• Aromas

Ni mellan 32-35 år som har gjort KUB- SE HIT!

Hej

Jag skall göra mitt KUB om ca 2 veckor och undrar lite över olika "risksiffror" osv.....Jag är 32 år och vet inte vilka värden som anses ligga inom det "normala", för den åldern. SÅ ni som är mellan 32-35 år och gjort KUB, kan ni berätta vilka värden ni fick på provet...jag skulle vilja veta eftersom jag inte vet när vi ska dra gränsen för att vilja gå vidare med fvp eller mkp. Jag tycker att risken 1:250 låter som en STOR risk, medan min bm säger att det är en vanlig siffra för tex en 35-årig kvinna.....

Hoppas på svar

• Svar på tråden Ni mellan 32-35 år som har gjort KUB- SE HIT!
  • killan

hej jag är 34 år gjorde kubtestet, fick den högsta risken 1:2 pga nackspalten, blodprovet visade ok. vi gick vidare med fostervattenprov och fick svaret idag. vi väntar ett friskt barn som tur är.

• Thalis

Jag är 34 år och fick 1:20000 .

Mamma till A, A, A och V.
  • Aromas

Killan- Men guud vilken lycka att allt var bra trots den höga risken!! STORT grattis!

Thalis- skönt med så bra värden!

• Thalis
    Aromas skrev 2011-04-11 20:20:12 följande:
    Killan- Men guud vilken lycka att allt var bra trots den höga risken!! STORT grattis!

Thalis- skönt med så bra värden!
    Ja,visst kändes det skönt (min son föddes för 8 veckor sedan) men dessa värden är inte absoluta.
    Och allt över 1:200 är bra värden
  • Aromas

Thalis- aha okej så det ÄR alltså så att allt över 1:200 räknas som bra? Jag sa nämligen till min bm att om jag får en risk på sämre än 1:1000 så vill jag göra fvp. Då log hon lite och sa att som 32 åring så kan jag nästan räkna med sämre värden än 1:1000..... blev därför lite fundersam hur man ska tänka...

• Thalis
    Aromas skrev 2011-04-11 20:26:07 följande:
    Thalis- aha okej så det ÄR alltså så att allt över 1:200 räknas som bra? Jag sa nämligen till min bm att om jag får en risk på sämre än 1:1000 så vill jag göra fvp. Då log hon lite och sa att som 32 åring så kan jag nästan räkna med sämre värden än 1:1000..... blev därför lite fundersam hur man ska tänka...
    Jepp,allt under det värdet föreslås fvp. Lite dumt av din bm att säga så,då hon borde veta att man blir lite nojjig ...
  • Nu är jag hel

Jag var 32 och jag fick 1:1391 med vår dotter, och hon är fullt frisk.

♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • Kottemor

Är 33 och fick en siffra på 1:30.
    Gjorde MKP som inte visade några kromosomfel.

• Zanah

Jag hoppas kunna skriva som Kottemor, är snart 33 år  och fick en siffra på 1:31. Ska göra fvp om två veckor.

• Audrey Will

Är 34 år och fick 1:1500. Vi fick en frisk flicka :)

• Myrongen

33 och fick 1:20 000. Tur för mig för jag är så hysterisk att jag skulle nojja för 1:19 999 ;) Men man ska nog inte stirra sig blind på siffran. Ex. 1:50 innebär ju (statistiskt) att 49 inte har kromosomfel.

• Thalis
    Lillevida skrev 2011-04-20 20:34:15 följande:
    Dom siffrorna som anses vara är: 20 år
    Va?
  • Oleanna
    Aromas skrev 2011-04-11 20:26:07 följande:
    Jag var 35 när jag gjorde kub test och hade 1: 8000 för trisomi 21 och de andra var 1: 50 000 och 1: 80 000
    De tar även blodprov och tar vissa andra saker med i beräkningen sedan räknar de med ålder på det för att få fram siffran. 
  • Oleanna

Ska tillägga att vi fick en frisk liten pojke.

Svar på tråden Ni mellan 32-35 år som har gjort KUB- SE HIT!