• Zelmilainen

vilket bröd till smörgåstårta?

jag fyller 30 den 25e och ska bla bjuda på smörgåstårta. det blir 2-3 olika beroende på hur många som kommer. har dock inte tänkt göra de som klassiska i en långpanna utan mindre så ja kan ha flera olika istället. frågan är vad för färdigt bröd som finns som är billigt och gott att ha i de olika. det behöver inte alls va landgångsbröd som ja tycker e onödigt dyrt utan kan va nåt annat. tips och ideer mottages tacksamt. spelar ingen roll om det är runda lr avlånga bröd etc.

nehepp...
  • Svar på tråden vilket bröd till smörgåstårta?
  • bella11

brukar med använda vanligt rostbröd.... men om du vill ha en roligvariant är hönekaka ett tips :D

såååå lycklig!
  • Zelmilainen

blir det inte konstigt om man måste hålla på att pussla med så små brödbitar som vanligt rostbröd. det va min tanke med annars. ja funderade på typ hönökaka. e d gott att ha i smörgåstårta? vet ni nåt bröd som e laktosfritt som går att ha till den ena av tårtorna?

nehepp...
  • Verum

Det blir inte konstigt att pussla, så gör jag jämt. Brukar göra smörgåstårtor på ugnsplåtar. De håller ihop mha fyllningen/utsidan. Personligen tycker jag inte att det smakar smörgåstårta med andra sorters bröd. Vanligt rostbröd innehåller vad jag vet inte mjölk.

• Zelmilainen

hur mkt tror niu går åt av varje bröd om ja ska ha varje tårta för 8-10 pers och me 2 fyllningar i varje (mao 3 "bottnar" i varje)?

nehepp...
  • Zelmilainen

jag ska som sagt bara göra varje tårta för 8-10 pers så kommer inte att göra en hel plåt. vill hellre göra flera olika tårtor. så hur ska ja tänka med beräkningen då. det kommer att bjudas på ett par olika vanliga tårtor med till kaffet efteråt och det vet all om (med tanke på hur mkt man kanske tar av smörgåstårtan som e innan)... förlåt för ina frågor, men har ej gjort egen smörgåstårta innan...

nehepp...
  • myway

landgångsbröd.. typ som stora rostmackor..

jag säger bara vad jag tycker
  • Zelmilainen
    myway skrev 2011-04-11 20:32:06 följande:
    landgångsbröd.. typ som stora rostmackor..
    det brukar va så onödigt dyrt så tänkte på andra billigare alternativ
    nehepp...
  • myway

på citygross kan man köpa resturangförpackningar och det brukar va helt ok pris.. =)

jag säger bara vad jag tycker
  • Liiiinis

Jag har alltid gjort på "rostbröd" förut men så provade jag på polarkaka, jättegott! Och MYCKET smidigare!!
    Hade även mindre såna runda polarbröd i mitten så vips fick jag en smörgåstårta med våningar, mycket uppskattad på kalaset. Och tjusigt värre Flört 

Lycka till!! 

• Zelmilainen
    Verum skrev 2011-04-11 20:44:23 följande:
    Tänk en ruta bröd och våningarna ovanför = en (liten) portion. Det brukar bli bra.
    ok, tack. 
    myway skrev 2011-04-11 20:45:34 följande:
    på citygross kan man köpa resturangförpackningar och det brukar va helt ok pris.. =)
     har tyvärr inte möjlighet att ta mig dit då jag sålt bilen. men tack iaf. man brukar kunna köpa såna förpackningar på de stora willysbutikerna med, men behöver bilen dit oxå...
    nehepp...
  • Tazzme

Jag rbukar köpa dedär stora förpackningarna med rostbröd. Raskens eller Jätten, som Verum nämnde. De har väl dels varit det billigaste alternativet men de har också funkar väldigt bra! Jag brukar köpa den mörka varianten, så blir smörgåstårtan kanske liiiiite hälsosammare Glad
    Det går ju också att varva. Jag brukar köra med 3 lager bröd, så då blir det oftast mörkt i botten och toppen och vitt i mitten.

Jätterostbröden är också väldigt fyrkantiga i formen, så det går lätt att skära av kanterna på brödet fastän man tar fler skivor i gången.

• Zelmilainen
    Tazzme skrev 2011-04-11 20:49:47 följande:
    Jag rbukar köpa dedär stora förpackningarna med rostbröd. Raskens eller Jätten, som Verum nämnde. De har väl dels varit det billigaste alternativet men de har också funkar väldigt bra! Jag brukar köpa den mörka varianten, så blir smörgåstårtan kanske liiiiite hälsosammare Glad
    Det går ju också att varva. Jag brukar köra med 3 lager bröd, så då blir det oftast mörkt i botten och toppen och vitt i mitten.

Jätterostbröden är också väldigt fyrkantiga i formen, så det går lätt att skära av kanterna på brödet fastän man tar fler skivor i gången.
    ok. blir nog iaf en med sånt bröd och en med hönökaka eller liknande. sen blir det en tredje men vilket bröd ja har till den får vi se, hehe. 
    nehepp...
Svar på tråden vilket bröd till smörgåstårta?