Jag tycker att det funkar sådär med tandställning, till en början kände jag mig jätteosäker i den. Det kändes som om att alla tittade konstigt på mig, och att min tandställning skulle vara det första de lade märke till hos mig. Men eftersom att min tandställning är genomskinlig är det faktiskt förvånansvärt många som inte ens lägger märke till att jag har en tandställning, de tänker sig en tandställning som den där silvriga rälsen som ofta gestaltas i tv och liknande. Jag tänker själv inte på min tandställning längre, den sitter där och är nästan en del utav mig.
Det jag kan tycka är jobbigt är dock att man inte får tugga tuggumi, äta hårda karameller och liknande, man får inte äta knäckebröd, morötter, äpplen...åtminstone inte utan att dela dem i små bitar. Jag är en person som älskar att äta äpplen, och att bara ta ett som mellanmål. Nu när jag har tandställning blir det så omständigt då man måste ha en kniv tillgänglig för att dela äpplet, vilket man inte har med sig överallt. Det saknar jag faktiskt väldigt mycket, att bara kunna ta ett äpple och bita på. Men det är ändå något jag kan stå ut med för att få fina tänder, mina såg verkligen illa ut innan och jag förväntas behöva ha tandställning i ca 2,5-3 år innan mina tänder ser fina ut. Även om förändringen sker relativt långsamt så syns ju ändå en förändring, mina tänder ser mycket bättre ut redan nu.
Det är värt besväret, men ibland kan jag bli riktigt irriterad. Matrester fastnar så lätt i den, vilket inte känns särskilt behagligt. Det är inte alltid man har tillgång till tandborste när man äter. Och som sagt är det väldigt irriterande att inte kunna äta äpple och liknande utan att först dela det i små bitar. Men för att vara fin får man lida pin - heter det ju!