• Anonym (Trött mamma)

"Roliga timmen"

Hej!

Vi har en helt underbar liten ettåring, som är full av liv och energi.. samtidigt är hon lugn och harmonisk och ett "lätt" barn.

Enda problemet vi har med henne är på natten när hon vaknar och är jättesvår att söva om,,när hon läggs för kvällen (ca 19.00), är hon mätt och trött, vi säger god natt och hon somnar själv i sin spjälsäng. Sen sover hon där fram tills ca kl 02.00 på natten och skriker..

Hon gråter inte men hon skriker och protesterar högt, hon är vaken,,det är jättesvårt att få henne att somna om och vi brukar klappa på ryggen och stå där tills hon somnar, när hon väl somnat tar det ca fem till tio minuter  så vaknar hon med ett ryck, och vi får börja om.. Rynkar på näsan.

I natt räknade jag, då sövde jag om henne 7 ggr och efter ca en timme orkade jag inte mer, gick ut och då gnällde hon lite och sen tog det kanske en kvart så somnade hon om..

Min sambo har förklarat att han har ett problem när han ska somna, det är att om han blir väckt i sin insomnings-fas kan han inte bara somna om utan han måste "börja om från början.", Vad ska vi göra, för detta går inte längre, tacksam för tips!

• Svar på tråden "Roliga timmen"
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att små barn sover gott första delen av natten, mellan läggning och runt midnatt, därefter sover de oroligt och behöver ofta hjälp att somna om. Många barn vaknar av att de drömt eller av att de ändrat sovställning till exempel och precis som din sambo påpekar tar det då lång tid för dem att somna om igen.
    Hur som helst ser nätterna ut så här för de allra flesta småbarnsfamiljer. Vid tre-fem års ålder har dock de flesta barnen kommit ifrån detta och nätterna är betydligt lugnare.

För att underlätta hjälper det om man lärt sitt barn att somna själv i sin säng. Alltså, inte burit omkring, vaggat eller hållit i handen. Då brukar det gå lättare att få sitt barn att somna om på natten, även om man måste gå upp och lugna/trösta kort.

För att överleva är det bra om ni kommit fram till en gemensam strategi. Onekligen fungerar läggningen bra och hon somnar i egen säng på kvällen, så ni har alla möjligheter att lyckas. Rutiner ger trygghet och effektivitet.
    Många föräldrar delar upp nätterna när det är som jobbigast. En del tar halva natten var och en del tar varannan till exempel. Att ge varandra sovmorgon en gång var på helgen brukar också effektivt.

Upplever ni att er dotter vaknar mer än vanligt eller beter sig väldigt otillfredsställd tycker jag att ni pratar med ert BVC om detta, så att de kan bedöma om det finns någon bakomliggande orsak.

MVH Christine

• Anonym (Trött mamma)

Tack för ditt svar,,kan hålla med i mångt och mycket,,, nu är hon ju trygg när vi söver och vi gör ganska lika min sambo och jag..

Vi vaggar inte eller bär när hon ska somna och det är ju också bra, så vi får väl helt enkelt köra på och hoppas att det löser sig med tiden...

Svar på tråden "Roliga timmen"