för uppståndelse och först hade vi bara tänkt ha två vittnen närvarande men nu ska vi i alla fall ha middag med de närmaste...

• Svar på tråden Borgerlig vigsel...
  • Birgitta2

Jag och min man gifte oss borgerligt. 3 minuter tog det. Vi hade två vittnen som jag valt. Efter ceremonin hade mina föräldrar mottagning för oss. Jag tyckte det var formidabelt. Förberedelse var klänning, ring, blommor (som vi hämtade innan vigseln), limousine till föräldrarna (kul!). Resten, maten, fixade mamma och pappa. Jag tycket det var toppen. Inga förberedelser på ett halvår. Man kunde ta det lugnt.

• Anonym

Nej det blir väl alldeles "lagom"? För torftigt? Varför skulle det bli det? Ni har ju valt att gifta er utan en massa ståhej, enkelt och personligt. Det blir minnesvärt ändå, jag lovar.

• Hella08

Jag ska själv gifta mig borgerligt så fort vi har råd med våran drömresa efter bröllopet :) Jag skulle kunna tänka mig att man kanske kan läsa löften till varandra som man själv har skrivit eller om man vill att någon ska sjunga eller läsa en dikt så kan man ha det men det gör man ju precis som man vill.

• Anonym (Planera)

Jag undrar om inte ni måste säga till vigselförrättarna om det i förväg? Borgerliga vigslar kan vara lite "löpande bandprincipen": tidschemat kan vara tajt.

• Anonym (Planera)

Ja, just det: Torftigt blir det aldrig. Det är ju ett bröllop

• Anonym

Nej, det låter väl jättemysigt så som ni har tänkt det, särskilt som ni inte är så mkt för uppståndelse. Gör det som passar er och tänk inte på hur man "brukar göra". Vi ska gifta oss borgerligt på Valborgsmässoafton och har inte tänkt ha något mer än vigseln i Rådhuset och en enkel bjudning för våra föräldrar efteråt. Sen åker vi iväg på bröllopshelg i Göteborg. Tycker det känns alldeles lagom stort. Känner man att man vill ha något mer så kan man ju bjuda på nåt kalas för att fira det hela efteråt istället.

Lycka till med vigseln, det kommer säkert bli jättebra.

• mullemuppan

Har både gift mig borgerligt och varit på 1 cermoni. Vi själva hade valt ut 2 st dikter som vigselförrättaren läste (hade nog räckt med en egentligen, vi är inte så mycket för dikter och "tjaffs" egentligen) och på kompisarnas bröllop hade de bett sina syskon läsa 2 dikter och så var det någon som sjöng en fin kärlekssång.
    Är sambon och du "för" dikter så kan ni ju fundera på det annars så tycker jag att ni kan ha det kort och enkelt utan att behöva känna som att det blir torftigt! Bröllopslöftena blir ju faktiskt inte mindre värda bara för att ni inte lindar in dem i "uppståndelse".
    Lycka till med bröllopet och ha en skön semester!

• Anonym

Tack!! Tror det är bröllopsnerverna som börjar komma fram... Har inte tänkt så mycket på det innan men i helgen så handlade jag kläder och så pratade jag med restaurangen... Känns att det närmar sig... Ska bli så kul med bröllop och 17 dagar i Thailand...
    Det får bli som vi tänkt... Känns bara krystat att trycka in något bara för att man ska...

• Anonym (kul)

Kan ärligt säga att jag och min fru gifte oss borgligt mest för att vi ansåg att det var jsut det VI som gifte oss inte släkten, när vi väl var där hade vi bett att få 2 anonyma vitnen som vigselförättaren skaffat fram sen den vackra sena november dagen satte vi oss på ett cafe och firade lite sen visst åt vi got på resturang senare på dagen men har varit på många vackra större bröllop både i kyrkan och just borgliga men ska ärligt säga att en enkel snabb cermoni med de närmsta eller varför inte enbart just dom 2 som gifter sig va väldigt mysigt det med iaf tyckte vi två det

• Rocktroll
    Anonym skrev 2011-04-11 11:03:54 följande:
    Tack!! Tror det är bröllopsnerverna som börjar komma fram... Har inte tänkt så mycket på det innan men i helgen så handlade jag kläder och så pratade jag med restaurangen... Känns att det närmar sig... Ska bli så kul med bröllop och 17 dagar i Thailand...
    Det får bli som vi tänkt... Känns bara krystat att trycka in något bara för att man ska...
    Kör på vad ni tycker Tyst jag ser inte fram emot bröllpsnerverna för jag är så lugn och sansad nu, gifter oss i maj. Vi ska bara ha 3 min cermonin och sen middag på restaurang för det blir som vi vill ha det. Är inte heller mycket för uppståndelse.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Anonym

jag gifte mig borgerligt och det tråkiga med det var att jag minns ingenting från cermonin för att det gick så fort! 

"tager du denna - ja " -- och så var det över...

väntan utanför dörren på vår tur var det längsta med hela vigseln...

Jag ångrar verkligen att vi inte tog fasta på att det var VÅRT bröllop. Det var inte bara en vigsel på löpande band.. det var VÅR största dag. Och jag är så lessen för att det gick så fort över. Några valda ord av oss själva till varandra eller att vigselförättaren hade sagt något extra - vad som helst.

Nu känns jag inte ens som gift. Jag hann inte med.

Svar på tråden Borgerlig vigsel...