• Fru Karlsson

Föräldrapenning

Planerar att gå hem nu 10 Maj och ta föräldraledigt eftersom jag inte har rätt till havandeskapspenning.
    Surt att ta av de dagarna men är i v 30 nu och fått problem med ryggen så står knappt ut de veckor som är kvar.
    Har skickat in alla intyg som försäkringskassan behöver för att beräkna min ersättning,gjorde det för ett par veckor sen.Och utifrån det som de hade då skulle jag få högsta ersättning,nu har de ringt idag och behöver komplettera intyg så typiskt,tar en månad nu innan de behandlat ärendet igen och har beräknad förlossning 23 Juni...Det som behöver kompletteras är för en tid för jättelängesen.Handlar om ca en månad där det saknas
    information. A-kassan sa jag skulle börjat en praktik då men i samråd med handläggaren jag hade då hade den avbrutits och jag hade då blivit avanmäld.Man blir ju inte avanmäld från af om det är i samråd med handläggare?...Sen inte blivit inskriven igen förrän en månad efter.Fattar ingenting??
    Problemet nu är att jag riskerar få lägsta nivå bara för att jag varit utskriven en månad. 
    Man måste varit inskriven en sammanhängande period efter man blivit arbetslös
    men kan de verkligen ge lägsta nivå bara för jag inte stått för arbetsmarknadens förfogande en månad?!
    Vi hade räknat med att få ut högsta ersättning efter det jag jobbat förut men det här kan rasera allt och jag har verkligen panik nu!
    Vi har hus och min sambo läser så fattar inte hur vi ska reda ut detta om det här inte kan lösas.
    Hatar försäkringskassan! 
    Vad får man ut på lägsta nivå? 

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • icelolly

Det räcker med en dags glapp i arbetssökandet, en månad är het solklart, MEN om du haft kontakt med handläggare på AF och detta skedde i samråd är det dit du kan vända dig. FK kommer att gå på de uppgifter de får från AF. Kontakta AF med en gång, det bör finnas tjänsteanteckningar från din handläggare för era kontakter för den tid det gäller och det kan också vara så att de kodat dig fel, de är bara de som kan ändra det. Ring AF!

• snappi81

Lägsta nivån ligger på 180kr per dag. Minus skatt då.

Linus 070808 Lucas 090707
  • icelolly

Just det, alla har rätt till 5 veckors "semester", när du är abetssökande är din SGI skyddad, om du avbryter ditt arbetssökande i 5 veckor och sedan direkt anmäler dig som arbetssökande igen bör din SGI vara skyddad, en månad är ju mindre än 5 veckor. Man måste dock vara arbetssökande både före och direkt efter för att detta skall gälla.

• Fru Karlsson
    icelolly skrev 2011-04-11 19:47:37 följande:
    Det räcker med en dags glapp i arbetssökandet, en månad är het solklart, MEN om du haft kontakt med handläggare på AF och detta skedde i samråd är det dit du kan vända dig. FK kommer att gå på de uppgifter de får från AF. Kontakta AF med en gång, det bör finnas tjänsteanteckningar från din handläggare för era kontakter för den tid det gäller och det kan också vara så att de kodat dig fel, de är bara de som kan ändra det. Ring AF!
    Ja jag hade kontakt med handläggare under den tiden och det skedde i samråd.Men FK sa att det kan bli lägsta ersättning ändå eftersom det varit uppehåll den tiden.Ska höra med min nuvarande handläggare.
    Vad anser FK som giltigt skäl för den tiden.Om hon skriver att det var i samråd och att jag varit arbetssökande igen efter,godkänner de det tro? Trodde det var A-kassans information de gick på?
  • icelolly
    Lillakarlsson84 skrev 2011-04-11 21:41:34 följande:
    Ja jag hade kontakt med handläggare under den tiden och det skedde i samråd.Men FK sa att det kan bli lägsta ersättning ändå eftersom det varit uppehåll den tiden.Ska höra med min nuvarande handläggare.
    Vad anser FK som giltigt skäl för den tiden.Om hon skriver att det var i samråd och att jag varit arbetssökande igen efter,godkänner de det tro? Trodde det var A-kassans information de gick på?
    Ja, fast det är ju AF som rapporterar till a-kassan

Det är inte säkert att det påverkar vad AF säger nu i efterhand, om faktum kvarstår, att du inte var anmäld som arbetssökande under den perioden, men det kan påverka om det klart och tydligt står i tjänsteanteckningen vad som hände. Skulle du få ett beslut om SGI noll bör du begära omprövning och sedan överklaga om du inte får rätt. Det är inte säkert att det förändrar något men just när myndigheter shabblar till det tycker jag skall granskas i högre instans, den lilla männinskan är ju ganska utlämnad där.

Man skall heller inte glömma att det går att begära skadestånd av AF för dt inkomstbortfall du gör från FK. Detta tillhör inte vanligheterna men händer på alla myndigheter om det visar sig att det just är myndigheten som felat och att du inte kunnat upptäcka felet själv.
  • icelolly

Hade du kontakt med din handläggare på AF när praktiken avbröts? Varför tog det en månad innan du blev anmäld? Hade ni ingen kontakt då? Vad var skälet till att ni kom fram till att du skulle avbryta praktiken?

• Birmabruden

Men hävda din rätt till 5 v semester som arbetssökande! Om du nu skulle bli nollad. Ring in till fk och säg det redan nu, så kanske du slipper omprövning.

• Fru Karlsson
    icelolly skrev 2011-04-11 22:39:17 följande:
    Ja, fast det är ju AF som rapporterar till a-kassan

Det är inte säkert att det påverkar vad AF säger nu i efterhand, om faktum kvarstår, att du inte var anmäld som arbetssökande under den perioden, men det kan påverka om det klart och tydligt står i tjänsteanteckningen vad som hände. Skulle du få ett beslut om SGI noll bör du begära omprövning och sedan överklaga om du inte får rätt. Det är inte säkert att det förändrar något men just när myndigheter shabblar till det tycker jag skall granskas i högre instans, den lilla männinskan är ju ganska utlämnad där.

Man skall heller inte glömma att det går att begära skadestånd av AF för dt inkomstbortfall du gör från FK. Detta tillhör inte vanligheterna men händer på alla myndigheter om det visar sig att det just är myndigheten som felat och att du inte kunnat upptäcka felet själv.
    Pratade med min nuvarande handläggare och det ser positivt ut :) Den informationen a-kassan hade stämde inte med det hon hade i datan.Jag hade mina misstankar om det....
    Hade inte alls varit avanmäld hela den perioden de sa.Handlade bara om nån vecka.
    Och ja,af skulle påanmält mig ett visst datum där men de hade inte gjort det, alltså inget jag visste om...
    Så det var ju inte mitt fel.Hon sa det var deras problem att "fixa till" eftersom de gjort fel där.Skönt:)
    Hon skulle skicka den informationen hon hade och skriva under.
    Hoppas FK godkänner detta och att det räcker annars ska jag överklaga.Tack så mycket för hjälpen:)
Svar på tråden Föräldrapenning