• Anonym (??)

Få båda bostadsbisrag och bostadstillägg samtidigt

Jag har aktivitetsersättning + föräldrapenning + bostadstillägg.
    Och nu har jag läst att man kan ansöka bostadsbidrag också.

Jag med mina inkomster från FK får alltså bostadsbidrag? Någon som har likadana inkomster som mig?

• Svar på tråden Få båda bostadsbisrag och bostadstillägg samtidigt
  • Anonym (??)
    Anonym skrev 2011-04-11 12:42:23 följande:
    Ja, det kan du söka....
    Påverkas mina övriga inkomster då?
  • SeTa

Jag hade det som tidigare hette sjukbidrag (på lägstanivå) och sökte bostadstillägg utöver bostadsbidraget.
    Jag fick 90% av hyran täckt.

• Anonym

Ja men då får du mindre bostadstillägg... 

Jag hade sjukersättning+ bostadstillägg och fick sen reda på att jag kan söka bostadsbidrag vilket jag gjorde..

Det du får i bostadstillägg idag o..och sen söker bostadsbidrag..det du får i bostadsbidrag drar de av på bostadstillägget så det går jämt ut iallafall.. Du får inte mer pengar.. 

• SeTa
    Anonym skrev 2011-04-11 16:19:01 följande:
    Ja men då får du mindre bostadstillägg... 

Jag hade sjukersättning+ bostadstillägg och fick sen reda på att jag kan söka bostadsbidrag vilket jag gjorde..

Det du får i bostadstillägg idag o..och sen söker bostadsbidrag..det du får i bostadsbidrag drar de av på bostadstillägget så det går jämt ut iallafall.. Du får inte mer pengar.. 
    Det stämmer inte! Jag hade som sagt bostadsbidrag (på 2800 kr), sökte bostadstillägg och fick det beviljat (2600 kr), totalt 5400. Min hyra var på 5600 kr. Men det kanske är så att ni redan har 90% av hyran täckt av tillägget?
  • Anonym (??)

Jag får mindre bostadstillägg på grund av föräldrapenningen. Blir tillägget ännu mindre nu när jag söker bostadsbidrag?

• Anonym

Jag ahde bostadstillägg på 5700 men då sen jag sökte bostadsbidrag så fick jag 2600 i bostadsbidrag men bostadstillägget sänktes till 3100..men det blev samma summa iallfall så jag forlorade ju inget.

• Anonym (x)
    Anonym (??) skrev 2011-04-11 23:16:06 följande:
    Jag får mindre bostadstillägg på grund av föräldrapenningen. Blir tillägget ännu mindre nu när jag söker bostadsbidrag?
    Bostadstillägget blir kanske lite mindre om du får bostadsbidrag men bostadstillägg+bostadsbidrag blir större summa i månaden än om du bara hade haft bostadstillägg, särskilt nu när du har barn (barn=högre bostadsbidrag).
  • Shasti

För att förklara det enkelt - bostadsbidraget och bostadstillägget "kvittas" mot varandra, det betyder alltså att du får det mesta möjliga som du har rätt till, har du rätt till mer bostadsbidrag får du den summan, har du rätt till mest bostadstillägg får du den summan. Du kan alltså ha både och samtidigt, men det går lika bra att bara ha det ena, det som ger mest pengar. Du får alltså aldrig "dubbelt upp" utan bara maxbeloppet beroende på vilket av bostadstillägget och bostadsbidraget som skulle ge dig mest om du bara hade det.

• Anonym
    Shasti skrev 2011-04-12 13:43:08 följande:
    För att förklara det enkelt - bostadsbidraget och bostadstillägget "kvittas" mot varandra, det betyder alltså att du får det mesta möjliga som du har rätt till, har du rätt till mer bostadsbidrag får du den summan, har du rätt till mest bostadstillägg får du den summan. Du kan alltså ha både och samtidigt, men det går lika bra att bara ha det ena, det som ger mest pengar. Du får alltså aldrig "dubbelt upp" utan bara maxbeloppet beroende på vilket av bostadstillägget och bostadsbidraget som skulle ge dig mest om du bara hade det.
  • Anonym
    Shasti skrev 2011-04-12 13:43:08 följande:
    Det där stämmer inte alls. Jag hade sjukersättning och bostadsbidrag. Fick maxbeloppet på 3200:- till min hyra på 6700:- och med två hemmavarande barn. Fick tips av handläggaren som hade hand om bostadsbidraget 
    att jag även kunde söka bostadstillägg, och fick då 2800:- till, utöver bostadsbidraget.

