• Millans hustru

vad leker era sjuåringar med? (flicka)

Dottern ritar mest o lyssnar på ljudböcker o jag misstänker att vi behöver rensa ut saker hon vuxit ifrån o kanske i födelsedagspresent ge "storbarns-leksaker". Men vet inte vad det är... Så, vad leker era barn med?

• Svar på tråden vad leker era sjuåringar med? (flicka)
  • HEARM

hon gillar ibland o leka med petshops men det är mer samlingsobjekt. lego ä alltid ul. pysselböcer, spel i allaformer,

• Linda1976

Jag har samma dilemma... Min fyller 6 snart...

Det hon gör är:

pysslar med papper/glitter/pärlor/toarullar osv.
    spelar WII
    surfar på Bolibompa
    Vi läser böcker (även om hon kan själv)
    titta på film
    cykla och sparka sparkcykel
    spela Memory

Och jag har fortf inte löst presentdilemmat heller... 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • JWM

ute:
    gatkritor
    cykel
    sandlek (hink, spade, formar, sil o bilar)
    kick bike
    samt gungar, klättrar och far fram som en tok...

inne:
    pyssel (pärlor på tråd, pärlplattor, målar, klipper, klistrar, ritar o bygger)
    kurragömma

inte så mycket saker hon leker med utan har totalt fastnat i pysselträsket...
    är kompisar här är det mycket djur, pet shops, my little pony samt forest families/sylvanian families
    men som sagt mest pyssel och massor av utelek

ska tillägga att hon har storebror så ofta blir det lek med han och större grabbar därav tror jag hon har tappat det finkänsliga tjejiga lite...

"flicklek" dockvagn, dockor, spis, mindre bord & stol samt annat sådant är utrensat sedan ett par år
    nu är det säng, byrå och skrivbord som gäller och MASSOR av förvaring till pyssel...

• Cloudy

Pedagogiska dataspel, utelek, nintendo ds, skriver och ritar mycket, löser uppgifter i pysselböcker, leker rollekar, trolldeg, pet shops, har kompisar på besök.

På sommaren så är det mest sandlåda, studsmatta, lekpark och bad som gäller.

• Cloudy

Ja visst ja att lägga pussel är också en favoritsyssla. Blir ett 200-bitars i födelsedagspresent.

• Veladis

Inne: Lego, allrahelst. Även Pet Shop, dansar till musik, målarböcker och pyssla/konstruera av återvunnet material, typ toarullar, glasspinnar och mjölkpaket. En pyssellåda med material och roliga pennor, saxar,  etc är ett bra tips.
    Ute: Sparkcykel, cykel, bakar i sandlådan (har café etc), hopprep, gatukritor.

• JWM
    http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161601333

vi köpte denna typ av förvaring på Bauhaus för ca 150 kr och fyllde med pyssel från

http://www.slojd-detaljer.se/deptlist.aspx?deptid=196

samt Lagerhaus

ögon, flörtkulor, piprensare, blommor att limma på, klistermärken, papper i olika färger, limstift, färgpennor, glitterstift, "punchar" samt målarböcker!

mycket uppskattat från oss i familjen.

svärmor hittade ett stort paket pet shops på toys are us med 7-8 st olika djur och tillbehör så även det en bra present till inte för mycket pengar...

sedan tillkommer ju allt från kalas och övrig släkt...
  • Millans hustru

Pysselmaterial och kickbike verkar fiffigt. men har era sjuåringar också slutat leka med playmobil o sylvanian tex.? Dockskåpet står helt orört...

• Analoga

Leker era 6-7-års tjejer fortfarande med dockvagn, leksaksspis etc??

Min dotter rör inte dessa saker så mkt längre, borde kanske höra med henne om vi ska rensa bort det?

• m med tre stjärnor

Min dotter fyller sju på skärtorsdagen och ska få svarta converse kängor och ett gäng tuschpennor.

I julas köpte vi en pyssellåda på panduro som hon nog gjort något med varenda dag sedan dess. Pyssel är det hon sysslar med mest.
    Nu är hon mellansyster och har en storasyster, två år äldre, hon spelar mest dator så det gör de ihop. De kan även komma igång och leka med pet shops och lego.
    Lillasyster är 1,5 år yngre och gillar dockskåp, barbie och dockor... Sjuåringen tycker nog att dockhuset är intressantast av dessa;)

• Cloudy
    Analoga skrev 2011-04-11 22:08:45 följande:

Leker era 6-7-års tjejer fortfarande med dockvagn, leksaksspis etc??

Min dotter rör inte dessa saker så mkt längre, borde kanske höra med henne om vi ska rensa bort det?

Leker att hon lagar mat och serverar ja men inte vid leksaksspisen. Leker sällan med dockvagn om hon nu inte lyckas få dit lillasystern när de leker mammapappabarn.
  • Analoga
    m med tre stjärnor skrev 2011-04-11 22:36:57 följande:
    Min dotter fyller sju på skärtorsdagen och ska få svarta converse kängor och ett gäng tuschpennor.

I julas köpte vi en pyssellåda på panduro som hon nog gjort något med varenda dag sedan dess. Pyssel är det hon sysslar med mest.
    Nu är hon mellansyster och har en storasyster, två år äldre, hon spelar mest dator så det gör de ihop. De kan även komma igång och leka med pet shops och lego.
    Lillasyster är 1,5 år yngre och gillar dockskåp, barbie och dockor... Sjuåringen tycker nog att dockhuset är intressantast av dessa;)
    Pyssellåda på Panduro...låter som det skulle vara något att ge min dotter på 7-årsdagen om ett antal veckor

Vad innehöll den?
  • Millans hustru

ja pyssel o lite scrapmaterial känns rätt. jag älskar själv att scrap:a o dottern har fått prova lite ibland (är lite snål med mitt materail) så ett eget materail.... o då med förklaringen att hon NU är stor nog att få lite eget, det komemr nog bli fint!

• Champis

Barn är olika. Min dotter har några kompisar som gillar att leka med Barbie, pet shop osv. Min dotter fyllde sju i mars. Visst leker hon med leksaker ibland med kompisar. Mest tycker hon om att pyssla /läsa/skriva, dansa/sjunga och leka rörliga lekar.  

Fråga era 6-7 åringar vad de önskar sig. De har säkert en massa förlag.

• Millans hustru

är det någon som vet något om karaoke/singstar som en del pratar om? är det via tvspel, vilket märke? vad passar barnen i sjuårsåldern? det skulle säkert vara skoj. men dyrt?

• PrincessOfIce

Min tjej är pysselgalning.. Hon kan göra allt möjligt kul av ingenting egentligen..
    Sen är det Petshops, Barbie, Zhu zhu pets, DS, Kickbike, cykel, dansa och showa..

Mitt tips är att ni skaffar sånt som intresserar henne.. Är hon pysslig kan ni inreda en liten hörna med en massa pärlor, roliga papper, snören, 10 kg tejp, glitter och en massa sånt..

Kul behöver inte nödvändigtvis vara dyrt..

Svar på tråden vad leker era sjuåringar med? (flicka)