• Melami

Högt eller lågt spjälsängsskydd?

Inhandlade ett spjälsängsskydd på jysk för en tid sedan. Det är bara 25 cm högt.
    Hur sätter man skyddet egentligen? Alltså ska det vara från sängbottnen eller från madrassen? För är det från sängbottnen så kommer det ju knappt löna sig med ett så lågt skydd. Och har man det från madrassen kanske det åker upp en bit o inte gör nåt skydd.
    Vi får en vagga som jag tänkte att jag kunde sätta det låga skyddet och sen köpa ett nytt högt till sängen. Vad tycker ni???

• Svar på tråden Högt eller lågt spjälsängsskydd?
  • Julius

Sänker man ner ena långsidan när de är små så är det bäst med det låga. Har man alltid sidorna uppe så är det höga snyggare.

• Mor Gulle

Jag har ett spjälskydd som är 30 cm och det har jag från sängbotten, det sitter mer stadigt då tycker jag. Barnens hus och andra barnafäärer har bredare än såna standard på ca 20-21 cm...
    Kika in om en stund i mitt galleri, ska lägga ut en bild på bebissängen som är klar nu..

• AKT

Funderade på exakt samma sak idag då jag bytte spjälskydd och insåg att de nya var jättekorta! Ser helmysko ut och fattar inte riktigt heller hur jag ska fästa dom....

• Julius

AKT: Det du råkat ut för är troligen att din säng är i stl 60X120 och att ditt spjälskydd är till en säng med måtten 55X115. Därför fattas det typ 20 cm i längd runtom!

• Melami

Hmmm, men vad är skydden bra för egentligen? Kanske dum fråga men men....
    Är det för att skydda barnet eller sängen???

• lollipop25

det är bättre med höga så att barnens ben o armar inte fastar iaf när dom bli mer rörliga.

• dweia

melami: spjälskyddet är till för att barnet inte ska fastna/trassla in sig i spjälorna

• Melami

Hörde precis av en kompis att det inte spelade någon roll om det var högt eller lågt för hennes pojk på 8 månader låg så konstigt så han låg liksom på skyddet så det vek ner sig hela tiden....

• Melami

Okej, men då ska jag köpa ett högt o ha till sängen o så blir det det låga till vaggan. Är hellre för försiktig Om man nu kan vara det

• ballerina

Vi bytte till högt då Mira lärde sig att sitta upp själv. Detta tränade hon i sömnen och drasade rakt in i spjälorna när hon yrvaket somnade om....

• AKT

Julius - hehe, jag antog att det var nåt sånt! Trodde att det var nåt slags standard mått på alla spjälisar, men så var det ju inte......jaja då måste jag ju bara köpa ännu ett!

• Neo

Jag har en låg och den har varit KASS. Ska köpa en hög till nästa bebbe!

• Jompis

Har också ett lågt, men min kille älskar att peta ut benen och fastna mellan spjälorna. Då kommer ju vi och hjälper honom. Men nu har jag köpt ett jättesött högt spjälskydd på la redoute (gult med kaniner) som nr 2 får...

• Neo

Åh! Det har jag tittat på! Var det fint?

• Liwa1

Jag rekommenderar ett högt. Sätt det från botten och uppåt. Knyt fast det rejält både neråt och uppåt.

Det höga skyddet gör att det är lite svårare för barnet att få ut ben och armar för att sedan "fastna" där.

Vi hade aldrig säng med höj/sänkbar sida utan bara höj och sänkbar botten

Spjällskuyddet har vi nu i hennes växa säng runt kanterna då hon kastar sig i bland. Vi hade en ganska stor spjällsäng, inte så små som Ikea har. Så spjällskyddet passar alltså även växa sängen. Vi köpte vårt på Barnens hus och ett påslakansätt som passade ihop. Ganska dyrt men har visat sig vara otroligt bra kvalitet. Efter snart 2 år ser det som nytt ut efter många tvättar

Hoppas du hittar något du blir nöjd med

• Melami

Jompis: Gick det skyddet hela vägen runt eller?
    På bilderna ser det ut som om det bara är skydd i huvudänden.

Svar på tråden Högt eller lågt spjälsängsskydd?