Så jo, man kan få "dubbelt upp".
  • Shasti
    Anonym skrev 2011-04-12 16:24:09 följande:
    Det där stämmer inte alls. Jag hade sjukersättning och bostadsbidrag. Fick maxbeloppet på 3200:- till min hyra på 6700:- och med två hemmavarande barn. Fick tips av handläggaren som hade hand om bostadsbidraget 
    att jag även kunde söka bostadstillägg, och fick då 2800:- till, utöver bostadsbidraget.

Jasså, då måste du ha haft extremt låg ersättning antar jag, då kanske det kan bli så. Annars räknar man av bostadsbidraget från tillägget.
  • Anonym
    Shasti skrev 2011-04-12 18:10:17 följande:
    Jasså, då måste du ha haft extremt låg ersättning antar jag, då kanske det kan bli så. Annars räknar man av bostadsbidraget från tillägget.
    Nja, som de flesta andra unga männsikor som får sjukersättning skulle jag tro. Har man riktigt låg inkomst kan man ju nämligen få ännu ett bidrag till boendet, särskilt bostadstillägg.
  • mamita64
    Anonym skrev 2011-04-12 16:24:09 följande:

Det kan ju bero på att bostadstillägget är mer frikostigt än bostadsbidraget.
    har du väldigt låg ersättning så kan du få över 90 % av hyran täkt, bostadsbidraget räknas inte på det sättet.
    En del av bostadsbidraget baseras dessutom på hur många barn man har.
    Nu hade du bostadsbidrag och sökte bostadstillägg, alltså sökte du den mer generösa ersättningen
    Hade du redan haft bostadstillägg och sökt b-bidrag, så hade du inte fått mer utan du hade fått en del av varrje
  • Anonym (x)

Men ts kan få ut mer på både bostadstillägg+bostadsbidrag eftersom gränsen för högsta godtagbara hyra ligger mycket lägre (5000 kr eller 5500 kr, kommer inte ihåg) för bostadstillägg än vad det gör för bostadsbidrag till barnfamilj. Alltså bör den totala summan för bostadstillägg+bostadsbidrag bli högre än enbart bostadstillägg (iaf om hyran är hög). TS du kan aldrig få mindre för att du ansöker om båda, så gör det, får du samma totalsumma har du iaf kollat dina möjligheter, får du högre totalsumma är det bara att tacka och ta emot.

• mamita64
    Anonym (x) skrev 2011-04-13 10:52:51 följande:
    Men ts kan få ut mer på både bostadstillägg+bostadsbidrag eftersom gränsen för högsta godtagbara hyra ligger mycket lägre (5000 kr eller 5500 kr, kommer inte ihåg) för bostadstillägg än vad det gör för bostadsbidrag till barnfamilj. Alltså bör den totala summan för bostadstillägg+bostadsbidrag bli högre än enbart bostadstillägg (iaf om hyran är hög). TS du kan aldrig få mindre för att du ansöker om båda, så gör det, får du samma totalsumma har du iaf kollat dina möjligheter, får du högre totalsumma är det bara att tacka och ta emot.
    Det stämmer ju, samtidigt som bostadstillägget är väldigt mkt mer generöst
    Jag tycker att det är rätt fånigt att man ska ha båda, det borde räcka med att man ska hålla ordning på ett begrepp, sånt här förvirrar
  • Ejnar
    Anonym skrev 2011-04-12 06:36:40 följande:
    Jag ahde bostadstillägg på 5700 men då sen jag sökte bostadsbidrag så fick jag 2600 i bostadsbidrag men bostadstillägget sänktes till 3100..men det blev samma summa iallfall så jag forlorade ju inget.

Finns inte en chans att du hade 5700 i bostadstillägg, då FK endast betalar ut 91% av 4500 som tak på det...
Svar på tråden Få båda bostadsbisrag och bostadstillägg samtidigt