• busmor

Super Mario Sunshine

Jag bara undrar hur man öppnar dörrarna på Super Mario Sunshine? Har ni några andra bra tips till det här spelet, så får ni gärna dela med er av dem också!

• Svar på tråden Super Mario Sunshine
  • Clobberella

De flesta dörrar går inte att öppna, annars tror jag att det är B knappen... står i instruktionsboken, eller googla på det så hittar du nog!

Förresten, när du får ett nytt munstycke till din vattenspruta, som gör att du flyger frammåt jättesnabbt, så kan du köra igenom ett par dörrar på det viset!

• busmor

Tack för ditt svar. Det finns vissa dörrar som ser ut som om de ska gå att öppna. De ser ut som svängdörrar och det är öppet under och över dem. Jag har provat med B-knappen som det står i boken, men det går ändå inte.

• ModulFinnen

De dörrar som kan öppnas markeras på rutan när du står intill dörren. T.ex. genom att visa b-knappen. Det är standard format för spelare idag o det gäller i nästan alla äventyrsspel på Game Cube.

• Clobberella

De som ser ut som svängdörrar är sådana som du kan öppna när du får det där munstycket.

• busmor

När, var och hur får jag det andra munstycket till vattensprutan?

• Clobberella

Jag tror det är så att du ska klara ett visst antal banor för att få nya munstycken (finns två olika) sen kommer shadow mario och bär på det och när du har "fångat" honom får du munstycket.
    Men det har tagit olika lång tid för mig att få nya munstycken första och andra gången jag spelade spelet, så det kan ju vara så att det är vissa specifika banor man ska ha klarat.

• busmor

Hur många världar finns det? Det är ju åtta nivåer på varje värld och ska man tro kartan i början av spelet, så kommer man ju aldrig att komma igenom det här spelet!

Sedan undrar jag hur man får draken. Jag vet att man ska mata ägg med frukt, men var hittar man äggen?

• Clobberella

Ägget dyker upp efter ett tag....

Det finns massor av banor, men man behöver inte klara alla för att få fram sista banan.... den kommer på berget bakom pelaren med den jättestora stjärnan.

• busmor

Hur får man fram nya banor då? Krävs det ett visst antal stjärnor, eller är det något annat som styr? Just nu har vi fått fram fyra banor, förutom landnigsbanan och "huvudstaden". Vi har även fått fram en ljuspelare från stjärnan vid fontänen, fast vi förstår inte riktigt vad vi ska göra där.

När ägget duker upp, är det svårt att hitta? Måste man leta efter det eller ligger det synligt?

Det här spelet är som ett irriterande gift. Det går inte att låta bli det. Själv spelar jag inte så mycket själv, pga värk i axlar och nacke, men jag sitter ofta med och hjälper min sambo. Just nu sitter han och försöker klara en av de där knäppa och supersvåra världarna (fjärde i hamnen). Han ska springa på några lådor som snurrar runt. Jag vet inte hur många gånger som han har försökt. Det är ju tur att det finns ett extraliv efter vägen. Om jag känner min sambo rätt, så kommer han inte att ge upp förrän han klarat det.

• Clobberella

I ljuspelaren ska du titta upp mot solen... kommer inte ihåg exakt hur man gör men det är likadant som om du står under något och ska titta upp.
    Det finns en värld som man måste ha Joshi (den lilla draken) för att komma in på. Sen tror jag inte att det finns fler, men det var ett tag sen jag spelade så jag kommer inte ihåg exakt hur många som finns... jo just det ovanpå pelaren med den stora stjärnan finns också en, men du måste få munstycket som gör att du flyger rakt upp för att få fram den.
    Ägget ligger på ett tak... ett av tornen där det finns en klocka högst upp...... men det finns som sagt inte förrän efter ett tag.

• busmor

Clobberella: Tack så jättemycket för alla svar!!! Vi har tagit oss in i ljuspelarvärlden tack vare dig! Dock har vi inte hittat något ägg ännu, men det kanske vi gör under kvällen!

• busmor

Nu har vi nästan klarat hela spelet. Vi har bara fyra banor kvar (en i hamnen och tre vid hotellet). Fast vi får ändå inte upp slutvärlden. Hur kommer man till den? Är det något man måste göra huvudvärlden? Fast jag tycker att vi har gjort allt där. Vi har gjort världarna i rören på öarna (den höga och den med de röda mynten). Vi har även tagit stjärnan som man blir kastad till, stjärnan bakom dörrarna och världen som är bakom andra dörrar. Vi har även tagit stjärnorna som man får när man hoppar sönder lådor. Ska man ha ett visst antal stjärnor eller blåa mynt? Hur många i sådana fall? Hjälp oss för nu vill vi bli klara med spelet!

• Clobberella

Sista banan dyker upp vid vattenfallet bakom pelaren med den stora stjärnan. Där är en öppning med galler för om jag inte minns fel, och det gallret försvinner och då kan man gå in till sista banan.

• busmor

Jo det har vi också förstått (efter vad du har skrivit innan. Är mycket tacksam!!!), men vad ska man göra för att banan ska öppnas? Vi har ju snart klarat alla banor.

• busmor

Tack så jättemycket för ditt snabba svar! Det är lite frustrerande att inte kunna klura ut vad man ska göra. Jag antar att vi måste träna lite mer på att städa runt hotellet då, eftersom det är enda stället som det kan finnas någon mer fuskmario. Fast jag måste erkänna att jag tycker att den banan är både tråkig och svår!

• busmor

HURRA! Vi har klarat spelet! Vi spelade även alla banor utom en. Yoshi i hamnen var inget för oss. Fast kanske vi får roa oss med den banan de närmaste dagarna. Vi är nämligen magsjuka både jag och min sambo . Så med tanke på det så är det väl egentligen inte så bra att vi klarade spelet.

Svar på tråden Super Mario Sunshine