• lisa73

Snabbtest halsfluss säkert svar?

Sonen 18 månader har feber o matvägrar sen 3 dagar tillbaka. När jag sjukanmälde på förskolan sa de att det går halsfluss på både barn o personal. Var på VC och läkaren gjorde snabbtest som ej visade på streptokocker och skickade hem oss. Han sa även att mandlarna var svullna och vitbeläggning. Till min fråga är teste 100% säkert, någon som vet? Ringer ev VC imorgon igen om febern är lika hög.

• Svar på tråden Snabbtest halsfluss säkert svar?
  • Klinga81

Halsfluss kan ju bero både på virus eller bakterie. Testen ser om det är en bakteriell infektion, som kan behandlas med antibiotika. Men de kan inte avgöra om det är en virusinfektion, vilket det således troligen är. Krya på sig!

• lisa73

Tack! Fast det konstiga är att de andra barnen fått antibiotika pga bakterier!?

• Klinga81
    lisa73 skrev 2011-04-11 13:48:48 följande:
    Tack! Fast det konstiga är att de andra barnen fått antibiotika pga bakterier!?
    Skumt. Men läste på apotekets hemsida tror jag att antibiotika bara förkortar sjukdomen med nåt dygn så därför är det heller inte alltid man får antibiotika. Så oavsett om det är bakterier eller virus så brukar kroppen klara av det bra själv på ett par dar.
  • Tesso84

Det kan vara så att det inte visar bakteriell halsfluss för att det inte hunnit blivit det än. På vår VC sa det att det ska gått minst 4 dygn från det att man insjuknat innan de kan se på ett halsprov. Sen kan det oxå vara så att han bara har virus nu men om det håller sig kvar länge så kan det utvecklas till bakterie

• Millicent

Sensitiviteten för testet är ca 90 % (eller något högre) dvs testet fångar ca 90% av de som är bärare av den streptokocktyp som brukar orsaka halsfluss.

• mrs lundin

sen kan man ha streptokocker i halsen utan att man är sjuk av dem, man är bara bärare, det gör även att testet kan vara positivt utan att man har halsfluss! 
    Vad har han mer för symptom? har han hosta? ont i halsen kan ju va lite svårt att tolka på en så liten...  

• lisa73

Ingen hosta el snuva. 38,8 och vitbeläggning på tungan o förstorade halsmandlar. Bara druckit idag ingen fast föda alls.

• lisa73

Tack f alla svar. Var hos annan läkare idag o nu mindre än ett dygn senare visade testet att det var halsfluss.

Svar på tråden Snabbtest halsfluss säkert svar?