• Lippans

Ni som köpt hus, om ni inte haft kontantinsatsen på 15%, hur har ni löst det?

Vi vill köpa hus och har mer än väl råd med lånekostnader plus överiga utgifter. Men vi har bara 120 000 att lägga i handpenning. Jag vet att många har köpt hus utan att ha hela handpenningen, men hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ni som köpt hus, om ni inte haft kontantinsatsen på 15%, hur har ni löst det?
  • DuJag

Ni äger ingenting idag då? som bostadsrätt exempelvis menar jag?

Vissa banker går med på att omförhandla så man bara betalar 10% i kontantinsats. Har också hört vissa som fått låna till hela kontantinsatsen, men tror dock bankerna är mycket mer försiktiga med det nu när läget är som det är.

E okt-06 W okt-08 Mini aug-11
  • Birgitta2

Man kan låna överstigande 15% till en något högre ränta. De har ju huset som säkerhet. men eftersom ni har en kontantinsats kanske ni bara behöver låna 5%?

• ELHU

Vi köpte hus för snart 6 år sedan. DÅ va det inga problem att låna till hela huset, inkl insatsen.
    IDAG tror jag bankerna är mkt hårdare på detta!

• sarsparis

Om banken tycker att man klarar av det kan man få ta blancolån till mycket högre ränta. kanske inte alltid förmånligt. Tror att det hänger mycket på vilken kontakt man har med banken.  Sen får ni tänka på att ni även måste ha pengar till lagfart och pantbrev. Vår bank kräver numera 15 % men vi hade tur att köpa hus i skarven och behövde bara betala 10 % samt pantbrev och lagfart kontant vilket blev ca 60000:-.

• gryning2

Vi lånade pengar av föräldrar samt fick förskott på arv så vi kunde betala 15 % samt lagfart och pantbrev. Hade halva summan själva och fick hjälp med halva... Hade inte haft råd annars med huset just nu utan fått spara i 2-3 år till.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Maho81

Vi har som tur är en bostadsrätt och så mycket som vi gjort i den så borde vi gå med vinst. Vi ska lägga bud i morgon på ett hus! =D Ett riktigt skambud därtill ;)

• Hemlighet

Vi fick idag lånelöftet godkänt och ett löfte om att få ta blancolån på handpenningen=)

• Nalliwer

Skrev papper på hus igår. Lånar i princip hela köpeskillningen (780 av 800tkr). Fick avslag på min vanliga bank swedbank men mottagen med varma händer på handelsbanken, trots jag är helt ny kund och ensam låntagare.

Bankens krav var att jag skulle visa upp en ekonomi som med god marginal klarade räntor på 7% och ett sparande på 2500:-/månaden. Blancot ska betalas på absolut max 5år och ligger just nu på 6,4%.
    Ingen direkt billig lösning men sedan belåningsbegränsningarna infördes så är det typ enda möjligheten för mig att kunna köpa hus i dagsläget.

• vinglafram

vi betalade 10% i handpenning för två månader sen och ska få låna till resten.
    jag kan få tag i de resterande 5% men då måste vi avyttra värdepapper och
    det tyckte varken jag eller vår bankkontakt var en bra idé i dagens läge.
    på onsdag kommer vi "få" vårt huslån.  

• Ripper500

Vi lade 25% säkerhet i annan fastighet och tog hela köpeskillingen inkl pantbrev & lagfart i ett bottenlån.

Svar på tråden Ni som köpt hus, om ni inte haft kontantinsatsen på 15%, hur har ni löst det?