• frukarlssonn

Öm på bröstet och röd fläck!

Jag fick natten till lördan en öm punkt på bröstet. I mitten av brösten fast på vänstra nästan på kanten om man säger så. Idag har det uppkommit även en röd flamma om man säger så, ja en fläck stor som en femkrona och det ömmar som sjutton! Inte om jag låter det va men om jag rör den så ömmar det ett tag efteråt! Va sjutton kan det va? Jag ammar o ammar men de hjälper inte! Ngn som vart med om samma?

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Svar på tråden Öm på bröstet och röd fläck!
  • frukarlssonn
    skånegås skrev 2011-04-11 21:54:22 följande:
    Mjölkstockning? Massera fläcken medan du ammar. Kan hjälpa..
    Ja jag vet inte... det trodde jag först, och hoppas det är det. Har masserat, haft varmt o ammat som en tok på det bröstet men nu har det röda dykt upp. Vete sjuton men känns inte bättre precis
  • mialee1

Låter som mjölkstockning. Fortsätt amma mycket och mjölka ur så brösten aldrig är spända. Håll dem varma.
    Huskur: Lägg i ett vitkålsblad som du först spolat i varmt vatten över det onda.
    OM du får feber måste du åka till läkaren för då kan du behöva antibiotika, man kan bli väldigt sjuk av mjölkstockning, men för det mesta går det över av sig själv. Ipren eller ibuprofen (eg samma sak) kan hjälpa dels mot smärtan, men även mot inflammationen.

Lycka till och hoppas det blir bra snart!

• strojes

Om det nu är mjölkstockning så försök att lägga din bebis så att hakan kommer nära det röda och ömmande området. Då blir effekten den bästa och så gäller att amma så ofta som möjligt.
    Duscha varmt och låt strålen massera bröstet där det är rött och ömt.

Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
  • frukarlssonn

Tack för era svar! Har gjort detta men ska fortsätta med det. Det är en liten liten öm punkt bara och där är det röda med.

Spännande huskur, får testa det

• happy family

Vill inte skrämma dig alls, men kolla så det inte är inflammation. Sök på Google på lindas blogg. Det är den översta. Läs om hennes sjukdom.

• frukarlssonn
    happy family skrev 2011-04-11 22:23:04 följande:
    Vill inte skrämma dig alls, men kolla så det inte är inflammation. Sök på Google på lindas blogg. Det är den översta. Läs om hennes sjukdom.
    Jag har bara en liten röd fläck men jag ska ringa vc direkt imorgon.
  • frukarlssonn

Och det är en pytteliten öm punkt och inte svullet.Och inte svullet heller. Så jag hoppas det inte ska va så illa

• EmmaOz

Jag fick samma besvar for nagon manad sedan men jag hade da ocksa nasta 40 grader i feber, hade mastitis (vet ej vad det heter pa svenska, kanske samma som mjolkstockning). Min lakare sa at mig att inte massera da for att da skulle inflammationen bara bli varre, skulle bara kyla och jag fick antibiotika ocksa.

Hoppas det blir battre snart!

• frukarlssonn

Det är nästan återställt nu Ömmar pyttepyttelite bara och det röda har nästan försvunnit. Tack för era svar Jag hoppas slippa detta igen.

Kommer det tillbaka tar jag kontakt direkt. Vågar inte massera mer ifall det inte är stockning. Men jag har haft värmekudde på och det har lindrat. Somnade med den igår kväll o de va efter det som jag blev bra

Svar på tråden Öm på bröstet och röd fläck!