• Anonym (Ebba)

Utslag & övergång

Hej,

min son är 4 månader och har på ena kinden haft något utslag som kommit och gått (mest kommit dock!) Detta gar pågått i 1 månad cirka. Det har dock aldrig varit såhär stort eller rött. Började med att vara tort, för att övergå till skorpa som jag senare kunde nätt riva av i flagor med nageln. Tror det ser liiiiite varigt ut också men är inte säker. Nu har han dessutom fått början till samma sak på andra kinden och två ställen i pannan. Jag har i min barndom haft nässelfeber men tycker inte detta ser ut som det.
    Har fått tid till BVC på torsdag först..men har dock inte fullt förtroende för vår sköterska så därför frågar jag Dig!

Sedan undrar jag om amning. Jag helammar men känner att det är dags att börja vänja av honom. Vill sluta när han får tänder, då han är rätt "aggresiv" när han äter nu..och med tänder sedan...aj aj aj.. Och jag känner mig lite trött och hängig och vill tro att det är pga amningen. Sedan har han nu på sistonde börjat gnälla, verka orolig och ibland släppa och gråta när jag ammar. Jag har först trott att detta berodde på att han höll på att somna, men inte vill, och det är därför han blir ledsen. Men så är det inte alla gånger. Skall jag gå över till modermjölksersättning? Har börjat introducera havregröt för honom. Hur många gånger per dag ska jag ge honom det? Idag äter han knappt en halv smakportion.

Ha en bra dag!
    Vänligen,
    Ebba
  • Svar på tråden Utslag & övergång
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det skulle kunna röra sig om eksem, vilket kan uppstå fläckvis i ansiktet. Smörj med miniderm minst två gånger om dagen i en veckas tid. Blir det inte bättre kan det krävas kortisonpreparat. Det kan förmodligen din BVC-sköterska bedömma.

Att introducera smakisar vid fyra månader brukar fungera alldeles utmärkt. Det kan vara bra att starta med grönsaks-/rotfruktspureer och gröt. Öka i den takt som din son accepterar, så minskar du risken för att det blir problem framöver.
    Generellt skulle jag föredra att öka maten, hellre än att införa ersättning i större omfattning i hans ålder. Det kan dock se olika ut från fall till fall naturligtvis.
    Gröt skulle du gott kunna erbjuda två gånger per dag. Flyter allt på kan du även planera in ett lunchmål bestående av till exempel potatis, majs eller palsternacka.

Med tanke på hans utslag tycker jag att du pratar igenom mat/ersättnings-introduktionen med BVC, då det skulle kunna vara så att han reagerar på något födoämne. Vanligast är komjölk, ägg, soja, vete och fisk bland små barn.

Hoppas ni kommer till rätta med dessa utslag inom kort. I annat fall borde en läkare bedöma vad som kan ligga bakom dem.

MVH Christine

• Anonym (Ebba)

Hej igen,

och tack för svar!
    Har nu börjat ge honom en halv smakportion havregröt (1msk vatten+1tsk grötpulver) och detta fungerar bra.

Utslagen i ansiktet håller på att försvinna, har smörjt in honom på de områdena med hydrokortison. Han har börjat få var jag tycker liknande symptom på bröstet och på baksidan av huvudet.
    När du skriver att han kan reagera på något födoämne, menar Du då som jag äter och som går vidare till honom, eller något i då havregröten han får? Det jag äter av det Du skrev, är det mjölk, filmjölk och matvete. 

Blir annars lite rädd att han kanske skulle vara allergisk mot vår golden????

Vänligen, 
    Caroline  

• BVC Sköterskan

Hej igen!

Min erfarenhet är att det oftast rör sig om födoämnesallergier, när barnen är så små som er son. Pälsdjursallergier brukar inte visa sig förrän under andra eller tredje levandsåret. Hur som helst bör man undersöka orsaken till hans utslag, speciellt då du påpekar att de kommit på fler ställen.

Mycket rirktigt kan han reagera på det du äter. Det är dock inte helt ovanligt att komjölksallergi eller glutenintrolerans visar sig först när barnet själv äter det, det vill säga under matintroduktionen. Gröten innehålller oftast både komjölk och gluten, vilka båda kan framkalla eksem.

Ring och konsultera ert BVC eller barnläkarmottagning.

/Christine

Svar på tråden Utslag & övergång