• Anonym

Hur rädd för solen?

Hej!

Jag undrar hur försiktig man bör vara med små barn i solen nu på våren? (Även på sommaren iofs).
    När man har barnet (5 månader) i vagn, bör man då fälla upp och skydda barnet mot solen eller kan man ha nerfällt så att barnet får lite sol på sig? Hur länge kan man i så fall gå i solen innan man behöver oroa sig för att barnet ska bränna sig?

Jag undrar också hur gamla barnen bör vara innan de kan bada i sjön på sommaren?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur rädd för solen?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Generellt bör barn skyddas från solen speciellt då den står som högst, mellan elva och tre här i Sverige.

Kläder/solhatt ger ett viss solskydd, beroende på hur täta de är naturligtvis. Från och med sex månader kan man även smörja med solskyddsfaktor. För de minsta barnen finns det ett insektsskydd som är kombinerat solskydd att ha till vagnen.
    Kom dock ihåg att även i skuggan reflekterar solen så att barn kan bränna sig. Var därför uppmärksam och titta på ditt barns hud flera gånger om dagen.

Ditt barn kan bada i havet i sommar. Min erfarenhet är dock att oftast uppskattar föräldrarna det mer än barnet, när de är så små.

MVH Christine

Svar på tråden Hur rädd för solen?